• Äldre 7 Apr 14:14
    2289 visningar
    6 svar
    6
    2289

    vigselförättare

    Behöver hjälp med att hitta en bra vigselförättare.
    Vill ha en personlig vigsel och inte så kort.
    Gärna någon som är opolitiskt knyten till något parti.

    Vi ska gifta oss på Skansen, Stockholm, så nån som är i närheten där :)

    Hoppas någon kan hjälpa oss

    MVH

  • Svar på tråden vigselförättare
  • Äldre 7 Apr 19:08
    #1

    Börja med att ringa dom vigselförrättare du har tillgång till i kommunen där du bor, kom ihåg att dom kan absolut ställa upp och åka till den plats där ni ska vigas. 
    Ring kommunväxeln 

    Om det inte finns nån tillgänglig där så kan dom tipsa dig vidare på andra vigselförättare omkring dig.

  • Äldre 9 Apr 13:20
    #2

    Jotack det vet jag. Men man vet ju ingeting om dessa människor. Om de är bra osv. Ingen som har någon de kan rekomendera?

  • Ami
    Äldre 9 Apr 13:25
    #3

    När är bröllopet? Min erfarenhet är att det är galet svårt att få tag i vigselförättare.... vi hade också lite önskemål men efter att ha tillfrågat ALLA vigselförättare i göteborgs kommun, kungsbacka, mölndal och partille fick vi Tillslut tag i en från Lerum som normalt sätt inte viger i GBG men var villig att göra ett undantag så var det bara att tacka och boka! Vi började tillfråga i september förra året för vårt bröllop nu i juni.... i slutet av februari fick vi äntligen napp och då var jag nära ett bryt!

  • Äldre 9 Apr 16:46
    #4

    Bara av ren upplysning är dom flesta vigselförrättare bunden till något politiskt parti. Dom flesta som jobbar som vigselförrättare jobbar ju inom politiska partier och viger som ett uppdrag på sidan om. 
    nämdemän är ju oftast även vigselförättare och som nämdeman är man ju bunden inom ett politiskt parti. 

    Kommunalråd osv är ju oftast vigselförättare och dom är ju i allra högsta grad politiskt arbetande. 

    Så det kan bli väldigt svårt att hitta en som inte är bunden till ett politiskt parti och som det nämns ovan så kan det också bli svårt att hitta nån som dessutom är ledig den specifika dagen ni tänkt er. 

    Så kolla i första hand vem som är ledig den dagen ni tänkt gifta er. 

  • Äldre 10 Apr 12:16
    #5

    tack för svar.
    Har hittat en som inte är knuten till något parti :) och han verkar jättebra när jag har pratat med honom.
    men han kunde inte vår tid, så jag måste boka om en timme tidigare. Han ska viga ett annat par efter oss. Så får hoppas att det går för skansen. :)

  • Äldre 10 Apr 16:35
    #6
    asynja skrev 2014-04-10 12:16:17 följande:

    tack för svar.
    Har hittat en som inte är knuten till något parti :) och han verkar jättebra när jag har pratat med honom.
    men han kunde inte vår tid, så jag måste boka om en timme tidigare. Han ska viga ett annat par efter oss. Så får hoppas att det går för skansen. :)


    håller tummarna för det då
Svar på tråden vigselförättare