• Anonym (Ensam­)
    Äldre 29 Apr 22:12
    15935 visningar
    13 svar
    13
    15935

    Har ingen att bjuda på mitt bröllop

    Som rubriken lyder, jag har ingen att bjuda på mitt bröllop!

    Jag har inte många vänner. Har 9 tjejkompisar som bor i sverige som jag ka bjuda på mitt bröllop som jag vet kommer att komma. Av dessa 9 är 3st flickvänner till min M2Bs vänner, men som jag har kommit nära. Men de skulle egentligen ha kommit ändå även om jag inte bjudit dem. 
    Utöver det har jag min mamma. Jag har ingen släkt eller pappa.
    Alltså totalt 10st gäster. Men egentligen 7 då 3st är flickvänner till hans vänner.

    Min M2B har valt att inte bjuda släkten pga att de är över 50pers bara där. Han kommer att bjuda ca 40st vänner.  De är ett stoooort killgäng som umgås mkt.
    Det känns skit tråkigt och pinsamt att inte ha någon att bjuda nästan.
    Jag har inte tagit upp det med honom för jag vill inte att han ska behöva känna skuld över att han har många vännr, men det tär på mig och jag ser inte alls fram emot "hans" fest, för det är så det känns.

    Jag sitter och funderar på vilka bekanta jag kan bjuda utan att det blir konstigt att jag bjuder dem, men jag kan inte börja bjuda in kollegor och folk jag inte är vän med längre bara för att fylla platser. 

    Hur ska jag komma över den här nojan och bara njuta av att jag äntligen ska gifta mig med min älskling, som bara råkar ha många fler vänner än mig. 

  • Svar på tråden Har ingen att bjuda på mitt bröllop
  • Äldre 29 Apr 22:22
    #1

    är bröllopet för gästerna eller för att ni har gift er?

    det finns inga måsten, ni bjuder exakt vilka ni vill - och ni låter bli att bjuda exakt vilka ni vill.  

    Det är heller ingen tävling i vem som har flest vänner.

    Ni gifter er - alltså är alla gäster ERA gäster eftersom ni blivit ett par/en familj.  

    Klart man kan bjuda in folk, kollegor, bekanta som man inte har så mycket umgänge med , men då gör du det för att du vill ha dom där - inte för att fylla ut platser. 

    Jag skulle lätt kunna bjuda in min chef på bröllop, inte för att hon är min chef och inte för att vi umgås - utan för att hon är en himla trevlig människa och jag skulle bli glad över att ha henne där just därför. 

    jag skulle lätt kunna bjuda min granne på bröllop bara för att det är en sån genuint trevlig människa och kanske ett bröllop skulle få en relation att blomma ut och bli möjlig. 

    osv... 

    Se möjligheterna och se anledningen till varför ni gifter er. 

  • Anonym (Vetva­ddupra­tarom)
    Äldre 29 Apr 22:26
    #2

    Jag hade lite samma problem. Jag har ingen stor släkt och inte många vänner. Medan min blivande har hur stor släkt som helst, känns det som. 

    Både han och jag funderade över vilka vi egentligen ville ha med på middagen, eftersom vigsel är öppen för alla. Vi kom fram till att vi enbart vill ha de personer som vi verkligen gillar på middagen och visst blev det några fler från hans släkt och kompisar, men vi visste ju redan innan att det var fler namn på hans sida. 

  • Äldre 29 Apr 22:41
    #3

    Första prelliminära inbjudningslistan som jag och maken gjorde till vårt bröllop bestod av 10 personer på min sida och 92 på hans.


    Då var 7 av dom 10 på min sida vänner som vi har gemensamt, eller vänner som jag lärt känna först men som vi alltid umgås med tillsammans allihopa.

    Efter att hans mamma bantat ner hans del rätt rejält så var det ca 65 på hans sida och mina 10.


