• PiaB igen

    Vigsel utomlands

    Jag och sambon har börjat fundera på att gifta oss på Gozo, en av Maltas öar. Vi fullständigt älskar stället och tanken slog oss, varför inte gifta oss där, bara vi två. Och ha en mottagning av något slag när vi kommit hem.
    Vad jag förstår finns varken svensk kyrka eller ambassad där. Och svenska konsulatet utför inte vigslar.
    Men nu har jag läst på både regeringskansliet och skatteverket att i sådana fall anmäler man bara det till skatteverket eftrråt och skickar in vigselintyg så blir vigseln registrerad och godkänd i sverige.
    Nu undrar jag om det stämmer eller missförstår jag något? Någon som vet?

  • Svar på tråden Vigsel utomlands
  • FruW

    Vad jag antar att de menar (men har ingen stenkoll) är väl att ni då gifter enligt det landets regler, och att ni sedan registrerar hos Skatteverket att ni gift er utomlands. Då får ni bara se till att kolla upp vilka regler som gäller på Malta och vilka papper som bör fyllas i :) Om ni får vigselbeviset på engelska så blir ju det extra smidigt, då behöver det inte översättas en extra runda.

  • FruW

    Kan tillägga att vi gjorde så, och det fungerade bra! Men man kan alltid fråga dem på Skatteverket om man är osäker på något.

    Låter förresten jättemysigt :)

  • PiaB igen

    Ja jag har kollat vad som krävs för papper, och kommer att kolla igen när det närmar sig. Men jag trodde inte att en vigsel som inte genomförts enligt svenska regler blev giltig i Sverige. Det är vad folk sagt, att vi inte kommer att stå som gifta i Sverige. Men det vore ju kul om det var så att det går att fixa med skatteverket.

    Jag gissar att vi får alla papper på engelska då Malta är engelsktalande. Annars borde det vara ett litet problem att be om

    Tack FruW

  • FruW

    Jo ni kommer räknas som gifta och kan bli registrerade som gifta i Sverige efter att vigseln ägt rum, även om ni inte gift er enligt svenska lagar (dvs av en svensk vigselförrättare).

  • Utomlands 2013

    Vi gifte oss borgerligt i Thailand. Efteråt besökte vi motsvarigheten till deras Skatteverk och fick vår vigsel registrerad där. Det behövdes en del papper, pass och en tolk men gick smidigt. Papper på att vi var vigda i Thailand lämnade vi sedan in på svenska Skatteverket vid hemkomsten och fick äktenskapet registrerat även här.

    Maila Skatteverket och fråga dem vad som krävs för att er vigsel på Malta ska bli laglig även i Sverige.

Svar på tråden Vigsel utomlands