• Äldre 26 Jun 12:20
    2443 visningar
    12 svar
    12
    2443

    Löften.

    Hej.
    Jag har ett, eller många problem med mina löften.
    Jag vill att dom skall komma från mig och ingen annan.
    Jag vill inte ha kyrkans tråkiga vanliga.
    Jag vill skriva själv. Problemet är att jag är värdelös på att formulera mig i texten och  få med allt jag vill säga i texten. Vill ju inte stå o prata i 20 minuter heller.
    Jag har skrivit 2 texter.
    Jag skulle tacksamt ta emot feedback. Låter det bra? Dåligt? Konstigt?
    Skall jag omformulera något?
    Vilken av dom 2 texterna skall jag ha? Eller skall jag plocka rader ur båda?
    Eller ska jag rent av köra båda 2? (ta bort namn mitt i)
    Jag behöver råd och inspiration.
    Det är inte allt för många dagar kvar tills det smäller. Skulle vara väldigt tacksam för all sorts input ni ger mig.

    MVH

  • Svar på tråden Löften.
  • Äldre 26 Jun 12:22
    #1

    Kan ju vara bra om jag lägger till texterna också såklart.

    NN
    Jag är den lyckligaste mannen i världen som står här med dig.
    Du kom och vände min värld uppochner.
    Jag märkte sedan att du vänt den rätt.
    Jag vill i alla tider, lätta som svåra, finnas för dig.
    Jag vill Vakna med dig, somna med dig.
    Skratta med dig, och gråta med dig.
    Jag ger dig allt jag är, och allt jag har.
    Jag kommer att älska dig, vara dig trogen och sträva efter våran lycka i allt jag gör.
    Jag lovar att alltid välja dig.
    Jag älskar dig NN.

    NN
    Jag vill gifta mig med dig för att du ger mig styrka,
    du ger mig hopp och du ger mig värme.
    Du kom och vände min värld rätt och jag vill tacka dig
    en dag i taget i alla dagar, veckor och år.
    Jag vill att du ska veta hur mycket du betyder för mig.
    Jag vill att du skall veta hur mycket jag älskar dig.
    Jag skall påminna dig om detta i all tid.
    Jag skall värna om vår kärlek och vänskap.
    Jag kommer alltid att välja dig.
    Jag älskar dig NN.

  • Äldre 26 Jun 12:36
    #2

    Jag är väldigt kluven och nervös. Just nu bara sprutar jag ur mig texter. Jag har ingen aning om vad jag skall skriva.

    NN
    Allt jag vill ge dig.
    Alla ord jag vill säga till dig.
    Allt jag känner för dig.
    Allt jag vill göra för dig.
    Allt i världen du förtjänar.
    Allt jag vill att du skall veta
    att du betyder för mig.
    Jag skall spendera all tid vi har tillsammans
    att få dig att förstå, att få veta.
    Av hela mitt hjärta som du får och har tusen gånger om.
    Jag älskar dig.

  • Äldre 26 Jun 12:53
    #3

    Jag gillade den första :)

  • Äldre 26 Jun 13:04
    #4

    Inte för att vara en partypooper. Men hör med din präst först.


    Er vigsel är "bara" dennes gudstjänst. En vanlig dag på jobbet så att säga (även om det väl måste höra till dom roligare arbetsuppgifterna ;) )
    Men vissa präster vill ha gudstjänsten som DOM har planerat den. Och om du då slänger in något nytt sådär helt apropå så kan det bli sura miner.

    Jag är inte heller helt påläst i hur det är om man får byta ut löftena egentligen. Jag är osäker på om dom hör till biten man "måste" säga.
    Vi fick nämligen bara välja mellan att prästen läser före och vi upprepade, eller att vi lärde oss texten själv och läste.
    Ingen fråga om vi ville skriva något eget.

    Så prata med prästen :) 


    Annars så gillade jag båda dom två du hade i första inlägget, men däremot inte den sista. Den blev lite hackigt och utan flyt. Och då känns det lite svamligt.


    Lycka till och grattis i förskott :) 

  • Äldre 26 Jun 13:07
    #5

    För att komplettera: Jag tycker personligen inte att du ska ha två verser. Det blir lite långt och kommer kanske vara svårt att komma ihåg när man dessutom är lite nervös. Måste man läsa innantill känns det inte lika personligt längre. 

    Det du har skrivit är jättefint dock. Ett alternativ är ju att använda kyrkans lite kortare löften i kyrkan och sedan under festen (om ni har en sådan) hålla ett tal till din man där du berättar det du skrivit ovan. Då spelar det ingen roll att talet blir lite längre, du kan använda fler verser och kanske har lite av nervositeten släppt också. 

    Känn efter hur du är som person. Gillar du att prata inför andra och har lätt för att kontrollera dina nerver kommer det säkert att bli jättebra med ett lite längre löfte. Blir du lätt nervös dock kanske det är bättre att korta ned löftet lite. Du kan fortfarande skriva själv. 

    Lycka till med vigseln, oavsett hur ni gör :)

  • Äldre 26 Jun 13:09
    #6
    Chicita skrev 2014-06-26 13:04:17 följande:

     


    Annars så gillade jag båda dom två du hade i första inlägget, men däremot inte den sista. Den blev lite hackigt och utan flyt. Och då känns det lite svamligt.