    När flera av hans släktingar meddelade tidigt att dom inte kunde komma så bjöd vi in släkt som jag har men inte umgås med så ofta och alltså inte tänkt bjuda i första hand. Och sen plussade jag på "min" sida med en del jobbarkompisar som jag umgicks lite med och ville lära känna mer :) 

    Men strunta i hur gästlistan ser ut.
    Det viktigaste är väl att ni får en trevlig dag - inte vem som känner vem :) 

  • Äldre 30 Apr 08:12
    #4

    Du har ju nio tjejkompisar att bjuda - jag tror jag har kanske tre eller fyra... :)


    Kan hända jag har helt fel, men jag tycker inte det hör till vanligheterna att man har ett jättestort kompisgäng som man bjuder? Försök att vara glad för din blivande mans skull och se dem som era gemensamma kompisar, som ni vill ha på ert bröllop för att dela er dag!

    Att fylla ut med gäster som man egentligen inte tänkt bjuda bara för att få en längre gästlista låter dumt och dyrt :) Bättre med något färre gäster som man verkligen trivs bra med.

  • Äldre 30 Apr 09:07
    #5

    Vi bjuder mer eller mindre bara vänner och närmsta familjen. Altså ingen släkt mer än ett fåtal som vi träffar flera gånger per år.

    Skulle vi dela upp dina och mina vänner har nog min sambo flerst på listan men vi ser inte det så. Det är VÅRA vänner allihop. Men så har vi också varit tillsammans i över 11år och har inte längre några uppdelade vänner förutom någon enstaka barndomsvän som inte bor här och därför inte blivit gemensam.

    Bjud de ni vill ha på ert bröllop, de som betyder mycket för er, de som kan ge er den typ av dag/fest ni önskar.

  • Äldre 8 Jun 00:02
    #6

    Hos oss är det omvända roller, jag har ett väldigt stort umgänge medan min m2b har mer av en handfull nära vänner och sedan har vi en del gemensamma vänner. Jag kan tycka att det känns tråkigt åt andra håller - att min m2b får bjuda "alla sina vänner" medan jag måste skära ner ganska kraftigt bland mina och bara "få lov" att bjuda ett fåtal. Det är jobbigt att behöva beskära ner en stor umgängeskrets där vissa får en inbjudan men inte alla ...

  • Äldre 8 Jun 10:12
    #7

    För mig är det lite liknande när det gäller vänner. Jag har INGEN när vän. De två jag umgås mest med är flickvänner till sambons kompisar. Dock så har jag en familj och släkt jag vill bjuda när den dagen kommer (ca 25 pers), samtidigt som sambon "bara" har sina föräldrar och bror och syster med respektive. Och då har ändå hans mamma 7-8 syskon men dem och deras familjer har han inte träffat på nästan 20 år. Så vi är många som har liknande situation som dig.

    Det jag går och tänker på mest är att jag inte har någon given tärna (som jag väldigt gärna vill ha). Det gnager i mig mest!

  • Anonym (linne­a)
    Äldre 8 Jun 12:00
    #8

    Har liknande problem. Min sambo har ganska liten familj och inte så mycket vänner medan jag har iaf 40-50 jag vill bjuda. Dessutom så umgås vi väldigt separat med våra vänner eftersom jag är 23 och min sambo är 33. Hans vänner har barn och gör sådana saker medan mina vänner och jag går ut och festar halva natten osv. De är inte så kompatibla om man säger så. Rädd att det kommer bli jätteuppdelat att hans vänner kommer stå för sig själva på festen

  • vallmo­o
    Äldre 8 Jun 14:28
    #9

    Ingen kommer sitta och räkna vems gäster det är på bröllopet, de kommer se en massa trevligt folk. Bara du kommer att tänka på det. Men se det som det är, alla är bådas gäster!

  • Äldre 10 Jun 09:03
    #10

    Jag förstår absolut din ångest när det gäller vänner. Jag har typ 4 vänner som jag bjuder på mitt bröllop medan m2b har tre gånger så många. men samtidigt har jag väldigt många familjemedlemmar jag faktiskt vill ha där och som jag umgås med och han har jätteliten del av släkten som han umgås med. Vi har båda lite ångest över våran egen situation. För mig hjälpte det att prata om det. Jag har pratat med allt och alla och nu bjuder jag bara dem som jag vill ha där och det spelar inte så stor roll om vi blir tio eller femtio.

  • AoR
    Äldre 3 Jul 18:46
    #11
    Anonym (Ensam) skrev 2014-04-29 22:12:22 följande:

    Som rubriken lyder, jag har ingen att bjuda på mitt bröllop!

