• Äldre 20 Apr 00:39
    8439 visningar
    20 svar
    20
    8439

    Får ångest angående inköp av alkohol, snälla hjälp mig ta ett beslut och kom gärna med goda råd!

    Ja, precis som rubriken säger så skapar frågan om alkohollinköpet stor ångest just nu.... Vi kommer att ha ca 150-170 gäster och temat för festen är coctailparty vilket innebär att det kommer att krävas rätt stora mängder alkohol. 
    Vad är bäst? Sverige, Tyskland, Lettland, Estland, Polen, Internet???!!! Hjälp mig snälla ni!

  • Svar på tråden Får ångest angående inköp av alkohol, snälla hjälp mig ta ett beslut och kom gärna med goda råd!
  • Äldre 20 Apr 10:23
    #1

    om det lönar sig att åka utanför sveriges gränser o köpa alkohol beror ju på hur långt  ni måsta åka. Ni måste ju ändå räkna in bensinpriset det kostar er att åka och köpa alkohol. 

  • Äldre 20 Apr 10:28
    #2

    Jag köper från www.drinkexport.com i Tyskland. Har handlat det för 60 gäster. Vin öl och mousserande vin. Allt fungerade bra.

  • Äldre 20 Apr 23:13
    #3

    Tack för era svar. Vi åker från Sthlm så det är ju en bit... Har gjort en uträkning här på nätet och det skulle kosta ca 5000:- att åka med en bil tur och retur. Vi ska ju dock handla väldigt stora mängder så visst skulle vi tjäna på det, dock är ju vikten ett problem.


    Jennyoo skrev 2014-04-20 10:28:23 följande:

    Jag köper från www.drinkexport.com i Tyskland. Har handlat det för 60 gäster. Vin öl och mousserande vin. Allt fungerade bra.


    Hur gör du med alkoholskatten? Jag tyckte det var toppen att beställa och få det hemkört och när jag läste på Scanbolaget.se:s hemsida verkade ju allt helt lagligt men när jag läste på hos tullen så visade det sig att man ju måste betala alkoholskatten utöver den faktiska kostnaden + frakt.
  • Äldre 20 Apr 23:13
    #4

    Tack för era svar. Vi åker från Sthlm så det är ju en bit... Har gjort en uträkning här på nätet och det skulle kosta ca 5000:- att åka med en bil tur och retur. Vi ska ju dock handla väldigt stora mängder så visst skulle vi tjäna på det, dock är ju vikten ett problem.


    Jennyoo skrev 2014-04-20 10:28:23 följande:

    Jag köper från www.drinkexport.com i Tyskland. Har handlat det för 60 gäster. Vin öl och mousserande vin. Allt fungerade bra.


    Hur gör du med alkoholskatten? Jag tyckte det var toppen att beställa och få det hemkört och när jag läste på Scanbolaget.se:s hemsida verkade ju allt helt lagligt men när jag läste på hos tullen så visade det sig att man ju måste betala alkoholskatten utöver den faktiska kostnaden + frakt.
  • Alylly­ra
    Äldre 22 Apr 09:58
    #5

    Om ni åker från Stockholm och vill handla utomlands så hade jag nog kört Estland eller Lettland med färja. Det är i alla fall närmare än Tyskland, plus att en riktigt billig biljett på färjan kan gå på under 100 kr.

    Men för att slippa krångel, plus att ge möjlighet att lämna tillbaks överflödiga köp, hade jag nog satsat på Systembolaget ändå. Det är smidigare eftersom det finns i närheten, man vet vad man köper och man kan beräkna i förväg hur mycket det kommer att kosta. Ja, det blir säkert dyrare, men det är 100 % lagligt och man kan dessutom få tag på exakt de sorterna man vill ha.

  • Äldre 22 Apr 17:28
    #6

    Fördelen med att köpa på systembolaget är ju att man får lämna tillbaka sådant som inte är öppnat (om det skulle bli över)

  • Äldre 22 Apr 19:16
    #7

    Tack för svaren :) Tror vi bestämt oss för att köpa allt vin och bubbel på systembolaget men ta öl och sprit på en kryssning till Riga :) Ev blir det en grabbresa där alla får ta med så mycket de orkar och då ordnar det sig nog ;)

  • Äldre 22 Apr 20:10
    #8

    För den som undrar från tallinksilja's sida:

