• Äldre 20 Apr 15:20
    5623 visningar
    7 svar
    7
    5623

    Formande underkläder för gravid

    Hej!
    Jag kommer att vara gravid i vecka 24 när jag och min sambo gifter oss. Den klänning jag ska ha senare på kvällen är ganska figurnära och jag skulle vilja få tag på någon typ av formande byxa/underkläder som håller ordning på valkar, rumpan samt skyddar insidan av låren från att gå emot varandra och orsaka sveda, och som går ända upp till nederkanten av bh'n. Någon som sett vart man hittar denna typ av plagg som har plats för en gravidmage? Har kollat i alla möjliga butiker i den stad jag bor i men det fanns ingenstans.

  • Svar på tråden Formande underkläder för gravid
  • Äldre 20 Apr 17:51
    #1

    Jag tror inte att du kommer att hitta något sånt tyvärr. 


    Det närmaste är väl ett par stödtrosor för gravida, men det är ju inget som håller in. Det brukar väl inte rekommenderas att man trycker ihop magen när man är gravid liksom och det är ju det som sådana "hålla in magen-trosor" går ut på annars

  • Äldre 20 Apr 18:00
    #2

    Dom här finns på en "mamma-sida" men jag tror att dom är för efter födseln för att hålla in magen

  • Äldre 20 Apr 18:02
    #3

    formande underkläder är inget som rekommenderas för gravida för att det kan trycka ihop blodkärl och orsaka dig svullnad bland annat. 

    Se istället till att du har ett par stödjande gravidtrosor, en bra och stödjande bh och kanske istället har en underklänning under.  Det finns ju föressten längre linnen med inbyggd bh som kan ge lite mer stadga utan att trycka ihop dig.

  • Äldre 20 Apr 18:03
    #4

    här kanske du hittar nånting i alla fall

    www.gravidshoppen.se/underklader-c-151-1.aspx

  • Äldre 20 Apr 18:30
    #5
    Chicita skrev 2014-04-20 18:00:56 följande:

    Dom här finns på en "mamma-sida" men jag tror att dom är för efter födseln för att hålla in magen


    hmm... det kom inte med någon länk alls...


    Lika bra det tror jag faktiskt

  • Äldre 20 Apr 19:40
    #6

    Jag vet inte om det är din första graviditet? Men jag kan säga att jag hade definitivt inte velat ha något formande (nu tänker jag som dom formande underkläder som finns för icke-gravida) som håller ordning på diverse under någon av mina graviditeter. Då brukar det inte alls vara särskilt bekvämt med något alls som sitter åt mer än nödvändigt! :P

    Satsa på en bekväm BH som passar bra under klänningen, bekväma trosor och kanske ett par strumpbyxor för gravida? Vill du inte ha hela strumpbyxor, alltså något som går hela vägen ner, så klipp av dom just ovanför knäet. Alltså för att skydda insidan låren. 

    Tex dessa från Lindex, www.lindex.com/se/dam/mom/underklaeder/6886733/Maternity-strumpbyxa,-40-DEN/ billiga och har en liten "formande" funktion samt att dom ska främja cirkulationen i benen står det.


  • Äldre 20 Apr 22:01
    #7

    Förlåt, men jag skulle nog ha skrivit även detta att jag sett den här typen av plagg på amerikanska och brittiska sidor. De är speciellt utformade för gravida och trycker således inte ihop magen. Man ska ju så klart inte tro på allt om hur en produkt marknadsförs, men jag antar ju att de tänkt på att utforma produkterna för att det ska fungera för just gravida, om det är till dem som produkten vänder sig.

    Så jag menar alltså absolut inte vanliga hålla in-kläder, typ spanx. Förstår ju själv att det inte är någon hit att använda såna plagg när man är gravid..

    Jag är dock inte så förtjust i att beställa från utlandet utan föredrar svenska butiker/onlinebutiker, så det var därför jag ställde frågan om någon visste vart man kan köpa :)

Svar på tråden Formande underkläder för gravid