• Plätti­s
    Äldre 24 Apr 15:23
    9263 visningar
    24 svar
    24
    9263

    Vad gör du med dina glasögon?

    Ni blivande brudar och redan fruar som har glasögon, hur gör eller gjorde ni på bröllopet?

    Jag har själv glasögon, stora svarta bågar som verkligen syns och ofta tar över så att jag försvinner bakom dem. De är fantastiskt sköna och jag trivs verkligen i dem, men samtidigt önskar jag att jag slapp dem ibland. Jag vet att jag kommer byta om något år, och då känns det nästan lite jobbigt att ha dem på bröllopsfotona som kommer hänga på väggen i många, många år. 

    Linser funkar inte, och jag får väldigt ont i huvudet om jag är utan glasögon ett längre tag (plus att jag inte ser så bra utan dem ;) ). 

    Hur gör ni andra? 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad gör du med dina glasögon?
  • Äldre 24 Apr 15:39
    #1

    Jag byter till linser men tar med mig glasögonen eftersom jag blir så torr i ögonen av linser, tror inte jag pallar med linser en hel dag och kväll.

  • Pernil­la S
    Äldre 24 Apr 15:57
    #2

    Valde annat.
    Jag hade haft glasögonen på mig under vigseln.
    Gillar jag inte mitt utseende utan glasögon så hade jag gått till närmaste optiker och lånat/hyrt ett par bågar för bara fotograferingen.
    Så gjorde jag förra gången jag gifte mig och det funkade kanon.
    Då på den tiden fanns det inte antireflex så det var fotografen som tipsade mig om det.

  • Äldre 24 Apr 16:23
    #3

    Har på mig dem för jag har ju alltid glasögon och varför ska jag se helt annorlunda ut på mitt bröllop? Jag älskar att ha glasögon, trivs i dem och känner mig skitsnygg med dem på. Strunt samma när jag byter, för det gör man ju med glasögon. Tycker jag de är fula om tio år kan jag ju fnissa åt det då, bilderna kommer vara fina ändå :)

  • Äldre 24 Apr 16:48
    #4

    Jag har inte glasögon eller linser längre, men har haft.
    Jag laseropererade mig i Oktober 2010, och det var det bästa jag någonsin gjort!
    Om det är någon som funderar på det så säger jag bara slå till!
    Jag opererade mig hos Memira.
    Om man trivs i glasögon så kan det ju vara riktigt snyggt, men det gjorde inte jag, och jag tyckte det var bökigt och krångligt med linser, så för mig var detta perfekt!

  • Plätti­s
    Äldre 24 Apr 16:50
    #5
    IdaRebecca skrev 2014-04-24 16:23:23 följande:

    Har på mig dem för jag har ju alltid glasögon och varför ska jag se helt annorlunda ut på mitt bröllop? Jag älskar att ha glasögon, trivs i dem och känner mig skitsnygg med dem på. Strunt samma när jag byter, för det gör man ju med glasögon. Tycker jag de är fula om tio år kan jag ju fnissa åt det då, bilderna kommer vara fina ändå :)


    Det jag är lite orolig för är att sminkningen ska försvinna bakom bågarna eftersom jag har stora svarta som jag brukar använda utan att ens behöva tänka på smink i vanliga fall ;)
     
    Älskar mina glasögon jag haft sedan i somras, men känner mig ändå tveksam till dem. Jag undrar om det är så enkelt som att skitungarna i skolan som retades för att jag hade glasögon, och att jag bara skyller det på att de är så pass stora och tydliga? :P
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 24 Apr 17:04
    #6

    jag ska ha dem på. dock hade jag samma tankar som du plättis i början. liksom, jag kommer ju att byta glasögon genom åren, och då ser jag ju itne ut som på kortet. men ja mena. jag har alltid glasögon på mig. så varför inte på min bröllopsdag? och nu har jag väldigt neutrala och "osynliga" glasögon (med glas utan ram, alltså med bara skalmar) och jag älskar dem. och jag är fin i dom så.. jag kör på med dom :)

  • Äldre 24 Apr 20:38
    #7

    Tja jag har inget val - har mina på. Jag har inget emot att ha glasögon, det har jag ju haft hela livet och det är ju "jag". Men mindre roligt är det att mitt synfel är så stort (-12 dioptri på båda ögonen + astigmatism) att mina linser verkligen är tjocka som flaskbottnar! Okej, de är slipade med en speciell teknik så de är som mest ca 1 cm ute i kanten (även det är väldigt mycket, jag vet...) men så fort jag tittar ner eller i en viss vinkel så ser man alla slipningarna i linsen. Det betyder att om jag inte håller upp huvudet och tittar precis rakt in i kameran så ser man enbart mina glasögon och inte mycket mer.