    Regler gällande införsel av alkohol från ett EU-land:
    (Reglerna gäller för införsel av alkohol för eget bruk i samband med resa) Riktlinjer för bedömning om införseln är privat eller kommersiell:
    10 liter sprit
    20 liter starkvin
    90 liter vin 
    110 liter öl

    Du får föra in alkohol i Sverige (utan att betala svensk alkoholskatt) när du reser från ett annat EU-land under förutsättningen att:

    ? alkoholen är avsedd för eget bruk eller för din familjs* behov
    ? du själv transporterar varorna till Sverige
    ? och du är minst 20 år gammal

  • Äldre 26 Apr 12:28
    #9

    Marie .... Alkoholen betald skatt i Tyskland. Jag har bara betalat priset för varor och leverans via skannings saendnings. Veck som alltid bra.

    www.drinkexport.com

    Även på Facebook. Om du har frågor.

    Handlar billigt

  • Äldre 3 May 00:50
    #10

    Tack, men enligt tullen ska man även betala svensk alkoholskatt på sådant man inte själv kör in i landet... Vågar inte chansa ;)

  • Anonym (TI)
    Äldre 8 Jun 17:02
    #11

    Hej! 

    Det är enligt lag ej tillåtet att föra in alkoholvaror för någon annans räkning. Om ni ska skicka ett sändebud måste personen som utför transporten ha ett ledsagardokument och ni måste ställa säkerhet till Skatteverket. (Betala in skatten i förväg). Att chansa kan bli en dyr affär då Olovlig förflyttning av punktskattepliktiga varor kan ge fängelsestraff och dryga böter. 

    Däremot kan ni själva ta bilen över till Tyskland/Danmark och föra in en mängd alkohol om det är för eget, eller din närmaste familjs (de som bor under samma tak) bruk. 
    Bröllop ligger under denna kategori och de riktlinjer som Tullverket lämnat ut angående hur mycket man får föra in inom EU är som sagt en riktlinje. 
    Kan ni bevisa att ni ska gifta er och ämnar ha alkoholen till detta tillfälle är det fullt lagligt att ta in det utan att ställa säkerhet. 
    Spara kvittona tills ni kommit hem som ni kan visa upp för Tullverket samt ta gärna med någon form av bevis för ert bröllop, det underlättar handläggningen vid ev. kontroll. 

    Undvik att beställa på internet och få det hemkört, ni är fortfarande skatteskyldiga för den alkohol ni för in. Företagen som jobbar med detta undviker gärna att berätta detta! 

    Ursäkta den anonyma signaturen, är blivande brud som alla andra här inne, men arbetar med detta. Vill gärna hjälpa till att sprida kunskapen men vill inte få påhopp pga mitt yrke. :) 
    Svarar dock gärna på frågor! 

  • Äldre 10 Jun 08:53
    #12
    Anonym (TI) skrev 2014-06-08 17:02:50 följande:

    Hej! 

    Det är enligt lag ej tillåtet att föra in alkoholvaror för någon annans räkning. Om ni ska skicka ett sändebud måste personen som utför transporten ha ett ledsagardokument och ni måste ställa säkerhet till Skatteverket. (Betala in skatten i förväg). Att chansa kan bli en dyr affär då Olovlig förflyttning av punktskattepliktiga varor kan ge fängelsestraff och dryga böter. 

    Däremot kan ni själva ta bilen över till Tyskland/Danmark och föra in en mängd alkohol om det är för eget, eller din närmaste familjs (de som bor under samma tak) bruk. 
    Bröllop ligger under denna kategori och de riktlinjer som Tullverket lämnat ut angående hur mycket man får föra in inom EU är som sagt en riktlinje. 
    Kan ni bevisa att ni ska gifta er och ämnar ha alkoholen till detta tillfälle är det fullt lagligt att ta in det utan att ställa säkerhet. 
    Spara kvittona tills ni kommit hem som ni kan visa upp för Tullverket samt ta gärna med någon form av bevis för ert bröllop, det underlättar handläggningen vid ev. kontroll. 

    Undvik att beställa på internet och få det hemkört, ni är fortfarande skatteskyldiga för den alkohol ni för in. Företagen som jobbar med detta undviker gärna att berätta detta! 

    Ursäkta den anonyma signaturen, är blivande brud som alla andra här inne, men arbetar med detta. Vill gärna hjälpa till att sprida kunskapen men vill inte få påhopp pga mitt yrke. :) 
    Svarar dock gärna på frågor! 


