• Äldre 28 Mar 05:39
    1275 visningar
    1 svar
    1
    1275

    Aktiviteter för tweens

    Många av våra gäster kommer at vara barn i åldern 8-12. Hur kan vi göra festen kul för dem?

    Hittills har jag tänkt ha:

    - Photobooth med mycket rekvisita (bl a slölja och kostym, men även galnare saker)
    - Ett fotouppdrag/journalissttävling - vinnarbidraget publiceras på bröllopssajten
    - Kanske ett spelrum, måste kolla med festlokalen om vi kan lösa det.

    Vad kan jag hitta på mer? Jag tar gärna emot tips på småbarnsaktiviteter också. Jag minns så väl barndomens bröllop och hur långa och genomtråkiga de kunde vara, vill att vår dag blir ett ljust minne (utan alltför mycket gnäll och sura miner) :) 

  • Svar på tråden Aktiviteter för tweens
  • Äldre 28 Mar 09:52
    #1

    Vad kul att du tänker lite extra på era unga gäster :D

    I åldern 8-12 så tyckte jag att det var jätteroligt med bröllop i och för sig. ;) 
    Jag kunde sitta i flera timmar utan problem och lyssna på dom vuxna när dom pratade. Jag fick ha fina kläder och det fanns mycket gott att äta :) 
    Toppen för en liten "prinsessa" ;) 
    Däremot hatade jag när jag blev placerad vid något "barn-bord" för det kändes så nedvärderande på något sätt. "du är liten och fattar inget - sitt här med dom andra snorungarna"...

    Men gör gärna speciella festhäften för barnen, kanske något att färglägga (kritor och färgpennor kan ju också behövas då) + lite klurigheter.
    Kanske kan dom få något "detektivuppdrag"? (det kan vara saker som "vem var den första som tog en till tårtbit" eller "vem har störst fötter", "vem har en mamma som jobbar som .....")  
    Eventuellt så gör du den sidan personlig för varje barn, så att alla får olika svåra mysterier att lösa.

    Du kan göra enklare ordflätor och lite annat sånt också i häftet.
    Barn i den åldern brukar ju uppskattas att behandlas mer som vuxna också, så bara att dom sitter vid ett lika fint dukat bord som alla andra (om du gör ett barnbord) och kanske att dom kan gå till baren och få beställa "drinkar" som dom vuxna efteråt (alkoholfria med lite frukt och sånt kanske) kan göra en hel del.
    Alkoholfri cider (eller pommac från såna där fina glasflaskor som nästan ser ut som champagne) som alternativ till måltidsdryck istället för bara saft och läsk att välja på kan kännas extra festligt och få dom att känna sig medräknade - vilket ofta gör att dom blir lugnare och tycker att även de där "trista" delarna blir roligare :) 

    Vi hade möjlighet att ha TV och filmer i ett separat rum för barnen, men då var de flesta barn 0-6 år och några få 8-12.
    Dom äldre barnen var med oss vuxna hela kvällen och var inte alls intresserade av att gå ifrån och leka :)  

Svar på tråden Aktiviteter för tweens