• Äldre 11 Jun 16:22
    2793 visningar
    15 svar
    15
    2793

    Internationella par. Var gifte ni er?

    Jag och min engelska sambo har börjat planera bröllop 2015. Det lutar just nu åt att det blir i Sverige, men jag skulle gärna höra med andra par där den ena inte är härifrån. Hur gör/gjorde ni? Betalade ni boende åt långväga gäster? Hur såg ceremonin ut? Var den typisk svensk, eller blandade ni traditioner?


    Vi kommer som vi alltid gör att blanda hejvilt, ta det bästa från respektive kultur och göra vår egen mix. :)

  • Svar på tråden Internationella par. Var gifte ni er?
  • Äldre 12 Jun 09:49
    #1

    Vi gifte oss i hans land och hade sedan mottagning här i Sverige. Då kunde alla vara med utan att få stora kostnader.

  • Äldre 12 Jun 10:59
    #2

    Vi kommer att gifta oss i Sverige, och senare ha en bröllopsfest i hans land, eftersom det blir alldeles för dyrt för hans vänner och släktingar att resa till Sverige. Vi har inte råd att bjuda en massa gäster på resa. Vi har bara erbjudit att betala för hans föräldrar och syskon, alla andra får betala själva, och verkar inte tycka att det är konstigt. Nu blir det mest min släkt och vänner på det svenska bröllopet, sen lär det bli tvärtom på det andra.
    Vigseln kommer att bli tvåspråkig, mest traditionellt svensk, men med något musikaliskt inslag från hans land. Festen blir en blandning hoppas jag. Det blir en utmaning att göra bordsplaceringen,med flera olika språk. 

  • Äldre 12 Jun 17:31
    #3

    Låter jätte bra. Lycka till med bordsplaceringen. :)

  • Äldre 12 Jun 19:11
    #4

    Tycker också det låter kanon! Och kul med två fester ;) Vi har funderat lite på att göra så också. Vi ska snart åka över till England så man får väl "känna av" hur många som eventuellt skulle kunna tänka sig att komma till Sverige över en helg. Man vill ju att så många som möjligt ska kunna komma utan att varesig dom eller vi behöver bli panka på kuppen.

  • Äldre 13 Jun 06:17
    #5

    Ett tips om man vill att några av gästerna (det finns dem som vill) istället för gåva kommer över till bröllopet och närvarar vid det andra landets fest. Vid bröllopet har den säkert lärt känna familjen och kan kanske hitta någon som han/hon känner sig bekväm att bo hos just den helgen. Det är ju inte lika mycket nerver inför festen som ingår bröllop med fest. 

  • Äldre 13 Jun 07:20
    #6

    Vårt bröllop var också svensk-engelskt, men vi gifte oss i England. Vi kunde tyvärr inte betala för långväga gäster utan hoppades på att de som kom gjorde det istället för att ge oss presenter, hade dessutom ett litet bröllop med bara närmaste familjen och vännerna. Gav även massvis med tips på resrutt, prisvärda hotell och nöjen på plats, så att familj och vänner kunde göra det till en mini-semester (var över kristi himmelfärdshelgen).

    Hade tänkt ha en fest hemma i Sverige också men orkade faktiskt inte planera den biten, bröllopet räckte för oss :) De viktigaste personerna kom ändå till bröllopet, men jag tycker att er plan låter jättetrevlig med en fest i varje land. Passa på att stoppa in så mycket svenska/engelska traditioner etc som möjligt, det brukar uppskattas! Vi behövde dock ingen översättning, alla svenskar kunde engelska så vi körde på det.

    Vår ceremoni (borgerlig) var mestadels engelsk men med gemensam ingång för brudparet. Skrev dock ett tydligt vigselprogram med förklaringar så att folk inte blev förvirrade :) Tog även upp svenska traditioner i festprogrammet. Lycka till!

  • AnnaRa­nk
    Äldre 13 Jun 09:24
    #7

    Hej!


    Rolig tråd! Min sambo komer från Island och vi kommer att gifta oss i Reykjavik om två veckor. Vi har inte betalat resorna eller boendet (då hade vi inte haft råd att gifta oss), men hoppades även vi att folk skulle komma "som present".

    Vi kör vigsel på engelska, sedan tar jag mina löften på isländska och min sambo tar sina på svenska. Till festen har vi tryckt upp feshäften på engelska och all information kommer vara på engelska, men i våra inbjudningar skickade vi med ett informationskort där vi skrev att eventuella tal hålls på valfritt språk, så att ingen ska känna sig tvungen att tala ett språk som de inte känner sig hemma med.

  • Äldre 13 Jun 18:10
    #8

    Följer denna tråd med glädje ihjärtat. 

  • Äldre 13 Jun 18:12
    #9
    AnnaRank skrev 2014-06-13 09:24:26 följande:

    Hej!


    Rolig tråd! Min sambo komer från Island och vi kommer att gifta oss i Reykjavik om två veckor. Vi har inte betalat resorna eller boendet (då hade vi inte haft råd att gifta oss), men hoppades även vi att folk skulle komma "som present".

    Vi kör vigsel på engelska, sedan tar jag mina löften på isländska och min sambo tar sina på svenska. Till festen har vi tryckt upp feshäften på engelska och all information kommer vara på engelska, men i våra inbjudningar skickade vi med ett informationskort där vi skrev att eventuella tal hålls på valfritt språk, så att ingen ska känna sig tvungen att tala ett språk som de inte känner sig hemma med.


