• Äldre 4 Jun 15:21
    4533 visningar
    5 svar
    5
    4533

    Hur hittar man en vigselförrättare?

    Vi ska gifta oss i maj nästa år och börjar nu planera så smått. För att kunna sätta definitivt datum måste vi ju hitta en vigselförrättare - och här fattar jag ingenting! Vi vill gifta oss borgerligt men inte på rådhuset. Det kommer att bli utomhus, centralt i Malmö.

    Men var hittar jag vilka vigselförrättare som finns i kommunen? Har letat på både länsstyrelsens och kommunens hemsidor men hittar bara info om hur det fungerar om man gifter sig i rådhuset. Vi ska ha en lite längre ceremoni, och är dessutom ett samkönat par, så det känns superviktigt att det blir rätt person man får tag på.

    Någon som vet hur det funkar i Malmö/Skåne?

  • Svar på tråden Hur hittar man en vigselförrättare?
  • Plätti­s
    Äldre 4 Jun 15:47
    #1

    Ring kommunen och be om en lista. Jag försökte googla, men Malmö verkar ha historiens informationsfattigaste hemsida :P 

    Man borde kunna bestämma datum och sedan kolla vilka vigselförrättare som finns i tjänst den dagen, men det kan skilja sig från olika kommuner och mellan landsändarna. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 4 Jun 21:32
    #2

    Man behöver inte ta en vigselförrättare från samma kommun som man själv ska gifta sig i. I de flesta fall går det först att boka när man har hindersprövningen klar (dvs tidigast 4 månader innan vigseln), och normalt sett så gör man det via kommunens hemsida.

    I Helsingborg som är kommunen vi gifte oss i så görs all bokning via Helsingborg stads hemsida. Vi blev lite putta eftersom de både var lite ovilliga att viga sent på dagen samt tvånget att hindersprövningen skulle vara klart först. Vi ville skicka ut inbjudningskort och behövde säkerställa tid och plats. Därför kollade jag runt på kommunerna runt omkring och slutligen fann vi en vigselförrättare i Åstorps kommun, som kunde preliminärboka utan hindersprövning. Han var dessutom riktigt trevlig och personlig och vi är så glada att vi valde honom!
    Vi gifte oss förra helgen och han hjälpte oss massor, och vigseln blev precis så vi ville (vi vigdes utomhus, med sångerska och så läste han en dikt, så det blev en rätt lång vigsel).

  • Äldre 8 Jun 17:04
    #3
    Caledonia skrev 2014-06-04 21:32:11 följande:

    Man behöver inte ta en vigselförrättare från samma kommun som man själv ska gifta sig i. I de flesta fall går det först att boka när man har hindersprövningen klar (dvs tidigast 4 månader innan vigseln), och normalt sett så gör man det via kommunens hemsida.

    I Helsingborg som är kommunen vi gifte oss i så görs all bokning via Helsingborg stads hemsida. Vi blev lite putta eftersom de både var lite ovilliga att viga sent på dagen samt tvånget att hindersprövningen skulle vara klart först. Vi ville skicka ut inbjudningskort och behövde säkerställa tid och plats. Därför kollade jag runt på kommunerna runt omkring och slutligen fann vi en vigselförrättare i Åstorps kommun, som kunde preliminärboka utan hindersprövning. Han var dessutom riktigt trevlig och personlig och vi är så glada att vi valde honom!
    Vi gifte oss förra helgen och han hjälpte oss massor, och vigseln blev precis så vi ville (vi vigdes utomhus, med sångerska och så läste han en dikt, så det blev en rätt lång vigsel).


    Åh tack för din info! Jättebra att få veta. Grattis till bröllopet!
  • Äldre 1 Sep 18:27
    #4

    Vad underbart att ni ska bli äkta makar!!


    Det kan vara svårt att hitta vigselförrättare i vissa kommuner och de som är duktig är ofta uppbokade långt tid i förväg - så detta måste ni lösa så snart ni kan.


    Genom en borgerlig ceremoni får ni friheten att styra innehållet mer än om ni hade valt en kyrklig ceremoni men notera att det är upp till förrättaren att säga nej till vissa inslag (det har jag dock aldrig gjort). 


    Om ni väljer en annan plats än rådhuset eller någon av kommunens anvisade lokaler så har förrättaren rätt till reseersättning. Inget annat. Det har funnits en (ful o-)vana att förrättare krävt olika slags ersättningar för obekväma tider, resor och längre ceremonier men detta är inte lagligt och sådant behöver Länsstyrelserna få veta om det förekommer. Jag har aldrig krävt något av brudpar trots att jag stått i skogen sent om lördagar och blivit illa myggbiten, åkt båt tills jag spytt som en galning eller fått magsår av nervositet över att en brudgum överraskat sin brud med en vigsel... Jag gör detta av olika anledningar men den viktigaste är att jag tror på äktenskapet och har världens roligaste uppdrag. Jag får dela hela sanslöst fina stunder med människor som liksom omsveps av sann lycka. Hittar ni ingen vigselförrättare innan det är dags så hojta till. Jag är transportabel om det planeras i god tid. 


    Mitt bästa tips just nu till er är: njuuut av den här planeringsfasen. Den är ljuvlig, magisk och alltigenom underbar. 

  • Äldre 3 Sep 11:08
    #5

    Tack så jättemycket för dina fina tips och råd!

Svar på tråden Hur hittar man en vigselförrättare?