    Jättesnällt att du vill hjälpa till :) Så om jag skickar min bliviande och hand kompis för att handla i Tyskland/ Danmark så kan de bli problematiskt? Vi har inte så mycket mer än ringarna som bevis att vi ska gifta oss.
  • Anonym (TI)
    Äldre 10 Jun 19:26
    #13
    Tingeling89 skrev 2014-06-10 08:53:03 följande:
    Jättesnällt att du vill hjälpa till :) Så om jag skickar min bliviande och hand kompis för att handla i Tyskland/ Danmark så kan de bli problematiskt? Vi har inte så mycket mer än ringarna som bevis att vi ska gifta oss.

    Problematiskt behöver det inte bli! Det är inte olagligt att följa med och passa på att köpa alkohol själv :) 
    Men de måste spara kvittona på deras egna inköp ifall det blir kontroll så de kan visa upp vilken alkohol som är vems.


    Det brukar inte vara så hårt mot såna här körningar, är man genuin och inte ska sälja alkoholen kommersiellt så känner tjänstemännen av det rätt fort. (Vi är vana vid den här sortens trafik och har hört alla historier hehe)
    Det är ju den illegala marknaden vi vill åt, (de som säljer alkoholen till ungdomar på stan t ex) inte försvåra bröllopsfester! :)  

    Okej, men har ni bestämt datum? Bokat lokal? Sånt som går att kolla upp :) 

  • Äldre 10 Jun 23:19
    #14
    Anonym (TI) skrev 2014-06-08 17:02:50 följande:

    Kan ni bevisa att ni ska gifta er och ämnar ha alkoholen till detta tillfälle är det fullt lagligt att ta in det utan att ställa säkerhet. 


    Tror du att det räcker som bevis ifall vi tar med bröllopsinbjudan då vi åker? Andra förslag som jag undrar om duger är ifall vi har vigselprästens namn och nummer med oss?
  • Äldre 11 Jun 08:12
    #15
    Anonym (TI) skrev 2014-06-10 19:26:56 följande:

    Problematiskt behöver det inte bli! Det är inte olagligt att följa med och passa på att köpa alkohol själv :) 
    Men de måste spara kvittona på deras egna inköp ifall det blir kontroll så de kan visa upp vilken alkohol som är vems.


    Det brukar inte vara så hårt mot såna här körningar, är man genuin och inte ska sälja alkoholen kommersiellt så känner tjänstemännen av det rätt fort. (Vi är vana vid den här sortens trafik och har hört alla historier hehe)
    Det är ju den illegala marknaden vi vill åt, (de som säljer alkoholen till ungdomar på stan t ex) inte försvåra bröllopsfester! :)  

    Okej, men har ni bestämt datum? Bokat lokal? Sånt som går att kolla upp :) 


    Haha skönt att man inte ska känna sig jagad då. Då kanske det räcker med en kopia på kontraktet för lokalen?
  • Anonym (TI)
    Äldre 11 Jun 11:14
    #16

    Absolut, det räcker! :)
    Ha numret till prästen i mobilen, namnet/platsen på lokalen ni ska fira i eller vilken kyrka som är bokad, det är sånt som är lätt att kolla upp att det stämmer och är fullt tillräckligt! 

  • Äldre 21 Jun 22:59
    #17
    Ulrika Kallio skrev 2014-06-10 23:19:31 följande:
    Tror du att det räcker som bevis ifall vi tar med bröllopsinbjudan då vi åker? Andra förslag som jag undrar om duger är ifall vi har vigselprästens namn och nummer med oss?
    Hejsan.
    Min sambo hade en kopia på hindersprövningen med då han och en polare åkte för att inhandla till bröllopet =)
  • Äldre 28 Jun 01:39
    #18
    Anonym (TI) skrev 2014-06-08 17:02:50 följande:

    Hej! 

