• Äldre 13 May 22:32
    2622 visningar
    7 svar
    7
    2622

    Traditioner

    Hej!
    Jag eftersöker roliga traditioner. Gamla som nya.
    Det spelar ingen roll om traditionen du tänker på är rolig eller tråkig, gjord på alla bröllop eller bortglömd. Är det kanske en tradition i just din bekantskapskrets? Sprid den!
    Jag har två jag känner till ich det är att när bruden/brudgummen lämnar rummet under middagen ska alla av det motsatta könet (till den som är kvar) pussa pp den som sitter kvar.
    Den andra är att marskalken ska hämta bruden med häst på bröllopsdagen och föra henne till brudgummen. Det läste jag i nån bröllopsbok för många år sen och den traditionen kommer inte genomföras men den är ändå rolig att dela med sig av om nån annan gillar den :)

    Skriv ner allt du kommer på, jag är så otroligt tacksam för allt!

  • Svar på tråden Traditioner
  • Äldre 13 May 22:32
    #1

    Bröllopstraditioner bör kanske tilläggas :)

  • Äldre 13 May 22:44
    #2

    När alla gäster plingar i glasen så ska brudparet kyssas.

  • Äldre 14 May 06:50
    #3

    Tack Jennie. :)

  • Äldre 14 May 09:06
    #4

    älskar tanken på ett silvermynt i skon. ska visst bringa rikedom, i pengar, lycka och glädje. ^^ funderar påa tt ha det, men då gitt man väl försöka hitta ett riktigt silvermynt :P 

    sen gjorde mina föräldrar en sak på min systers bröllop, som jag hoppas de gör på mitt, och som vi kan föra vidare - de spelade upp en låt (på cd) som skulle liksom.. "hjälpa en på vägen" så att säga. den de spela upp på syrrans bröllop var Mycket ljus och mycket värme. en otroligt vacker låt. 

    När mörkret nu sjunkit ned,
    går jag stilla genom rummet,
    och många känslor drar i mej.
    Vad ska framtiden ge?
    För det arv du ska bära,
    kan bli tungt att ta med sej.
    Kommer frågor? Kommer klander?
    Kommer misstanke om svek.


    Ref:
    Solen som gick ned i kväll,
    den ska skina för dej kära,
    och fågelns frihet ska nog visa väg.
    och det ska bli
    myckrt ljus och mycket värme.
    Tro och hopp det får du med dej.
    Många tårar, tunga stunder,
    är jag rädd för att det blir.

    När solen jagar natten bort,
    så kryper du intill mej.
    Jag gömmer alla tunga tankar
    som var där i går.
    I liv och skratt du frågar mej
    om regnet och om solen,
    och svaren som jag ger dej,
    hade inte jag i går


    kan verka lite tragiskt vid första anblick, men jag tycker den speglar både de bra och de mindre bra stunderna ett förhållande och äktenskap kan bringa. och att det alltid finns hopp om det strular. 

  • Äldre 14 May 18:33
    #5

    Bland släkt och många vänner runtomkring mig är det lite av en tradition att åka och busa för brudparet där dom bor. Medans bröllopsfesten pågår är det någon som fått tag i nycklar och åker iväg och gör lite diverse bus. 

    exempel på bus: 

    *fylla hallen med ballonger - alternativt en garderob
    *ställa hallen full med vattenfyllda plastmuggar 
    *bädda säck
    *dra hela lägenheten full med tråd och låta garnänden ligga på hallgolvet med en lapp där det står "varsågod och snurra upp mig - en belöning väntar i slutet." Eftersom detta jobb är oerhört tidskrävande så ställer man en flaska skumpa i slutet av tråden. Och denna skumpa bör vara gömd i ett skåp eller en låda
    *en mugg med gula ärtor ställs på en plåtbricka, fyll på med vatten och ställ långt in under sängen, ärtorna sväller under natten och trillar sedan ner på plåtbrickan vartefter det blir fullt i muggen och ljudet blir smattrande
    *ställ väckarklockor på ringning med 2 timmars mellanrum och göm i lägenheten - låt klockorna börja ringa ca kl 4 på morgonen
    *tejpa vattenkranen i köket så det sprutar vatten när dom kliver upp på morgonen och ska göra frukost
    *tömma garderoben på kläder och ställa in ett par gummistövlar i storlek 45, en badrock i rosa i barnstorlek , en uppblåst badboll , ett cyklop och en skriven uppmaning att någon av herr eller fru måste ta kort på sig själv utstyrd i detta och lägga ut på valfri social media. 
    * i någons strumplåda ligger det endast vänsterstrumpor
    * en plastmugg med flirtkulor i trä eller pärlor från ett gammalt halsband ställs lite på sniskan i badrumsskåpet så när någon öppnar dörren så trillar muggen ut och alla pärlor också.... 
    *ett lämpligt gummidjur placeras i kylskåpet eller på annan lämplig dold plats i köket (en spindel i kökslådan, en orm i kylen, en gummianka i micron eller liknande) 

    Vilka bus man väljer beror på hur mycket tid man har på sig, hur många man är som utför buset , vilken humornivå brudparet har.  Sen kan man ju hitta på bus utifrån brudparet själva också, en del uppskattar mycket grövre bus och en del kanske istället blir glada av att hitta en delikatesskorg i kylskåpet och skumpa och chokladbitar på huvudkudden.

  • Äldre 14 May 18:40
    #6

    Att busa till det för brudparet är en, här runt finns det vissa traditioner om vad man skall göra. Nu kan jag inte alla, men åtmn skall man ha ris i lakanen ( i sängen) som skall stå för att man har mat på bordet. Så skall man ha en gran eller granris för törnen och sånt

    Sen skall ju brudparet äta från en gemensam tårtbit, där de matar varandra.
    Då man skärtårtan ( med en gemensam kniv) skall båda föröka vara den som trycker den i bottnet- det blir den som bestämmer i äktenskapet

    Så skall bruden ha en myrtenkvist under slöjan för fruktbarhet

    Så skall paret kasta salt efter sig när de går in i kyrkan, och samtidigt kastar de bort det gamla ( ex osv.)

  • Äldre 3 Jul 13:27
    #7

    I vissa arabiska seder har man ofta en fest hos brudens föräldrar , där bruden gör sig iordning osv. Då ställer man fram en glasskål/vas som gästerna lägger mynt, godis och sånt i. När paret kommer fram till kyrkan kastar de vasen på kyrktrappan för att "släppa fri" alla lyckönskningar från släkten och vännerna. Det är något jag tycker är fint och det går säkert att "försvenska" så det passar ett bröllop där man inte ser bruden innan vigseln :)

Svar på tråden Traditioner