• swdnchick

    Behöver råd! Klippa mitt sparade hår innan bröllopet?

    Hej allihopa!

    Vårt bröllop har varit planerat till sommaren 2014 i över 2 år så jag har haft mycket tid att spara ut mitt hår, brukar ha mellan hakan och axlarna. Nu är mitt hår mycket längre, ca 15-20 cm längre än vanligt.

    Problemet är nu att min blivande make inte alls tycker att jag passar i långt hår. Han säger ofta att jag är mycket snyggare i mitt korta hår, och jag kan inte annat än hålla med. Jag känner mig inte snygg i mitt långa hår och säger väldigt ofta att "tänk, efter bröllopet då ryker håret, då får jag äntligen klippa mig".  Det är bara det att jag vill ha en fin (slarvigt lockig) uppsättning  på bröllopsdagen och då blir det svårt med för lite hår.

    Jag har tänkt ha flor/"birdcage" istället för vanlig slöja och viktigast för mig är att håret är borta från nacke och axlar eftersom jag blir väldigt varm annars.

    Vad tycker ni, borde jag klippa mig redan nu och förstöra mina möjligheter till uppsättning av håret, eller ska jag bita ihop i knappt 4 månader till?

    Tacksam för alla råd jag få!

  • Svar på tråden Behöver råd! Klippa mitt sparade hår innan bröllopet?
  • Chicita

    Gå till en frisör och kolla vilka korta frisyrer som passar ihop med birdcagen och ditt ansikte.
    Det är inte alltid säkert att det långa håret är snyggare och mer "bröllopsaktigt" än det korta.

    Och om du inte trivs och känner dig snygg i det långa håret så finns alltid en risk att du känner dig besvärad på bröllopsdagen.

    Vad är det störst risk för:
    Att du ångrar att du klippte dig?
    Eller att du ångrar att du inte klippte dig, och vantrivdes ända fram till bröllopet dessutom... 

  • sha

    Om ni inte har en allt för tight budget kanske löshår är ett alternativ till brudfrisyren?
    Så kan du klippa dig nu och känna dig fin fram tills bröllopet!

  • CamillaForsgren

    Du skulle ju alltid kunna klippa dig nu och sen använda löshår som sitter på clips så kan du ha din uppsättning ändå :) Löshår behöver inte alls vara så dyrt bara man letar lite grann.


  • swdnchick
    Chicita:
    Jag kommer isf ha lite längre hår än på bilderna där. Men det var ju fint av dig att leta efter bilder till mig. :)

    Jag vet inte vad jag kommer ångra mest faktiskt. Jag har alltid trivts bäst i kortare hår, men vill ju kunna känna mig "piffig" och "brudig" på vår bröllopsdag.

    Sha:
    Det är inte budgeten som gör att jag inte vill ha löshår utan mest att jag inte vill känna mig "fejk". Även fast det är jättefint på andra så klart. ;)
  • Chicita
    swdnchick skrev 2014-04-01 20:39:00 följande:
    Chicita:
    Jag kommer isf ha lite längre hår än på bilderna där. Men det var ju fint av dig att leta efter bilder till mig. :)

    Jag vet inte vad jag kommer ångra mest faktiskt. Jag har alltid trivts bäst i kortare hår, men vill ju kunna känna mig "piffig" och "brudig" på vår bröllopsdag.

    Sha:
    Det är inte budgeten som gör att jag inte vill ha löshår utan mest att jag inte vill känna mig "fejk". Även fast det är jättefint på andra så klart. ;)
    Det var ju mest för att du skulle kunna se att det funkar även på kort hår :) 
    Sen om du har längre hår så har du  ju mer att arbeta med.
    Det fanns lite bilder på någon som hade lite "spretigt" bak så det blev lite volym osv...

    Men känner du dig "piffig och brudig" då? Alltså nu... Om du skulle gifta dig i dag, känner du dig sådär på topp och så fin du bara kan bli? :)  
  • swdnchick
    Chicita skrev 2014-04-01 20:57:38 följande:
    Det var ju mest för att du skulle kunna se att det funkar även på kort hår :) 
    Sen om du har längre hår så har du  ju mer att arbeta med.
    Det fanns lite bilder på någon som hade lite "spretigt" bak så det blev lite volym osv...