    Däremot kan ni själva ta bilen över till Tyskland/Danmark och föra in en mängd alkohol om det är för eget, eller din närmaste familjs (de som bor under samma tak) bruk. 
    Bröllop ligger under denna kategori och de riktlinjer som Tullverket lämnat ut angående hur mycket man får föra in inom EU är som sagt en riktlinje. 
    Kan ni bevisa att ni ska gifta er och ämnar ha alkoholen till detta tillfälle är det fullt lagligt att ta in det utan att ställa säkerhet. 
    Spara kvittona tills ni kommit hem som ni kan visa upp för Tullverket samt ta gärna med någon form av bevis för ert bröllop, det underlättar handläggningen vid ev. kontroll. 


    ht By Med%20Play%20Air%20
    hej hej, efter att ha varit inaktiv på den här sidan länge så börjar det nu bli dags att planera mer i detalj med två månader kvar :)

    tack så jättemycket för att du vill besvara våra frågor! 

    det jag läste om att familjemedlemmar under samma tak får handla men inga andra gjorde mig lite orolig....

    vi bor i australien och kommer hem till sverige för att gifta oss, så jag har tänkt låta min pappa hjälpa mig och ta en tur ner till puttgarden och handla alkoholen nu inom de närmaste veckorna. Jag bor inte hemma hoss honom, men vi bär samma efternamn och han har sin inbjudan med sig, tror du att de kommer protestera mot att han köper den?

    tack på förhand // trolldocka
  • Anonym (TI)
    Äldre 28 Jun 13:22
    #19

    Hej Trolldocka! 

    Åker din pappa ner ensam och handlar åt er? Eller följer du eller din man med? 

    Här är reglerna för vem som får föra in alkohol (och åt vem):
    www.tullverket.se/innehallao/a/alkoholegetbruk/alkohol/alkoholfranettannateuland.4.4ab1598c11632f3ba928000525.html

    Texten säger i korthet att med familj menas med samma hushåll (under samma tak) samt vilka ålderskrav som gäller. Här står även hur Tullverket bedömer en sådan transport vid kontroll vid gränsen. 

    För att du ska få föra in alkohol i Sverige för eget bruk men inte fysiskt för in det i landet själv så gäller detta:
    www.skatteverket.se/download/18.2b543913a42158acf800025517/1357314946103/54003.pdf

    I korthet beskriver det att man måste betala skatt för alkoholen. 

    För att köpa och transportera in alkoholen till er behöver din pappa ha ett Förenklat Ledsagardokument som intygar att det är för er och ert bröllops räkning som han köper alkoholen. 

    Här finns Ledsagardokumentet att ladda ner: 
    www.skatteverket.se/foretagorganisationer/sjalvservice/blanketterbroschyrer/blanketter/info/5251.4.70ac421612e2a997f85800018020.html 
    (Sen skickar man in det till Skatteverket)

    Ni ska även ställa säkerhet för skatten, anmälan gör ni här: 
    www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/blanketterbroschyrer/blanketter/info/5386.4.233f91f71260075abe8800096729.html

    Detta innebär att ni betalar in skatten för alkoholen i förväg till Skatteverket. (Det betyder också att det då inte blir särskilt mycket billigare att köpa alkoholen utomlands än i Sverige..) 

    Vill man läsa mer om ledsagardokument kan man gå in här: 
    www.tullverket.se/download/18.11d9b7dc11614c8700a8000134/1371032884218/2f03_12.pdf
     
    För mer frågor ring gärna Tullsvar: 0771-520 520
    Eller Skatteverket: 0771-567 567 

    Jag förstår att detta låter lite krångligt, men för att göra det rätt så är det detta som krävs. Detta system har införts för att förhindra den illegala införseln, där man utnyttjar utsatta människor och anlitar billig arbetskraft som kör med skytteltrafik från t ex Tyskland och köper in alkohol till någon som sen säljer från sitt privata hemliga lager någonstans. Denna typen av brottslighet har tyvärr gjort det lite krångligare för en laglydig medborgare som ska ha fest/bröllop men inte hinner handla själv, men förhoppningsvis förstår alla att det i förlängningen skyddar landets intressen genom att det försvårar och förhindrar brottslighet. 

    För att slippa alla dokument och alkoholskatten så är det bättre om en av er följer med honom på resan så att ni fysiskt själva för in det i landet. :) 

  • Äldre 29 Jun 14:13
    #20

    tyvärr kommer inte vi själva att kunna åka ner till tyskland eftersom vi anländer i sverige bara några dagar innan vigseln. 

    toppen toppen toppen, krånglet kan vi ta, jag fyller i blanketten som du så hjälpsamt länkade till, men skattedelen suger :/....

    tack så otroligt mycket för hjälpen med frågorna!! nu måste vi ta ställning till den nya situationen som uppstått

    mvh trolldocka

Svar på tråden Får ångest angående inköp av alkohol, snälla hjälp mig ta ett beslut och kom gärna med goda råd!