• Äldre 15 Apr 17:38
    4405 visningar
    8 svar
    8
    4405

    Hjälp med mått, tack!

    Hej! Jag mätte just mitt vänstra ringfinger till 6(!) cm. Vad har jag för ringstorlek då? Och har jag väldigt tjocka fingrar? Jag frågar för att jag vill ha ÄRLIGA svar, tack. :)
    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hjälp med mått, tack!
  • Äldre 15 Apr 17:43
    #1

    Puff!

  • Äldre 15 Apr 17:47
    #2

    Du har ingen ring som du kan mäta istället?


    Det brukar vara lättare att mäta en ring som passar.
    Bäst mått får du om du använder ett skjutmått och mäter insidan av ringen. Det är nämligen det måttet som brukar anges som ringmått.

    om din omkrets på fingret är 6 cm så har du inte jättetjocka fingrar.
    Jag får knappt på mig en ring med den omkretsen på lillfingret ens (mätte med ett måttband) :P

  • Äldre 15 Apr 17:53
    #3
    Chicita skrev 2014-04-15 17:47:46 följande:

    Du har ingen ring som du kan mäta istället?

    Det brukar vara lättare att mäta en ring som passar.

    Bäst mått får du om du använder ett skjutmått och mäter insidan av ringen. Det är nämligen det måttet som brukar anges som ringmått.

    om din omkrets på fingret är 6 cm så har du inte jättetjocka fingrar.

    Jag får knappt på mig en ring med den omkretsen på lillfingret ens (mätte med ett måttband) :P


    Tack så mycket för ditt svar.

    Jag har ingen ring dock. Har aldrig intresserat mig för smycken. Kan inte ens förstå varför jag nu ska gifta mig. Är inte min grej egentligen, sånt där tjejigt. ;P Men killen vill, så man får väl ställa upp. Det var han som undrade om ringstorlek. Och jag har absolut NOLL koll!
  • Äldre 15 Apr 17:53
    #4

    Förutsatt att du har mätt din omkrets runt fingret rätt är din ringstorlek just 60 eller 19 beroende på vilken skala man använder. Du har något större än snittet som är 52,5mm/16,7 för kvinnor. 


    www.VANBRUUN.com Vigsel- och förlovningsringar samt Nordens största utbud av diamanter.
  • Äldre 15 Apr 21:12
    #5
    VANBRUUN skrev 2014-04-15 17:53:57 följande:

    Förutsatt att du har mätt din omkrets runt fingret rätt är din ringstorlek just 60 eller 19 beroende på vilken skala man använder. Du har något större än snittet som är 52,5mm/16,7 för kvinnor. 


    Hej och tack för ditt svar! Jag visste att jag hade små prinskorvsfingrar! Jaja, inte så mycket att göra åt saken ( eller kan man det?).

    Jag hade måttbandet löst runt fingret (så det gick att snurra runt), fick det då till 6 cm. Så då ska jag alltså kolla ringar med mått kring 19? Har hittat en med 19,1 - skulle den passa då?
  • Äldre 15 Apr 21:17
    #6
    Radhuspinglan skrev 2014-04-15 21:12:38 följande:

    Hej och tack för ditt svar! Jag visste att jag hade små prinskorvsfingrar! Jaja, inte så mycket att göra åt saken ( eller kan man det?).

    Jag hade måttbandet löst runt fingret (så det gick att snurra runt), fick det då till 6 cm. Så då ska jag alltså kolla ringar med mått kring 19? Har hittat en med 19,1 - skulle den passa då?


    Mätte igen och drog åt bandet (så pass så att om måttbandet vore ringen, så skulle den sitta utan att glida av eller kunna rotera runt fingret). Fick det då till 5,7 eller 5,8.

    Så vilket av dessa mått ska ringen ha?
  • Äldre 15 Apr 21:42
    #7
    Radhuspinglan skrev 2014-04-15 21:17:27 följande:
    Mätte igen och drog åt bandet (så pass så att om måttbandet vore ringen, så skulle den sitta utan att glida av eller kunna rotera runt fingret). Fick det då till 5,7 eller 5,8.

    Så vilket av dessa mått ska ringen ha?
    Dra inte åt så hårt du kan. Är du osäker gå till en guldsmed. Skulle tro att du har 58/18.5 eller 60/19
    www.VANBRUUN.com Vigsel- och förlovningsringar samt Nordens största utbud av diamanter.
  • Äldre 16 Apr 09:01
    #8
    VANBRUUN skrev 2014-04-15 21:42:26 följande:

    Dra inte åt så hårt du kan. Är du osäker gå till en guldsmed. Skulle tro att du har 58/18.5 eller 60/19


    Yes, får nog göra så. ;)

    Tack så jättemycket för att ni tagit er tid att svara!
Svar på tråden Hjälp med mått, tack!