• Zandri

    Vilken underkjol till denna klänning?

    Hej!
    Vilken underkjol tror ni passar bra till denna klänning?
    Det är en Mori Lee 1910. Ganska mycket fluff redan som den är, men för en bättre hållning och så på den tänkte jag. Några ideér, ni som kan detta? :)

  • Svar på tråden Vilken underkjol till denna klänning?
  • Zandri
    daniiel skrev 2014-04-23 10:45:46 följande:

    Otroligt fin klänning! :)

    Vill du ha en underkjol med ringar eller utan? Med släp? Har du tänkt ha underkjolen hela dagen och hur har du isåfall tänkt göra med släpet?


    Oj. Det var en bra fråga... Det som blir snyggast tror jag? ;) Haha, vilket det nu är... Med släp kanske inte behövs då klänningen redan själv har massa släp, eller?
    Som ni märker har jag ingen koll i detta ämne ;)

    Klänningens egna släp kan jag sätta upp sedan under själva festen då sömmerskan har sytt dit en liten knapp baktill upptill gömd bland allt tyll, bara att fästa upp släpet på (så jag slipper hålla upp klänningen under dans å annat) Hoppas du förstår? :)
  • daniiel
    Zandri skrev 2014-04-23 10:56:07 följande:
    Oj. Det var en bra fråga... Det som blir snyggast tror jag? ;) Haha, vilket det nu är... Med släp kanske inte behövs då klänningen redan själv har massa släp, eller?
    Som ni märker har jag ingen koll i detta ämne ;)

    Klänningens egna släp kan jag sätta upp sedan under själva festen då sömmerskan har sytt dit en liten knapp baktill upptill gömd bland allt tyll, bara att fästa upp släpet på (så jag slipper hålla upp klänningen under dans å annat) Hoppas du förstår? :)
    Hehe ptja, ibland är inte det snyggaste det mest bekväma och man har ju lite olika tycke och smak också :P

    En underkjol med ringar brukar ge bra med vidd, det brukar kännas lite lättare att gå i och det blir luftigt runt benen. Nackdelar som finns är dock att det kan vara lite obekvämare att sitta i (under tex middagen), ju fler ringar desto svårare, samt att vissa kan uppleva att kjolen ser lite "styvare" ut.

    En underkjol utan ringar ger ett mjukare fall, men det blir också oftast varmare och vissa kan tycka att det slingrar sig runt benen. Man behöver fler lager för att få samma vidd som en underkjol med ringar.

    När det gäller släp, så hjälper det till att lyfta släpet som finns på klänningen. En klänning med släp har släpet plattare på golvet utan en sådan underkjol, men eftersom du har volanger på din, så fyller dom ju ut lite ändå. Plus att det är inte så praktiskt ifall man senare ska haka upp klänningen som du ska göra med en sk. bustle. Då kommer ju släpet på underkjolen synas.

    Det man visserligen kan göra är att medan man är på vigselplatsen och under eventuell fotografering har en underkjol med släp och ringar för att få bra vidd, fint fall osv, men sedan till middagen/festen antingen tar av underkjolen eller plockar ur ringarna och har underkjolen utan ringar då. Inte fullt samma vidd, men skönare att sitta i, plus att om man tråcklar fast underkjolen under släpet på klänningen, så kan man haka upp även släpet på underkjolen när man hakar upp släpet på klänningen.

    Eller så kör man på en underkjol utan släp och utan ringar från första början! :)
  • Zandri

    Ååh tack s mycket för ditt välskrivna svar! :)

    Nu fick jag mig ett humm iaf om vad det hela handlar om :D Tack tack!

Svar på tråden Vilken underkjol till denna klänning?