• Äldre 24 Apr 04:10
    4809 visningar
    6 svar
    6
    4809

    Varning Change underklädesbutik

    Jag är enormt besviken och fruktansvärt förbannad på underklädesbutiken Change i Arkaden i Göteborg.

    Att inte ha öppetköp på så dyra varor är förvånande. Jag köpte bh och trosa där igår. När jag kom hem och provade tillsammans med min brudklänning visade det sig att det inte funkar. Bh-n syns alldeles för mycket. När jag skulle lämna tillbaka allt idag får jag veta att dom inte har öppet köp. Man tycker att biträdet som hjälpte mig skulle informerat om detta och särskilt när jag bad att få trosan plomberad. Men icke!


    Den lilla skylten med info om bytesregler, som jag faktiskt läste när jag väntade på att betala och trosan plomberades, var placerad bakom en hög med kort så att texten längst ner inte syntes. Där längst ner stod det ?inget öppet köp?.

    Visst jag har ett ansvar som kund att fråga men när man ber om plombering så borde dom fatta. Hon som "hjälpte" mig i dag sa även ?det står på kvittot ? inget öppet köp? När man väl har fått kvittot så har man ju redan gjort köpet!!!!! Vidare sa hon ?vi är alltid noga och brukar berätta om reglerna? Biträdet visste att det var till en brudklänning jag köpte och borde även fatta att det inte är självklart att det passar.Alltså ska man behöva släpa med sig klänningen för att kunna få tag på en bh??


    Nu sitter jag här med ett för mig i princip värdelöst tillgodokvitto som gäller i två år. 1000 kr är väldigt mycket pengar för mig. Jag handlar aldrig i den butiken annars och har ytterst svårt att se att jag kommer göra det i framtiden heller.

    Så fruktansvärt besviken

  • Svar på tråden Varning Change underklädesbutik
  • Himla
    Äldre 24 Apr 06:53
    #1

    Bra att du varnar för butiker som inte vill ha kunder. Råkade ut för liknande i en klädesbutik då jag köpte två klänningar och var osäker på den ena. Trots att jag fått hjälp av expediten hela tiden och hon visste hur osäker jag var sa hon ingenting om att de inte hade öppet köp så trots god handelsvana har jag åkt på samma tabbe.

  • Äldre 24 Apr 08:54
    #2

    tråkigt att du fick uppleva det. själv tyckte jag change var bra när jag handlade där (den tiden då jag hade vanliga BHar) dock behövde jag aldrig lämna tillbaka så jag fick inte erfara om man fick ha öppet köp eller ej. 

    hoppas det löser sig för dig! 1000kr ÄR mycket även för mig, så jag förstår din frustration

  • kouki
    Äldre 24 Apr 09:00
    #3

    Förstår din frustration. Dock så har jag alltid fått lära mig att just öppet köp är något man ofta måste t.o.m. be om i de butiker där det erbjuds. Då det har varit policy i många butiker tydligen. Så det är ju alltid bra att fråga i förhand i framtiden  :)

  • Äldre 24 Apr 10:22
    #4

    Jag är en sån där "gammal räv" som aldrig räknar med öppet köp på underkläder och badkläder även om dom är plomberade. 


    Om det ÄR öppet köp så blir jag nästan mer förvånad...

    Tillgodokvittot kanske du kan sälja vidare? 
    Eller så kan du släpa med dig brudklänningen och prova underkläderna direkt i butiken (något dom rekommenderar på en underklädesbutik här i stan till och med :) ) Om inte annat så får du ju "demonstrera" lite hur besvärligt det är - även för dom... Ta med ett lakan och plocka ut alla saker ur provhytten så att du kan lägga ut lakanet där så att inte klänningen blir smutsig när du provar och ta med en vän som kan hjälpa dig med klänningen...

    Att skylten med regler är gömd bakom saker är dock inte ok. Den ska vara tydlig och läsbar. 
    Men tyvärr så har dom egentligen inget ansvar för att upplysa om att det inte är öppet köp eftersom det inte är något som alla butiker måste ha. Det är kunden som måste begära det.

    Tråkigt att du fick en dålig upplevelse hur som helst och jag hoppas att det löser sig för dig. Som sagt antingen om det går att sälja vidare tillgodokvittot (om det inte står namn och personnr på det då) eller om du kan utnyttja det ändå...
    Lycka till.

    Och - alla hinder, alla saker som går fel...
    Det är dom sakerna som gör att du i slutänden kommer att ha din perfekta dag.
    För om allt går "perfekt" - så ser man även småsakerna (som alltid kommer att finnas) som större hinder än dom är. Och då stör man sig mer på dom...
    Ha en underbar bröllopsdag :) 

  • Äldre 24 Apr 12:49
    #5

    Tack snälla ni för svaren. Det jobbiga är att jag vet ju mycket väl att öppetköp inte är en självklarhet utan att man själv har ansvaret för att kolla upp om dom tillåter det. Jag brukar göra detta men det liksom försvann helt. Kanske delvis för att det kändes som att biträdet förstog att det inte var en självklarhet att bh-n skulle passa och att hon inte ifrågasatte att jag ville ha trosan plomberad.

    Chicita, ditt förslag var roligt. Det skulle faktiskt vara väldigt kul att komma till denna lilla butikslokal med en enorm brudklänning. Kanske ska köpa en riktigt gigantisk och ta med den dit av ren illvilja.    

    Någon gång inom två år lär jag ju få ta mig dit och handla. 1000 kr vill jag inte förlora på det viset. Om nu kassakvittot är ålderbeständigt så texten fortfarande syns om två år. Igen självklarhet det heller. Det hade biträdet inte heller någon koll på.

    Nåja, det blir nog bra tll slut. Jag har en annan bh som funkar. Så bröllopet kommer bli av i alla fall.

  • Äldre 24 Apr 13:44
    #6

    Kolla tradera, du kanske kan vinna en auktion på någon superduperenorm klänning så att det bara blir ett par hundralappar :P


    Om inte annat kan det ju vara kul att ha till trasch the dress-foton ;) 

Svar på tråden Varning Change underklädesbutik