    Lycka till och grattis i förskott :) 


    Jag tror dessutom inte att den sista skulle godkännas av prästen, då löftet måste innehålla att man lovar varandra evig trohet. 
  • cathay­a
    Äldre 26 Jun 13:14
    #7
    Bombastik skrev 2014-06-26 12:22:04 följande:

    Kan ju vara bra om jag lägger till texterna också såklart.

    NN
    Jag är den lyckligaste mannen i världen som står här med dig.
    Du kom och vände min värld uppochner.
    Jag märkte sedan att du vänt den rätt.
    Jag vill i alla tider, lätta som svåra, finnas för dig.
    Jag vill Vakna med dig, somna med dig.
    Skratta med dig, och gråta med dig.
    Jag ger dig allt jag är, och allt jag har.
    Jag kommer att älska dig, vara dig trogen och sträva efter våran lycka i allt jag gör.
    Jag lovar att alltid välja dig.
    Jag älskar dig NN.

    NN
    Jag vill gifta mig med dig för att du ger mig styrka,
    du ger mig hopp och du ger mig värme.
    Du kom och vände min värld rätt och jag vill tacka dig
    en dag i taget i alla dagar, veckor och år.
    Jag vill att du ska veta hur mycket du betyder för mig.
    Jag vill att du skall veta hur mycket jag älskar dig.
    Jag skall påminna dig om detta i all tid.
    Jag skall värna om vår kärlek och vänskap.
    Jag kommer alltid att välja dig.
    Jag älskar dig NN.


    Jag tycker att den andra var otroligt vacker och hade blivit väldigt glad/rörd om min tilltänkta hade läst upp den på vårt bröllop.
  • Anonym (E)
    Äldre 26 Jun 14:31
    #8

    Jag håller med Chicita, kolla med prästen också. Enligt ordningen är det tillåtet att skriva egna löften, men som sagt, prästen har ansvaret och behöver godkänna din formulering. Vår präst sa att om vi skriver egna måste de innehålla löfte om trohet och för hela livet, i övrigt är det fritt fram. Med det sagt tycker jag nog bäst om ditt första förslag.

  • Äldre 27 Jun 02:20
    #9

    Tack för alla åsikter. Och gratulationer :)

    Vi har en väldig tur med prästen.
    Prästen lägger sig inte i allt för mycket.
    Det enda som var viktigt var att alla momenten var med (förutom välsignelsen, vi valde dock att ha med den endå)

    Det var mer att det inte var på tal om att ha något  vanligt kyrkligt löfte utan hon ville att vi skulle skriva dessa själva och nämnde inget mer om detta.

    Vi hade även läst innan att det var tvång på att ha 2 psalmer med i vigseln.
    Detta var heller inget prästen kändes vid. Prästen sa att vi fick göra som vi ville. Ha 30 psalmer eller ingen.

    Med det sagt.

    Som det ser ut va den 3e texten inget att ha. Så gärna mer input om de andra 2.
    Har även försökt att sätta ihop dom.

    "Jag är den lyckligaste mannen i världen som får stå här med dig idag.
    Du kom och vände min värld uppochned.
    Jag märkte sedan att du vänt den rätt.
    Och jag vill tacka dig för det, en dag i taget, i alla dagar, veckor och år vi har.
    Jag vill att du skall veta hur mycket du betyder för mig.
    Jag vill att du skall veta hur mycket jag älskar dig.
    Jag lovar att påminna dig om det i alla dagar vi får.
    Jag lovar att värna om vår kärlek och vänskap i allt jag gör.
    Jag lovar att vara dig trogen och att alltid välja dig.
    Jag älskar dig."

    Är detta ett framsteg eller ett steg tillbaka?

    Jag tycker att detta va jävligt svårt. Ursäkta språket.
    Jag önskar att jag hade mer tid på mig.
    Jag vill att detta skall bli så bra som möjligt såklart.
    Men det här med att formulera sig och skriva texter har inte riktigt varit min grej.
    Väldigt tacksam för alla svar hittills och för att ni tagit er tid att hjälpa mig.

  • Äldre 27 Jun 08:47
    #10

    Oj... er präst begår alltså tjänstefel. 
    Dom får inte avvika från den fastslagna vigselordningen, och där ingår ju (som du säger) minst 2 psalmer.

    Jaja... så länge prästen har vigselrätt (vilket denne bör ha om den är prästvigd) och att alla juridiska delar finns med så blir ni ju lagligt gifta i alla fall. :) 
    Det värsta om man har en för "snäll" präst är att vigseln egentligen kan vara ogiltig.
    Men det var bara en parentes, ni verkar ju få lov att hålla er till vissa saker i alla fall ;) 

    Men ja, om det var ok med egna löften så håller jag nog på det första du skrev - fortfarande :) 

  • Äldre 27 Jun 22:31
    #11

    Jag tyckte också att den ursprungliga ettan lät bäst. Den känns mer balanserad och pratar om livets skiftningar och inte bara romantik.

  • Äldre 1 Jul 16:32
    #12

    Den första ursprungliga texten tyckte jag var väldigt fin och kändes personlig. Måste också få säga att just den raden att du lovar att alltid välja NN är otroligt fint. (själv hade jag nog gråtit floder om min blivande man sagt de här raderna till mig) Personligen tror jag det är så livet ser ut, det kommer inte vara en dans på rosor alla dagar men om man väljer varandra, även i de svåra stunderna, då kommer det vara livet ut.

    Stor lycka till er!

Svar på tråden Löften.