    Men känner du dig "piffig och brudig" då? Alltså nu... Om du skulle gifta dig i dag, känner du dig sådär på topp och så fin du bara kan bli? :)  
    Jag kan ju inte direkt säga att jag är på topp och så fin jag kan bli. Men det är ju 3,5 månader kvar! ;) Det gäller ju iofs inte bara mitt hår då. Men det är tråkigt att känna att håret är fult nästan varje dag och bara en annan sak som jag inte är nöjd med.
  • swdnchick

    Jag vill ha mitt mår ungefär såhär. (hoppas att det kommer en bild....) Så jag funderar på om det fungerar med lite kortare hår trots allt....

  • Chicita

    Jag såg bara massor med bilder på tjejer med långt hår. Så det var lite svårt att hitta en bild som du kanske kunde menat ;) 

    Men jag tror benhårt på att du ska ha en frisyr du trivs i, och inte något "bara för att det ska vara så". För det är då man börjar känna sig utklädd och besvärad.
    Så känn efter ordentligt, och vill du klippa dig så gör det. Frisyr löser sig ändå även om du har kort hår.

    Vill du behålla det så kanske du kan hitta något sätt att sätta upp håret under tiden så att du ändå får känslan av en kortare frisyr :)  

  • ViktoriaStefan


    Jag tycker absolut att du ska prata med din frisör om hur du tänker så får du säkert massor av råd och tips. Självklart finns det jättemånga fina sätt att göra iordning håret även om du klipper det.
    OM du väljer att behålla långden på håret tills efter bröllopet så är mitt tips att ha det uppsatt så mycket som möjligt för då tänker du inte på det på samma sätt.
  • sötnöten

    Håller absolut med Victoriastefan, du borde gå och prata med din frisör och se vad han/hon tycker. Denne kanske kan göra frisyren ändå eller liknande så det fortfarande passar dina önskemål? 

  • daniiel
    swdnchick skrev 2014-04-02 20:23:24 följande:

    Jag lyckas inte lägga upp bilder, varken med firefox eller chrome. :(

    Allra helst vill jag klippa så här, men det är ju många år av sparande för en endaste dag som försvinner då.
    www.pinterest.com/pin/549650329494088122/

    Efter bröllopet har jag tänkt klippa en lång pixie :)
    typ så här......
    www.pinterest.com/pin/549650329494335005/


    Du skulle alltså klippa dig två gånger, kapa av hälften före bröllopet så att säga, för att sedan klippa det riktigt kort efter bröllopet?

    Med tanke på att det bara är ett par månader kvar, så kanske du kan överleva med hästsvans fram till bröllopet, ha frisyren du har spanat in dig på, och sedan klippa det kort-kort efter bröllopet? :)
  • swdnchick
    daniiel skrev 2014-04-07 09:46:59 följande:
    Du skulle alltså klippa dig två gånger, kapa av hälften före bröllopet så att säga, för att sedan klippa det riktigt kort efter bröllopet?

    Med tanke på att det bara är ett par månader kvar, så kanske du kan överleva med hästsvans fram till bröllopet, ha frisyren du har spanat in dig på, och sedan klippa det kort-kort efter bröllopet? :)
    Det var ju det som var tanken... men det blir ju väldigt mycket klippande.

    ror att det blir så att jag står ut med håret. Pratade med min svägerska som både ska styla till bröllopet och klippa mig efteråt och hon tyckte att det var lika bra att behålla håret, för annars skulle det bli svårt för henne att göra det jag vill.

    Tack för alla era goda råd! Jag får återkomma efter bröllopet med före och efter bilder. :)
  • Chicita
    swdnchick skrev 2014-04-07 18:32:33 följande:
    Tack för alla era goda råd! Jag får återkomma efter bröllopet med före och efter bilder. :)
    Ja det vill vi se :) ;) 
Svar på tråden Behöver råd! Klippa mitt sparade hår innan bröllopet?