    Det där med talen var en bra idé, det har vi inte tänkt på att skriva, vi får väl lägga till det på våran hemsida. Jag kan ju inte sätta mig och ringa runt till de jag tror kommer hålla tal (förutom min mamma som jag redan sagt till). Det får blir som det blir, de flesta inser förhoppningsvis att de inte förväntas hålla tal på ett språk de inte behärskar.
  • Äldre 13 Jun 18:17
    #10
    CountryGirl skrev 2014-06-12 19:11:23 följande:

    Tycker också det låter kanon! Och kul med två fester ;) Vi har funderat lite på att göra så också. Vi ska snart åka över till England så man får väl "känna av" hur många som eventuellt skulle kunna tänka sig att komma till Sverige över en helg. Man vill ju att så många som möjligt ska kunna komma utan att varesig dom eller vi behöver bli panka på kuppen.


    Det är ju ganska billigt att resa från England till Sverige (förutsatt att ni inte ska ha festen väldigt långt från närmsta flygplats), jag skulle gissa att de flesta bara tycker att det är roligt. Vi har flera gäster som kommer från olika europeiska länder (England, Frankrike, Finland), det är mer långväga familj och vänner som har svårare att komma. Jag tror inte att ni behöver ha dubbla fester om ni inte särskilt vill det.
  • Äldre 21 Jul 09:37
    #11
    Ms Shelly skrev 2014-06-12 17:31:12 följande:

    Låter jätte bra. Lycka till med bordsplaceringen. :)


    Tack, vi satte oss och började med bordsplaceringen nu i helgen (mindre än 4 veckor kvar). Inte helt enkelt, men kändes som att vi fick ihop en hyfsat bra preliminär version, jag tror att alla sitter bredvid någon som pratar samma språk. Dock fortfarande flera som ännu inte bestämt om de kommer eller ej, de verkar tycka att det är gott om tid. Vi satte sista dag i början av juni, och vi har påmint ett antal gånger, men jag misstänker att det beror på kulturella skillnader. De flesta som inte bestämt sig är inte svenskar. Det mest svårplacerade var de som bara pratar ett språk, vi har ett par som bara pratar franska och några gäster som bara pratar svenska. De allra flesta förstår som tur är engelska vilket underlättar bordsplaceringen.
    Vi har fortfarande inte bestämt när vi kan ha fest nummer två i hans hemland. Med flytt och nytt jobb under hösten blir det nog inte förrän efter jul, vi hoppas att det går att få ihop i början på nästa år, man vill ju inte dra ut på det för mycket.
  • Äldre 21 Jul 10:08
    #12

    Gifter oss i svergie i Stockholm , mest pga av att mina vänner troligast inte har råd att resa till Italien, men dom kommer ändå få resa då jag ursprungligen kommer från Sundsvall, medan hans vänner har större möjlighet att komma till svergie,

    Inbjudningar och sånt tar vi på svenska och italienska, vigseln blir på engelska, vilket dom flesta kan(dock inte alla). Måste anpassa oss efter svenska, italienska och tyska, vissa kan bara ett av språken och endel kan även engelska. Hans föräldrar kan bara tyska och italienska, så blir endel pusslande med bordsplaceringen :P blir troligen två kompisar till sambon som kan italienska,svenska och engelska som blir lite hjälpredor då man måste åka båt från kyrkan till festlokalen och vi under den tiden tänkte passa på att fotas innan båten kommer :P

  • Äldre 21 Jul 13:11
    #13

    Vi bor i Singapore, men gifte oss i Stockholm igår. Gästerna flög in från Korea, USA, England, Isle of Mann, Danmark och tog tåg från Småland, Östergötland och Skåne :)

    Vår ceremoni var på svenska, men med en helt fantastisk, underbar, rolig skotsk präst, så hon pratade engelska med församlingen före och efter "det officiella" och jag läste mina löften på engelska. 

    De flesta av våra gäster (även flera av de som bor i Stockholmsområdet) tog in på hotell eller vandrarhem. Men vi är lite äldre (34 och 46) och bjöd mest vänner i samma ålder eller äldre som är ekonomiskt etablerade, så de stod för hotell själva. 

    Det var en helt fantastisk dag och kväll. :)

  • Em77
    Äldre 21 Jul 14:56
    #14

    Jag och min norska fästman planerar bröllop nästa sommar, här i Sverige där vi bor och träffades (även om vi kanske hinner flytta till Norge innan bröllopet). Både av kostnadsskäl och för att det är här vi har gemensamma platser.
    Det kommer ev en del gäster från andra länder också. Vi har nog inte tänkt betala för att några ska resa, det känns ändå som att inom Norden är inte så stor skillnad mot inom Sverige (min släkt är rätt utspridd, hans med) och det är ju billigare för norrmännen att resa och bo i Sverige än tvärtom. Vi har inte kommit så långt i planeringen än så mycket är ännu oklart.

    Vi hoppas kunna ha allt på "svorsk" som alla kan förstå, vi får se hur det går...

  • Äldre 21 Jul 15:07
    #15

    Vad kul att läsa om alla! Vi har nu bestämt oss för att gifta oss i Sverige, och har bestämt datum. :) Det kommer bli skogsbröllop med efterföljande middag och fest på en loge. Vääldigt svenskt.Men ska det va så ska det va.;) Efter att ha pratat fram och tillbaka tyckte min sambo att "vi bor ju här nu, och det skulle kännas onaturligt att gifta sig nån annanstans"...

    Kommer erbjuda de som vill att campa i vår trädgård, några kommer få plats hos bekanta, och vi kommer även prel.boka hotell och vandrarhem på närmste orten. Ser nu med skräckblandad förtjusning fram emot bordsplaceringen...Ändå kommer det bara vara englelska och svenska. Lycka till ni med fler och ovanligare språk! :)

Svar på tråden Internationella par. Var gifte ni er?