    Ärligt talat känns det jättetråkigt och jag önskar att jag hade haft råd/tid/mod att våga operera mig tidigare (om det ens skulle gå). Men nu är det som det är och jag får ha mina fula glasögon för jag klarar mig inte utan dem.

  • Äldre 24 Apr 22:19
    #8

    Jag kör med linser den dagen, skulle det krångla framåt kvällen byter jag till glasögonen. Om dina glasögon är dem som du har på dig på bilden tycker jag inte att du behöver oroa dig för att de är stora och svarta! Du är verkligen hur snygg som helst i dem. Vad det gäller make-upen, så är make-up artister vana vid personer med glasögon och anpassar make-upen efter det. Vet att de har möjlighet att få ögat att verka större/mindre beroende på vad som behövs i varje fall. 
    Min svågers kusin hade knallröda, stora bågar när hon var brudnäbb åt min syster och honom 1989, så på de kommande 25 åren kommer dina bågar att både vara "ute" och hyper trendiga......

  • Äldre 25 Apr 07:33
    #9

    Jag varierar normalt mellan glasögon och linser men på bröllopsdagen kommer jag ha linser och ladda upp med ögondroppar om ögonen skulle bli torra eller irriterade. Även om jag trivs med mina glasögon så känner jag mig säkrare och mer mig med linser.

  • Plätti­s
    Äldre 25 Apr 09:02
    #10
    Trattkantarellen skrev 2014-04-24 16:48:04 följande:

    Jag har inte glasögon eller linser längre, men har haft.
    Jag laseropererade mig i Oktober 2010, och det var det bästa jag någonsin gjort!
    Om det är någon som funderar på det så säger jag bara slå till!
    Jag opererade mig hos Memira.
    Om man trivs i glasögon så kan det ju vara riktigt snyggt, men det gjorde inte jag, och jag tyckte det var bökigt och krångligt med linser, så för mig var detta perfekt!


    Jag har brytningsfel och har fått för mig att det inte går att göra något åt med laser, men lite googlande visade att det var fel. Det kan man! Men jag har aldrig riktigt tänkt tanken, däremot har jag försökt med linser i flera omgångar. 
    filibustern skrev 2014-04-24 17:04:46 följande:

    jag ska ha dem på. dock hade jag samma tankar som du plättis i början. liksom, jag kommer ju att byta glasögon genom åren, och då ser jag ju itne ut som på kortet. men ja mena. jag har alltid glasögon på mig. så varför inte på min bröllopsdag? och nu har jag väldigt neutrala och "osynliga" glasögon (med glas utan ram, alltså med bara skalmar) och jag älskar dem. och jag är fin i dom så.. jag kör på med dom :)


    I vanliga fall tar jag alltid av mig glasögonen när jag ska fotas, men mitt synfel blir bara värre med tiden och det blir svårare och svårare att vara utan. Så jag försöker använda mobilkameran som terapi ;)
    Ninisen skrev 2014-04-24 22:19:16 följande:

    Jag kör med linser den dagen, skulle det krångla framåt kvällen byter jag till glasögonen. Om dina glasögon är dem som du har på dig på bilden tycker jag inte att du behöver oroa dig för att de är stora och svarta! Du är verkligen hur snygg som helst i dem. Vad det gäller make-upen, så är make-up artister vana vid personer med glasögon och anpassar make-upen efter det. Vet att de har möjlighet att få ögat att verka större/mindre beroende på vad som behövs i varje fall. 
    Min svågers kusin hade knallröda, stora bågar när hon var brudnäbb åt min syster och honom 1989, så på de kommande 25 åren kommer dina bågar att både vara "ute" och hyper trendiga......


    Ja, det är de här som är mina glasögon! Tack :) Jag älskar dem verkligen och känner mig fin i dem, och tror att jag kommer behålla dem på även på bröllopet. Med tanke på hur mycket tid och möda jag lagt på att hitta dem så vore det slöseri att inte ha dem på! (Två månaders intensivt letande hos varenda optiker i stan :P)

    Min mamma har stora 80-talsbågar på bröllopsfotona, och när man tittar på det känns det väldigt tidstypiskt. De passar med klänningen och frisyren, om man säger så ;) 
    mamp skrev 2014-04-25 07:33:11 följande:

    Jag varierar normalt mellan glasögon och linser men på bröllopsdagen kommer jag ha linser och ladda upp med ögondroppar om ögonen skulle bli torra eller irriterade. Även om jag trivs med mina glasögon så känner jag mig säkrare och mer mig med linser.


    Det är just det här jag känner! Jag känner mig fin i glasögonen, men lite som att allt man ser är glasögonen, jag försvinner bakom dem. Lite som att jag förvandlas till "hon med glasögonen" istället för att vara Plättis. 

    (Förlåt det jättelånga inlägget!)

    Per aspera ad astra, ad infinitum.
Svar på tråden Vad gör du med dina glasögon?