    Jag har inte många vänner. Har 9 tjejkompisar som bor i sverige som jag ka bjuda på mitt bröllop som jag vet kommer att komma. Av dessa 9 är 3st flickvänner till min M2Bs vänner, men som jag har kommit nära. Men de skulle egentligen ha kommit ändå även om jag inte bjudit dem. 
    Utöver det har jag min mamma. Jag har ingen släkt eller pappa.
    Alltså totalt 10st gäster. Men egentligen 7 då 3st är flickvänner till hans vänner.

    Min M2B har valt att inte bjuda släkten pga att de är över 50pers bara där. Han kommer att bjuda ca 40st vänner.  De är ett stoooort killgäng som umgås mkt.
    Det känns skit tråkigt och pinsamt att inte ha någon att bjuda nästan.
    Jag har inte tagit upp det med honom för jag vill inte att han ska behöva känna skuld över att han har många vännr, men det tär på mig och jag ser inte alls fram emot "hans" fest, för det är så det känns.

    Jag sitter och funderar på vilka bekanta jag kan bjuda utan att det blir konstigt att jag bjuder dem, men jag kan inte börja bjuda in kollegor och folk jag inte är vän med längre bara för att fylla platser. 

    Hur ska jag komma över den här nojan och bara njuta av att jag äntligen ska gifta mig med min älskling, som bara råkar ha många fler vänner än mig. 


    Jag tycker att det är tråkigt att du känner så, även om jag förstår att det är lätt att känna så. Tyvärr jämförs så mycket idag, på gott och på ont. Det är ingen tävling i vem som är mest lyckad pga flest antal vänner. De vännerna du har kommer för att de tycker om Dig! Jag tror inte du behöver vara orolig för att känna att det är din kille fest, de (gästerna) kommer ju för att fira ER och ert bröllop, inte för att fira honom?
    Jag tänker på gånger jag blivit bjuden på bröllop. Jag har inte tänkt nu gifter sig X utan nu gifter sig X och X med varandra. Vad roligt att fira DEM. Jag hoppas och tror att fler andra med mig tänker likadant :)
  • Anonym (utan kompis­ar)
    Äldre 31 Oct 13:53
    #12

    Jag har ett liknande problem. Vi ska bjuda totalt ca 60 personer. Min släkt och familj utgör ca 20 personer och ca 4 personer till som är vänner till familjen sen ska jag fylla resterande 6 platser med vänner. Problemet är att jag inte har några tjejkompisar som jag är nära. Jag är egentligen för ung för mitt jobb vilket gör att jag inte har några jämnåriga vänner på jobbet. Där kan jag äta lunch och fika med alla för jag är ju en ganska snäll och lättsam person. Men det är ju ingen som jag umgås med på fritiden och alla de som utbildade sig samtidigt som mig har antingen flyttat eller så har vi bara glidit isär. 

    Att var kompis med tjejer har alltid varit oerhört svårt för mig och jag har ingen direkt uppfattning om varför det är så. Men det vore ju kul om man hade någon kompis där iallafall. Jag har ju killkompisar som jag verkligen tycker om och de ska självklar komma. Men det är ändå lite tunt på BFF-fronten för min del.. Förutom att jag ska gifta mig med en väldigt bra kille.. 

  • Anonym (iland­sprobl­em)
    Äldre 5 Jan 22:21
    #13

    Seriöst?.. vad spelar de för jävla roll? du har inte ett bröllop för att visa upp vänner o släkt utan du har det för att du älskar någon så mycket att du väljer att binda dig till den personen för resten av ditt liv. Det är väl de som spelar roll ni två. ni skulle inte behöva bjuda någon förutom två vittnen det ända viktiga är väl att ni gifter er och är lyckliga tillsammans. Jag ska gifta mig o vi blir bara 10st totalt! då är 6 av dom mina vänner och jag känner att de är bättre att jag har 6 kompisar jag verkligen älskar o kan lita på än 40st som jag träffar i bland o känner helt okej eller kan prata med typ. skärp dig.

Svar på tråden Har ingen att bjuda på mitt bröllop