• Skumpan

    Barnlåt till dop, hjälp!

    Vi ska samtidigt döpa våran son och vill ha en fin barnlåt för solisten att sjunga under hans cermoni. Har ni något förslag. Tycker Teddybjörnen Fredriksson är sååå fin, men viss text passar inte jätte bra. Tar tacksamt emot förslag på liknande sånger!

  • Svar på tråden Barnlåt till dop, hjälp!
  • srka

    Har varit på två dop där de sjungit "Barn är ett folk och dom bor i ett främmande land". Vet inte om den heter så men hoppas att du vet vilken jag menar. Tycker att det har passat jättebra med den sången. Lycka till med sångval.

  • Skumpan

    Tack så mycket! Ja, jag vet vilken du menar. Den sjungs i en reklamsnutt på tv...ska söka efter den. Någon annan som vet vad den heter exakt? Mer tips!!

  • Itha

    Låten heter Det Gåtfulla folket
    om jag inte minns fel :)

    Tror det är Olle Adolphsson och Beppe Wolgers som gjort den..

  • Puppan

    Ceiline Dions låt kommer inte ihåg vad den heter.... Lejonkungens första låt är också bra... Hoppas det ordnar sig lycka till

  • Nynnar

    Det finns en sång som heter Du vet väl om att du är värdefull... den är jättefin. Kanske kan jag hitta noterna hemma... om du uppger din mailadress.

    texten går ngt sådant här...

    Du vet väl om att du är värdefull
    att du är viktig här och nu
    att du är älskad för din egen skull
    ingen annan bara du
    osv.

  • Nymphéa

    "Sov du lilla videung"!
    Den sjöng jag på min gudsons dop och då slumrade han till. Söt!

    En annan sång som jag har sjungit på dop är "Ute blåser sommarvind". Den handlar om barn, mor, far och syster och bror. En riktigt söt familjevisa som passar på sommaren.
    Är det på sommaren dopet inträffar?

    Annars är "Det gåtfulla folket" väldigt vacker.

  • Julie

    Handens fem fingrar av Lisa Nilsson passar både barn och vuxna....texten är jättefin!

    //Julie

  • vilsen

    Är du en av tusen små?
    Är du han dom väntar på?
    Är du själva himlen som jag gungar i min famn? *nynnar*

    Vet inte vad den heter men den finns på Carolas skiva "Jul i Betlehem" tror jag.

  • malte

    Björn Afzelius: Ikaros

    Egentligen inte en barnvisa men mycket tänkvärd då den främst handlar om vuxnas förväntningar på sina barn.

  • 29 maj

    Finns ju en cd med visor till barn, där kan du nog få tips...

  • Lotta

    Jag ger dig min morgon-Fred Åkerström,han skrev den till sin dotter Cajsa-Stina,den är SÅ vacker.
    Lycka till

  • LNJ

    Varför inte "Himlen måste sakna en ängel" av Linn Maria. Den är jättevacker.

    Refrängen går

    Himlen måste sakna en ängel
    en finns här hos mig
    och vilar i min famn
    Himlen måste sakna en ängel
    han ligger tätt intill mig
    så trygg på min arm
    Kan det vara sant att jag får älska dig
    En av himlens änglar har landat hos mig

    Den finns på en skiva som heter Kärlekssånger till ett barn om jag minns rätt.

    Vad har du mail? Jag kan länka över den om du vill.

    LNJ

  • Ellte

    Det finns en superfin psalm som passar bra som solosång på ett dop :) Nummer 606

    Minns inte hundra men texten är ungefär:

    Det gungar så fint när han bär dig mitt barn. Han går på så mjuka sandaler.
    Hans mantel är vävd av det lenaste garn. Hans arm är så stark, hans doft är så ren. Han känner var rot och var stock och var sten, och han nynnar en sång, som han gjorde en gång till stjärnornas ljusa koraler.

    Mitt barn du är buren i Skaparens famn. Han andas intill dig så nära.
    Han håller omkring dig. Han känner ditt namn.
    Han gråter med dig, han ler när du ler. Du är aldrig ensam och oönskad mer, för du hör honom till, Herren Jesus som vill till himmelens glädje dig bära.

  • MarinaI

    Gung, gung, gunga, gunga med mig, så ska jag, gung, gung, gunga, gunga med dig!

    Tror det är Apopokalypse (eller nåt sånt)

  • Skumpan

    Tack så jätte mycket allihopa!! Jätte många förslag som jag verkligen ska kolla upp!! Åhh, det känns så skönt! Jag är säker vi kommer att hitta ett par som vi vill ha! TACK!
    LNJ- min mail är patrik.erica@bredband.net

  • Leonid

    Älska mig med och av Ainbusk är jättefin!

    hälsningar
    Leonid

  • elinb

    Mitt tips är "Välkommen till jorden" med Lotta Ahlin. Den är underbar! Du hittar den bla på skivan "Kärlekssånger till ett barn 2". Melodin och texten är jättefin och den passar perfekt för en solist.

    Här är en bit ur texten: "Du är välkommen till jorden, välkommen min vän. Må lyckan följa med dig på din väg från himmelen, för som en ängel har du landat här i vårat hem. Välkommen till jorden min vän, välkommen hem...."

    Lycka till! / Elin

  • Jema

    * Det gåtfulla folket (Wolgers/Adolphson)
    * Handens fem fingrar (Peter LeMarc)
    * Ett barn är fött (Andersson/Jones)
    * Lyckans minut (Lindorm(Swahn/Östergren)
    * Lilla hand (Lindgren/Riedel)
    * Majas visa (Alice Tegnér)
    * Silverbarn (Forsman/Dvôrak)
    * Mitt lilla barn (Lindgren/Wadenius)
    * Gud som haver barnen kär (Trad./Widéen)
    * Tryggare kan ingen vara (Sandell/Trad.)
    * Sång till friheten (Björn Afzelius)

    Jema

Svar på tråden Barnlåt till dop, hjälp!