• Äldre 22 May 06:33
    10495 visningar
    19 svar
    19
    10495

    Betala vigselförrättare?

    Vi ska gifta oss i pappas trädgård med en vigselförrättare på plats. Denne sa först att eftersom det är lördag och hon kommer ta taxi kommer detta att kosta 500:-! Men igår pratade vi med henne och då ville hon ha vägbeskrivning. Låter ju knappast som att hon tänkt ta en taxi. Min fråga är om man kan kräva ett kvitto på deras resa om hon säger hon ska ta taxi eller hur det fungerar när man ska betala dom egentligen ? Det är inte rimligt med 500 om hon kör själv från rådhuset för det är inte så långt !

  • Svar på tråden Betala vigselförrättare?
  • Äldre 22 May 07:07
    #1

    ni får ringa kommunen och fråga om taxa för vigselförättare - numera kostar nämligen en borgerlig vigsel (något som tidigare varit gratis i dom flesta kommuner) . 
    taxan brukar vara 500 kr och det oavsett om dom åker nånstans eller inte.  

  • Äldre 22 May 08:01
    #2

    Jaha, det har jag missat! Men våran vigselförrättare får betalt, 112 ynka kronor, från kommunen, så det är inget vi står för. Men då gäller det just i våran kommun då!

  • Äldre 22 May 10:04
    #3

    Våran ville ha 250 kr eftersom vi tar en från en annan kommun så hennes kommun betalar inte henne, men vi betalar nog henne 400-500 kr

  • Äldre 22 May 10:21
    #4
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2014-05-22 07:07:57 följande:

    ni får ringa kommunen och fråga om taxa för vigselförättare - numera kostar nämligen en borgerlig vigsel (något som tidigare varit gratis i dom flesta kommuner) . 

    taxan brukar vara 500 kr och det oavsett om dom åker nånstans eller inte.  


    Här är det gratis att gifta sig borgerligt man ska endast betala för reseersättning så just därför undrar jag hur en sådan betalning går till . Känns märkligt om man inte får kvitto då kan man ju hitta på vad som helst . Har ringt dit men de är på tjänsteärende idag därav är jag lite nyfiken på hur andra har gjort
  • Äldre 22 May 10:22
    #5

    Det e nog väldigt olika från kommun till kommun, min vigselförättare ska ha 300kr för att vi gifter oss på en lördag. 

  • Äldre 22 May 10:25
    #6

    Vår vigselförättare vill ha 1500 Är det mkt?
    Det är för resekostnaden säger han.

  • Alylly­ra
    Äldre 22 May 10:26
    #7

    Vår vigselförrättare i höstas kostade inte ett öre - och vi frågade heller inte honom om han ville ha någon ersättning. Han åkte ungefär 6 km enkel väg till vigselplatsen från sitt hem.
    Vi fick inte heller någon information från kommunen om att vi skulle betala någonting för vigseln, utan tvärtom fick vi en present av kommunen för att vi valt att viga oss där!

    Kolla helt enkelt med kommunen vad som är skäligt och vad de har för regler. Det verkar vara väldigt olika från kommun till kommun och ett någorlunda snårigt regelverk.

  • Äldre 22 May 10:38
    #8

    Jag betalar gärna för rese ersättning , men det känns bara märkligt för en vän till mig ska också gifta sig med vigselförrättare och är längre bort än oss ifrån rådhuset och dom ska bara betala 300:- trots att det är utanför Malmö . Känns bara lite irriterande. Får ringa imorgon när dom är på plats igen .

  • Äldre 22 May 13:02
    #9

    Vi kommer att betala 300:-, för att det är på en annan plats än i rådhuset.

  • Äldre 22 May 14:48
    #10

    Det får du nog ringa din kommun och fråga vad som gäller (har de ingen hemsida??) I Helsingborg betalar man 500:- för vigselförättaren om vigseln är i Helsingborg. Vi som ska ha med oss vår vigselförättare till grannkommunen får betala 1000:-.

  • Äldre 22 May 20:19
    #11

    Vår sa att hen gärna tar emot en "peng" för resekostnaden och något sött.

    Gäller i Skurups kommun.

    Känns sjukt att det inte är samma som gäller för alla, eftersom en vigsel inte är godkänd utan vigselförrättare!

