• Äldre 16 Apr 14:08
    1539 visningar
    4 svar
    4
    1539

    Hur gör man?

    Jag visste inte vad jag skulle välja för forum till mina frågor.
    Jag testar här.
    Såhär är det. Vi ska gifta oss i ett kapell där det inte ingås präst, kantor osv.
    Vi måste därför leta reda på de viktiga personerna själva. Församlingen som vi tillhör, och som tillhör stället där kapellet ligger kunde bara viga oss kl. 17, fast vi vill ha den och har bokat till kl 17.
    Kan man vända sig till en annan församling närliggande och se om de har en ledig präst till den tiden? Blir tjänsten gratis ändå eftersom vi är med i svenska kyrkan? Eller måste vi stå för resekostnaden och för själva vigseln?

    Jag har även ringt till en pensionerad präst som ville fundera lite hur han ville göra.
    Hur är det när dom är pensionerad? Såklart att de vill ha betalt, tänker jag?

  • Svar på tråden Hur gör man?
  • Äldre 16 Apr 14:09
    #1

    Vi har bokat till kl. 15 skulle det stå (kapellet).

  • Äldre 16 Apr 18:44
    #2

    Vi kommer att ha "egen" präst från en annan församling och det är gratis. Det är min konfirmationspräst som viger oss och hon tillhör inte den församlingen. Vi gifter oss inte ens i den församlingen vi tillhör och det är inga konstigheter med det. Lycka till med sökandet efter präst

  • Äldre 16 Apr 22:29
    #3

    Säger precis som Maria466, vi gifter oss inte heller i den församlingen vi tillhör och prästen som viger oss tillhör inte den församlingen vi gifter oss i.. Har inte hört nånting om att vi ska betala nåt..

  • Äldre 20 Apr 21:00
    #4

    Hej!

    Jag har ett svar och en fråga.

    Som medlem i Svenska kyrkan behöver de som gifter sig inte betala någonting extra för präst, musiker och vaktmästare till olika kyrkliga handlingar (vigsel, dop, begravning), det ingår i kyrkoavgiften. Om brudparet vill ha en annan präst eller musiker till sitt bröllop så får dessa personer inte ta något betalt för detta (undantaget är om musikern ska öva med en solist. Då får musikern ta betalt om de vill, men hur många som faktiskt gör det vet jag inte.) Så om du hittar någon präst som är villig att viga er så kostar inte det något för er, men hur lätt det är att hitta någon sådan vet jag inte, eftersom att de inte får något extra betalt för det. Och då prästen kommer från en annan församling kan hen inte räkna in det i sin arbetstid, således viger hen i utan betalning.

    Men nu till min fundering; jag tycker att det verkar lite märkligt att en församling hyr ut ett kapell utan präst och musiker, det ska ju liksom ingå i "paketet". Har församlingen som kapellet tillhör verkligen inga präster och musiker att tillgå?

    Hoppas att du blev något klokare av mitt inlägg!

    MVH Vaktmästare CE


Svar på tråden Hur gör man?