• Äldre 15 Apr 16:42
    8104 visningar
    43 svar
    43
    8104

    brudklänning för 399kr?!?? var ärliga!

    Hej! Ny här så har ingen större koll. Men tänkte höra med er - duger verkligen en klänning på sin stora dag för endast 399kr från Nelly.
    Jag tycker den är fin och 'släpet' ger absolut ett fint intryck och sticker ut från vanliga sommarklänningar.
    Hittade även en mer elegantare klänning från zalando men den är helt borta nu tyvärr
    Skriv gärna era ärliga kommentarer. Vill höra av er NU, inte av gästerna sen :-P!!!!

    Här kan ni se klänningen och även en CatWalk: nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/john-zack-911/lace-v-back-chiffon-high-low-dress-911184-1

  • Svar på tråden brudklänning för 399kr?!?? var ärliga!
  • Äldre 15 Apr 16:44
    #1

    Länken! nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/john-zack-911/lace-v-back-chiffon-high-low-dress-911184-1

  • Äldre 15 Apr 16:46
    #2

    Om det inte är ett så högtidligt bröllop, typ på en strand eller en loge eller utomghus etc. så tycker jag den funkar! Och huvudsaken är att du känner dig nöjd och vacker :)

  • Äldre 15 Apr 16:48
    #3

    Min kostar 499 från H&M, så ja, det tycker jag absolut!
    Färgen är lite ljusare irl, och har inte riktigt bestämmt om jag ska ha med eller utan axelband än men jag älskar den :)
    Det viktigaste är att du är nöjd, skitsamma hur dyr den är!


  • Äldre 15 Apr 17:10
    #4

    Jag skulle ju säga att det beror på hur "fint" bröllop ni ska ha.


    Har ni satt klädkod "mörk kostym" eller högre så kanske man skulle ha valt en annan klänning som brud, då man ju ofta vill vara den finaste på sitt eget bröllop liksom :) 


    Största risken med att inte välja en "riktig" brudklänning är att någon av gästerna kan komma i en likadan klänning (eller i alla fall samma modell - annan färg).

    Men annars finns det inget som reglerar vad du ska ha på dig på ditt bröllop. Du kan gifta dig i blåställ och gummistövlar om du vill det liksom ;)

  • Äldre 15 Apr 17:17
    #5

    Åh tack för era många och snabba svar!

    Vi planerar att sammanföra vår sons dop med vår vigsel och befinna oss utomhus i fjällen

    Så jo det känns då mer 'jag' att ha en enkel klänning

    Men absolut smart att tänka att gästerna kanske blir mer snygg och uppklädd än mig!! hoppsan!

  • Äldre 15 Apr 19:39
    #6

    Den klänningen var ju jättefin!  Klart du kan gifta dig i den om du vill och du känner att det är "du" . 

    Att gästerna kan komma finare klädd - nja det skulle jag inte bry mig om alls faktiskt. 

    Vad som anses vara en brudklänning är ju upp till var och en , alla kan ju inte utgå ifrån att bruden har traditionell brudklänning på sig.  Det finns många som gifter sig i byxdressar, sommarklänningar och enklare dräkter - oavsett vad sen klädkoden anger. 

    Ska man gifta sig i samband med dop är det ju dessutom väldigt vanligt att klä sig lite enklare . Det är inte så många ändå som har fläskig brudklänning på sig i sambnad med dop. 

    Du bär den klänning du VILL ha och vad gästerna sen har på sig kan du inte styra eller avgöra. Du sätter bara en klädkod och utgår från att gästerna följer den. 

  • Äldre 15 Apr 19:59
    #7


    Den jär kommer min m2b's moster sy till mig och den kostar mig 391:- i material då hon inte vill ha något för jobbet
  • Äldre 15 Apr 20:33
    #8

    En brudklänning är en klänning med en brud i. Den kan kosta 10kr, 1000kr, 10 000kr osv. Den kan vara i vilken modell som helst och i vilken färg som helst egentligen. Det är helt och hållet upp till bruden!

    Klänningen från Nelly som du kikat på TS är jättefin och jag tycker den känns väldigt "brudig". Om ni talar om att det är ett bröllop (och dop), så lär ju ingen gäst dyka upp i en vit klänning åtminstone och då är det ju lugna puckar. Ja, sedan det där med klädkod, ni hade kanske inte tänkt frackbröllop utomhus i fjällen? Då är det ju också lugnt. 

    Tycker du om den klänningen, så köp den! Du kan ju pröva den när du får den och känns den då verkligen inte rätt alls, så skicka tillbaka den och leta vidare.

    Det är dock en jättefin brudklänning och väldigt passande för ett bröllop. Priset.. ptja, kanske att någon blir avundsjuk att du hittat en brudklänning för 399kr istället för 10 000kr. Bättre att lägga dom slantarna på annat ;)


  • Äldre 15 Apr 20:44
    #9

    Tack för era otroligt gulliga och mkt lärorika svar! Blev direkt tryggare och även klokare

    känns mkt spännande detta hihi

  • Äldre 15 Apr 20:46
    #10

    Jag hade ju ingen aning om att det var kombinerat bröllop och dop när jag svarade.
    Men förhoppningsvis förstod TS vad jag menade ändå... ;) 

    Som jag skrev på slutet - man kan gifta sig i vad man vill. Det är inte kläderna som gör bröllopet. Men eftersom du undrade om man kunde ha en sån klänning när man gifter sig så belyste jag en del "problem" som kunde uppstå. Som att någon kommer i samma klänning eller finare klänning.


    Sen bryr sig inte alla brudar om det (som Nyfiken gul, nu fru påpekade). Men dom som inte bryr sig - brukar inte heller fråga om smakråd och om det är ok...

    Om det är viktigt för dig att sticka ut och vara "bruden" klart och tydligt så kanske du ska lämna önskemål i klädkoden. Typ "välj gärna klara färger" eller "undvik gärna ljusa eller pastellfärgade kläder då vi ska vara utomhus" osv. Allt som kanske styr undan att någon kommer i exakt samma klänning i alla fall.


    Om du inte bryr dig ifall dom kommer i samma eller "finare" klänning så behöver du ju inte styra eller önska alls. Det är ju ditt val :) 


    Men en klädkod är dock bara ett önskemål och en hint om "finhetsgrad" på tillställningen så att gästerna får lite hjälp att passa in. Så det kan komma gäster i allt från balklänningar till jeans och tröja även om man har en tydlig klädkod ;) (nu överdriver jag, det är inte särskilt stor risk att någon kommer i balklänning om man typ anger kavaj som klädkod... men det finns undantag som vi har sett här på BT genom åren :P )

    Och ett PS...


    Din klänning är jättefin :) 

Svar på tråden brudklänning för 399kr?!?? var ärliga!