• Tagg889

    Hur vanligt är det?

    Hej. Jag sitter o funderar över hur min vigselring skall se ut. Jag älskar ringar med en stor sten i mitten och många små på sidan. Dock har jag inte råd med en sådan ring med diamanter i och måste därför välje en ring med cubic zirkon i.
    Det jag undrar nu är hur vanligt det är med  cubic zirkon i sin vigselring?
    Jag är en sådan person som bryr mig ganska mycket om vad andra tycker (tyvärr), och därför är  jag osäker på om jag kan ha en ring med oäkta stenar i eller inte? Folk kommer ju att fråga om det är äkta och svarar man då?
    Tacksam för mycket svar från er. Jag behöver verkligen hjälp att bestämma mig.....

  • Svar på tråden Hur vanligt är det?
  • JW2014

    Det bästa är att vara ärlig om någon frågar, det blir jobbigt om någon som ser skillnaden frågar och tror att du blivit lurad. De första åren så ser stenen kanske ok ut men sen blir den ganska snabbt flammig/ grå/ repig osv Då är det pinsamt om du sagt att den är äkta ;)

    Jag tror inte det är så vanligt med cz i vigselring. En vigselring ska ju tålas att användas varje dag i 50-60 år och sedan gärna kunna gå i arv till barnen.

    Det finns många modeller av diamantringar där det finns utrymme att byta ut diamanten till en större efterhand ex stjärnringen. Då kan du börja med en liten sten som sen får växa.

    Men alla gör som dom själv vill, ingenting är fel. Somliga bär inte ens sin vigselring.

    Om du ska välja något annat än diamant så kanske du ska välja en äkta sten som inte försöker efterlikna en diamant. Exempelvis en äkta topas , rubin, safir osv..

  • SandraElisabet

    Nu vet jag ju inte hur dinekonomi ser ut, men kan en moissanite vara ett alternativ för dig? Det ska jag ha i min ring, läs om det på nätet, jag tycker att det är ett bra alternativ som jag är nöjd med.

  • IdaRebecca

    Sen finns det ju vita topazer som också är hårda och borde hålla bra. Inte lika hårda som diamanter men tillräckligt. Råkar du drämma in handen med din diamantring i något riktigt hårt går diamanten också sönder (ser trasiga och skadade diamanter flera gånger i månaden på jobbet). Sedan finns det ju vita safirer också! Gå till en riktig guldsmed och prata med dem, de kan ofta ge flera alternativ!

    Då är det ju liksom äkta stenar men inte diamanter så du kan säga "nej inte diamanter men jag har safirer i ringen" när någon frågar.

    Det viktigaste är väl dock att DU är nöjd med ringen och jobbar på att tänka på det och inte vad någon annan tycker och tänker :) 

  • FCAR

    Ett alternativ att tänka på skulle ju annars kunna vara att köpa en ring med cubic zirkon till vigseln. Sen kan du byta ur de stenarna till diamanter när du får råd. Då har du kvar samma ring, men "uppgraderar" den. Du kan ju också se det som att du ger din partner en bra idé till framtida julklappar/presenter för en tid framåt - nya diamanter!

  • Chicita

    Jag har sett en del här genom åren som har valt att ha CZ i sina ringar.
    Men jag har inte hört hur det har gått eller om dom varit nöjda / missnöjda efter ett tag tyvärr.
    Så hur vanligt det är... tja tillräckligt vanligt för att frågan ska dyka upp någon gång i månaden i alla fall :)

    Men jag tror att du kommer att ångra dig.

    Jag skulle hellre satsat på en ring med EN sten i till att börja med (en äkta) och sen lägga till fler stenar på årsdagar eller liknande när ni har råd.
    Prata med en guldsmed och hör vad som är möjligt rent tekniskt :)         

  • majblomma

    Tror du att folk kommer att fråga? Jag har aldrig (vad jag vet) träffat någon som har haft en CZ, men å andra sidan har jag aldrig frågat om någons sten är äkta. Jag har själv fått frågan en gång. Och någon annan har frågat om carat och pris. Men det är väldigt ovanligt. De flesta kommenterar aldrig. Fast när man är nyförlovad är folk förstås lite nyfikna. Gör det du känner dig bekväm med. Om du går omkring och är nervös över eventuella frågor blir det kanske bara jobbigt.

  • daniiel

    Jag valde en ring med cz stenar. Dels för att jag ser ingen skillnad alls, dels för att jag verkligen inte vill spendera massa pengar på en ring och dels för att jag inte tror att jag kommer ha kvar ringen hela livet. Jag förändras, mitt tycke och smak också, så jag byter gärna ut ringen eftersom. Jag ser det inte som något som ska gå i arv, för jag vill att mina döttrar ska få välja sina ringar själva om dom ska gifta sig och vill ha en vigselring, något som dom vill ha. Då ger jag hellre pengar i bidrag.

    Hittils, snart 3år, är det ingen som frågat om det är diamanter i ringen och dom jag berättat för har absolut inte kunna se någon skillnad.

    Välj en ring du tycker om, som du känner dig bekväm med att bära och som du känner ligger i rätt prisklass för dig nu.  


  • Caisa
    Tagg889 skrev 2014-03-23 08:23:25 följande:

    Hej. Jag sitter o funderar över hur min vigselring skall se ut. Jag älskar ringar med en stor sten i mitten och många små på sidan. Dock har jag inte råd med en sådan ring med diamanter i och måste därför välje en ring med cubic zirkon i.
    Det jag undrar nu är hur vanligt det är med  cubic zirkon i sin vigselring?
    Jag är en sådan person som bryr mig ganska mycket om vad andra tycker (tyvärr), och därför är  jag osäker på om jag kan ha en ring med oäkta stenar i eller inte? Folk kommer ju att fråga om det är äkta och svarar man då?
    Tacksam för mycket svar från er. Jag behöver verkligen hjälp att bestämma mig.....


    Nu vet jag inte vad din budget är eller vilken metall du vill ha, men jag ville ha samma design som du beskriver. Jag köpte Schalins Norrsken Virvla med äkta diamanter från hedbergs guld och hade en rabattkod på 10%, då kom jag under 7000kr :) Ringen kom på en vecka med intyg från Schalins. Är verkligen jättenöjd. 

    Sökte nu och såg att de just nu har en rabattkod på 12% på Hedbergs. Koden är kampanjjakt12 

    7 juni 2014
  • Caisa

    En annan grej, nu vet jag inte vad det är för material i attrappen man kan prova i butik, men jag såg en enorm skillnad på glansen och glittret i stenen i attrappen och i min egen ring. 


    7 juni 2014
Svar på tråden Hur vanligt är det?