• Äldre 13 Apr 14:24
    1952 visningar
    4 svar
    4
    1952

    Finns d något brudgummen bör säga, typiskt svenskt?

    Min syster ska gifta sig med en amerikansk man. Han har nu frågat mig om det finns något brudgummen traditionellt, eller typiskt svenskt, säger till bruden under bröllopsceremonin. Någon fras eller så som han kan lära sig på svenska. Kan såklart vara något som brudgummen ofta gör eller säger men som inte är ordagrant samma från bröllop till bröllop utan beror på omständigheterna.

    Tacksam för alla svar och funderingar. 
  • Svar på tråden Finns d något brudgummen bör säga, typiskt svenskt?
  • Äldre 13 Apr 14:34
    #1

    Det enda man säger till varandra ör ordet "ja" och "jag xx tager dig xx osv". Kan väl hitta på något som prästen har med i planeringen. Eller så kan karln hålla ett tal vid middagen. Behöver inte vara så långt men en enkel mening eller orden "Jag älskar dig" :)

  • Äldre 15 Apr 14:45
    #2

    Jo antar att det inte är bröllopslöftet han menar, det kan ju också vara personligt. Såhär skriver han frågan till mig. 

    Is there anything typical of a Swedish wedding that the groom might say to the bride during the ceremony? I want to learn to say it in Swedish. I'm hoping there is something perfect and traditional the groom always says to the bride.

    Någon annan som kan komma på något?

  • Plätti­s
    Äldre 15 Apr 15:23
    #3

    Det enda jag kan tänka mig är "Jag lovar att älska dig i nöd och lust till döden skiljer oss åt", men i övrigt så är brudparet ganska passiva vid svenska bröllop :) 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 15 Apr 16:10
    #4

    www.vigselringen.com/kyrklig.html

    Där kan du läsa hur vigseln går till. 


    Som du ser är det inget speciellt utanför vigselcermonin som liksom "ingår"
    Man kan själv välja att säga några ord. Men det är inget som är "tradition".
    Om han vill lägga till något så kan han be att få säga några ord till bruden i samband med ringväxlingen kanske, men det måste godkännas av prästen i förväg.


    Annars skulle jag satsat på att försöka säga några ord på svenska i ett tal under middagen istället, som redan tipsats om ovan :) 

Svar på tråden Finns d något brudgummen bör säga, typiskt svenskt?