    Jag hade nog tänkt mig 300kr och en liten bit choklad i ett trevligt kort.

  • Okänd
    Äldre 23 May 19:45
    #12
    Meddelande borttaget
  • Äldre 23 May 19:49
    #13

    www.unt.se/inc/print/&name=Skriv-ut

  • Äldre 26 May 09:08
    #14
    anncharlotte skrev 2014-05-23 19:49:41 följande:

    www.unt.se/inc/print/&name=Skriv-ut


    Det där verkar bara gälla Stockholm?

    Detta är taget från Helsingborgs Stads hemsida (www.helsingborg.se/Medborgare/Omsorg-och-stod/Gifta-sig/)
    Vad kostar det att viga sig?

     


    Om en av er eller båda är folkbokförda i Helsingborgs kommun kostar det 500 kronor.

    Om båda bor i en annan kommun kostar det 1 000 kronor.

    Om ni väljer att gifta er utanför Helsingborgs kommun, kostar det 1 000 kronor, oavsett var ni är folkbokförda.

    Ni ska betala samtidigt som ni bokar tid för vigsel. Sätt in beloppet på plusgiro 13 283-7. Ange namn och dag för vigsel.

  • Alylly­ra
    Äldre 26 May 10:09
    #15
    a ring on my finger skrev 2014-05-26 09:08:48 följande:
    Det där verkar bara gälla Stockholm?

    Detta är taget från Helsingborgs Stads hemsida (www.helsingborg.se/Medborgare/Omsorg-och-stod/Gifta-sig/)
    Vad kostar det att viga sig?

     


    Om en av er eller båda är folkbokförda i Helsingborgs kommun kostar det 500 kronor.

    Om båda bor i en annan kommun kostar det 1 000 kronor.

    Om ni väljer att gifta er utanför Helsingborgs kommun, kostar det 1 000 kronor, oavsett var ni är folkbokförda.

    Ni ska betala samtidigt som ni bokar tid för vigsel. Sätt in beloppet på plusgiro 13 283-7. Ange namn och dag för vigsel.


    Jo, men då betalar man ju direkt till kommunen. Och det är tillåtet för kommunerna att ta ut en liten avgift för vigsel. Men det är inte tillåtet att vigselförrättaren på eget bevåg tar en summa "under bordet". Skälig reseersättning är OK, men det ska inte vara en avgift bara för att få viga sig som går direkt ner i förrättarens ficka.
  • Äldre 26 May 11:17
    #16
    Alyllyra skrev 2014-05-26 10:09:29 följande:
    Jo, men då betalar man ju direkt till kommunen. Och det är tillåtet för kommunerna att ta ut en liten avgift för vigsel. Men det är inte tillåtet att vigselförrättaren på eget bevåg tar en summa "under bordet". Skälig reseersättning är OK, men det ska inte vara en avgift bara för att få viga sig som går direkt ner i förrättarens ficka.
    Aha, hade inte en aning om att man kan boka vigselförättare privat.

    Vi kontaktade vår privat eftersom vi ville ha en speciell. Han tackade ja och sen fick vi boka via kommunen iaf.
  • Äldre 27 May 20:29
    #17

    Vi har ringt runt till många och har aldrig hört av någon av dem att dem ville ha betalt, då jag fråga va det kostade, Alla av dem sa att nej det kostar inget, även om vi skulle gifta oss i en annan kommun. Men de är nog olika vart man bor, Jag bor i Trollhättan!

  • Äldre 28 May 10:14
    #18
    Geliicaw skrev 2014-05-27 20:29:52 följande:

    Vi har ringt runt till många och har aldrig hört av någon av dem att dem ville ha betalt, då jag fråga va det kostade, Alla av dem sa att nej det kostar inget, även om vi skulle gifta oss i en annan kommun. Men de är nog olika vart man bor, Jag bor i Trollhättan!


    För oss här i Lidköping e det med gratis OM man viger sig i vigselsalen o det e under en vardag, annars kostar det 300kr (Blir säkert dyrare om man väljer o ha det utanför Lidköpingskommun)
  • Zimbaz­zon
    Äldre 23 May 08:06
    #19

    Hej

Svar på tråden Betala vigselförrättare?