• Äldre 26 Jun 11:37
    2923 visningar
    11 svar
    11
    2923

    Söker öppen präst i Västmanland

    Söker en präst i Västmanland som är tillgänglig den 30 augusti och som vill viga ett brudpar och låta den fria viljan stå högra än vad som är tradition.

    Bakgrund: Jag vill gå in med min mor, inte bli överlämnad, gå in  med. Hon kommer inte ens följa med hela vägen och ge min hand till min blivande man. Jag kommer föra in henne till hennes plats. Min man vill inte gå upp altargången då han är väldigt blyg och tycker att HELA situationen är riktigt jobbig. Vi vill heller inte ses före vigseln, och det innebär att vi INTE kan ses på trappan FöRE vigseln, för det är lika mycket före som 2 timmar innan (enligt oss).

    Vi har tyvärr blivit tilldelade en präst som totalt idiotförklarade mig när jag berättade om vår önskan.

    Jag vet att alla inte håller med, det är okej för mig, så vi kan hålla den diskussionen någon annanstans. Jag vill bara ha en präst som kan tillmötesgå en så enkel önskan som denna.

    Det handlar också om en sed från min blivandes land, men jag vill helst inte trycka på en massa saker, framför allt handlar det här om vad vi vill och önskar. Spenderade hela kvällen igår åt att vara ledsen på grund av prästen, och jag vill inte vara ledsen över något som är så enkelt att fixa.

    Min bröllopsdag ska väl vara den hittills bästa i mitt liv, och jag vet att den kommer dras ned rejält om vi inte får gå in i kyrkan som VI önskar och vill av hela våra hjärtan. Jag ska inte bli bortlämnad och det vet ALLA som är där.


    Men, jag här hellre ett bortlämnat objekt än en brud utan fri vilja... skämt å sido, men om någon vet en präst eller kanske är präst och är beredd att LYSSNA på våra önskningar och inte klankar ner på oss för att vi vill ha en vacker vigsel på vårat sätt, snälla, snälla, snälla let me know!!

    Är riktigt ledsen och uppgiven just nu, så det blev kanske lite längre än vad ni orkar ta er igenom... :(

  • Svar på tråden Söker öppen präst i Västmanland
  • Anonym (X)
    Äldre 26 Jun 14:40
    #1

    Usch vad tråkigt att du känner som du gör, men jag förstår att du känner så. Mitt tips är att prata med Kyrkoherden i församlingen eftersom det är hen som är "högsta hönset". Förklara för den personen att det här är viktigt för er, att det inte handlar om någon överlämning osv osv. Förhoppningsvis kan man tillmötesgå era önskningar när de vet bakgrunden. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med namn på präster i Västmanland, men förhoppningsvis kommer det att lösa sig efter samtal med kyrkoherden (hoppas verkligen att det inte är hen som är utsedd som förrättare).
    Lycka till

  • Äldre 26 Jun 14:41
    #2

    jag har svårt att förstå varför prästen inte skulle gå med på det, det är ju inget som påverkar vigseln över huvud taget. Kan ni inte bara fråga en annan präst? Det borde väl gå att hitta en annan i närheten? Känner ni ingen som ni kan fråga, som känner till prästerna i orten lite, så att ni kan få tag i någon som är lite mer tillmötesgående? Jag har varit på flera svenska kyrkbröllop där bruden gått in själv eller med sin far, så det är fullt möjligt med alternativa lösningar även om det vanligaste i Sverige är att brudparet går in tillsammans.

  • AkJ
    Äldre 26 Jun 16:17
    #3

    Har inte heller konkreta tips, mn vill bara säga stå på dig! Jag fick slåss för att få min mormors begravning som vil ville ha den, så kan känna igen motståndet du möter. Kanske läge att lite fint påminna om att kyrka och stat är separerade numer och att du faktiskt är kund? ...


    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
  • Äldre 26 Jun 19:56
    #4

    Hej
    Tack för era stöttande ord. Jag är bara så ledsen!

    Vi försöker hitta en ny och har fått några namn, men inga svar från dessa präster än. Jag vet bara att jag inte kan ha denna prästen på grund av attityden.

    Jag bor tyvärr inte själv på orten så jag har ingen koll alls, och det gör det lite svårare. Skall kolla upp kyrkoherden, tack för tipset!

    Prästen sa nej och idiotförklarade mig i princip, vilket gör att jag inte kan tänka mig att vigas med henne längre. Vet inte vad jag gör om vi måste ha henne. Min sambo är ju troende så för hans skulle måste vi vara i kyrkan. Annars hade jag bara sagt tack och hej på en gång!

    Hon får gäna tycka som hon vill men det var som att möta en vägg, det är mitt största problem. Och att hon sa att vi kan mötas på kyrktrappan innan vi går in om vi inte vill ses före vigseln. För oss är det att ses innan vigseln och det vill vi ju inte.

    Tack för era ord, hoppas innerligt att vi får tag på någon som i alla fall kan diskutera en lösning som passar både prästen och oss! "Tyvärr" är det ju prästen som bestämmer då det är en gudstjänst som jag förstår det... Men jag tycker det är en väldigt konstig grej att behöva styra, då det inte kan vara en stor sak för dem men är så stor för oss. Märkligt. Och så himla ledsamt att vår dag ska behöva bli förstörd!

  • Äldre 26 Jun 19:56
    #5

    Är så orolig att vi inte får tag i en annan präst =(

  • Äldre 26 Jun 20:48
    #6

    Det är klart att ni kommer att hitta någon annan, ni har ju nästan två månader på er, oroa dig inte. Om din sambo är troende, känner han ingen präst? Det måste inte vara någon på orten, det är fritt fram för er att fråga någon var som helst, så länge de kan tänka sig att resa dit.

  • Äldre 27 Jun 09:05
    #7

    Vi bor i ett annat land, så vi känner inte någon. Vi har en präst som vi väntar svar på nu som min sambo känner lite, hon kunde i alla fall diskutera detta och andra alternativ. Vi vet dock inte om hon är ledig, hoppas på svar idag.

    Just nu vill jag bara ha en annan präst på grund av den förstas attityd. Kommer aldrig kunna vara glad om vi måste ha henne.

    Tack igen Elna14!

  • Äldre 28 Jun 17:16
    #8

    Om någon i framtiden googlar ämnet och får fram denna tråd så kan jag meddela att vi tog kontakt med kyrkoherden som beklagade väldigt att det blivit så här, och han skall hjälpa oss att få en präst som kan se oss och höra på oss.

    Vi hade också turen att få en präst rekomenderad av en vän, och denna präst är lyckligt nog ledig och vill gärna hjälpa oss. Hon hade dock lite andra saker så vi vet ännu inte om hon kan ställa upp.

    Hur som helst så är mitt heta tips att ta kontakt med kyrkoherden och förklara situationen. Prästen måste naturligtvis få ha sina åsikter men ni ska inte bli nedervärderade för att ni har era!!!

  • Anonym (X)
    Äldre 28 Jun 22:21
    #9

    Så skönt att det löst sig! Hoppades att ett samtal med kyrkoherden skulle hjälpa!
    Lycka till med allt nu!

  • Äldre 29 Jun 09:14
    #10

    Tack :) Känns mycket bättre! Oavsett får vi en ny präst och så får vi ta det därifrån :)

  • Äldre 3 Jul 22:36
    #11

    Kul att du ska gå (delvis) fram med din mamma! Och lämna henne INNAN du kommer fram till din man. När du gör så, så knyter du inte an till de omyndighetsförklarande traditionerna på alls samma sätt. Bra att det löste sig också!

Svar på tråden Söker öppen präst i Västmanland