• Tarsida

    Hjälp mig fria till sambon!

    Tar tacksamt emot tips på hur jag på bäste sätt friar till min sambo.

    Jag har i början av vårat förhållande varit ganska negativt inställd till ett bröllop vilket har gjort min sambo inställd på att vi kanske aldrig kommer gifta oss, även om jag visat honom att jag blivit mer liberal i frågan med åren ;). Dvs. jag tror inte att han vågar fria till mig eftersom han tror att jag inte vill gifta mig över huvud taget.

    Har varit tillsammans i ungefär 3,5 år, bor tillsammans och planerar att skaffa barn. Han sätter alltid mig i första rummet och tar så himla bra hand om mig. Jag kan tyvärr vara lite dåligt på att visa hur mycket jag faktiskt älskar och uppskattar att ha honom i mitt liv. Därför tänkte jag att jag ska ge tillbaka och verkligen visa att jag vill leva med honom nu och för resten av mitt liv. 

    Jag var inne hos guldsmeden idag och beställde ring till mig, eftersom jag inte har hans storlek. Tanken är att jag får använda min ring som symbol för frieriet och sen går vi tillbaka till guldsmeden och beställer en till honom också. 

    Så, då kommer min fråga: Hur friar jag på bästa sätt?

    Vi båda är väldigt praktiska av oss och är intresserade av djur och natur samt att vi driver väldigt mycket med varandra. Jag vill inte ha det för uppstyrt och allvarligt utan gärna lite lättsamt med ett brett inslag av humor, men med en känslomässig touch :). 

  • Svar på tråden Hjälp mig fria till sambon!
  • Chicita

    Skattjakt som slutar hos guldsmeden - där du plockar upp din ring och typ säger "jag har redan skaffat min, vad vill du ha för någon" :) 

  • filibustern

    chicita gav ett väldigt smart förslag! haha, man liksom slr två flugor i en smäll - friar, och när man ändå är på plats så beställer man ringen :P 

  • IdaMarie
    Chicita skrev 2014-06-11 16:02:56 följande:

    Skattjakt som slutar hos guldsmeden - där du plockar upp din ring och typ säger "jag har redan skaffat min, vad vill du ha för någon" :) 


    Jag fullkomligt älskade denna idé! Snälla TS: berätta hur det gick. Du måste nästan göra detta. Se till att guldsmeden är med på noterna också.
  • Tarsida
    Chicita skrev 2014-06-11 16:02:56 följande:

    Skattjakt som slutar hos guldsmeden - där du plockar upp din ring och typ säger "jag har redan skaffat min, vad vill du ha för någon" :) 


    Ja, det var ett smart förslag.

    Att guldsmeden är med på noterna är inga problem, de vet redan att hans ring kommer beställas i efterhand och jag har ungefär två veckor på mig att planera spektaklet ;). 

    Jag tror dock att sambon kommer gråta en skvätt och vet inte om han är så bekväm i att göra det utanför guldsmeden. Men kanske kan jag anordna en skattjakt till frukosten och fria, och sen åka in direkt till guldsmeden och fixa hans ring?
  • IdaMarie
    Tarsida skrev 2014-06-12 10:14:21 följande:
    Ja, det var ett smart förslag.

    Att guldsmeden är med på noterna är inga problem, de vet redan att hans ring kommer beställas i efterhand och jag har ungefär två veckor på mig att planera spektaklet ;). 

    Jag tror dock att sambon kommer gråta en skvätt och vet inte om han är så bekväm i att göra det utanför guldsmeden. Men kanske kan jag anordna en skattjakt till frukosten och fria, och sen åka in direkt till guldsmeden och fixa hans ring?
    Det låter som en kanonidé. Kan nog vara bra att tänka på hur han reagerar oxå =)
  • Chicita
    Tarsida skrev 2014-06-12 10:14:21 följande:
    Ja, det var ett smart förslag.

    Att guldsmeden är med på noterna är inga problem, de vet redan att hans ring kommer beställas i efterhand och jag har ungefär två veckor på mig att planera spektaklet ;). 

    Jag tror dock att sambon kommer gråta en skvätt och vet inte om han är så bekväm i att göra det utanför guldsmeden. Men kanske kan jag anordna en skattjakt till frukosten och fria, och sen åka in direkt till guldsmeden och fixa hans ring?

    Det funkar nog lika bra det :) 


    Jag tänkte mer på en jakt som för er över typ hela stan, med ett mål som blir väldigt tydligt till slut.


    Men om du skulle kunna göra en skattjakt som tar er genom stan, via lite olika butiker och i varje butik ska han köpa en viss sak och då får han nästa ledtråd (lättast är att han får gå in och handla det och när han kommer ut så får han nästa ledtråd av dig. Men roligare om du kan involvera butikerna så att dom ger honom ledtråden där)


    När ni är klara så har ni en korg / kylväska full med gottigheter och så slår ni er ner i någon park och har picknick och där kan du också fria :) 

  • Tarsida
    IdaMarie skrev 2014-06-12 10:18:17 följande:
    Det låter som en kanonidé. Kan nog vara bra att tänka på hur han reagerar oxå =)
    Ja, precis. Är rätt säker på att han kommer vilja kramas och gråta lite. Han är rätt känslosam av sig så tror han kommer behöva smälta det i lugn och ro. 
  • IdaMarie

    Hihi vad härligt att höra att det finns fler än min man som vågar visa känslor. =)
    Hoppas (och tror) att ni får en underbar dag den dagen =)

  • Tarsida
    Chicita skrev 2014-06-12 10:21:01 följande:

    Det funkar nog lika bra det :) 


    Jag tänkte mer på en jakt som för er över typ hela stan, med ett mål som blir väldigt tydligt till slut.


    Men om du skulle kunna göra en skattjakt som tar er genom stan, via lite olika butiker och i varje butik ska han köpa en viss sak och då får han nästa ledtråd (lättast är att han får gå in och handla det och när han kommer ut så får han nästa ledtråd av dig. Men roligare om du kan involvera butikerna så att dom ger honom ledtråden där)


    När ni är klara så har ni en korg / kylväska full med gottigheter och så slår ni er ner i någon park och har picknick och där kan du också fria :) 


    Åh, det låter ju som att det kunde bli jätteroligt :D! Ska verkligen ta en allvarlig funderare och se om det skulle fungera på ett smidigt sätt. 

    I sommar kommer vi bo på landet så vi måste ta bilen in till stan. Eventuellt skulle jag kunna ordna en skattjakt i skogen eller liknande och involvera familj och vänner i bygden.
  • Chicita
    Tarsida skrev 2014-06-12 10:37:49 följande:
    Åh, det låter ju som att det kunde bli jätteroligt :D! Ska verkligen ta en allvarlig funderare och se om det skulle fungera på ett smidigt sätt. 

    I sommar kommer vi bo på landet så vi måste ta bilen in till stan. Eventuellt skulle jag kunna ordna en skattjakt i skogen eller liknande och involvera familj och vänner i bygden.

    Ja det går ju att förbereda lite extra då, och kanske bara ledtrådar som leder honom från plats till plats och där han till slut hittar dig och en korg med picknickgott på en filt i er egen trädgård eller på ett annat lämpligt ställe :) 
    Teoretiskt går det ju att göra det på hur många sätt som helst. 


    Spöregnar det den dagen så kanske du kan ha en plan B med lappar gömda i huset som alternativ ;) 

Svar på tråden Hjälp mig fria till sambon!