• Äldre 22 Mar 06:24
    1507 visningar
    3 svar
    3
    1507

    Be gästerna välja dryck

    Vi tänkte, i informationskortet vi skickar med inbjudan, be gästerna specificera sina eventuella allergier, samt om de önskar vin eller alkholfritt till middagen. Är det okej att göra det, rent etikettmässigt? 

  • Svar på tråden Be gästerna välja dryck
  • Äldre 22 Mar 13:16
    #1

    Jag tänker att det kanske är svårt för gästerna att veta redan nu? De kanske ännu inte har bestämt om de ska köra bil eller ej, eller inte vet hur olika medicinska tillstånd kommer att te sig vid bröllopet (planerade graviditeter, medicinering etc.). Om ni frågar gästerna redan i inbjudan får ni nog räkna med att många kommer ändra sig.

    Men generellt kan man väl säga att det blir större andel alkoholfritt om:
    - Många av gästerna är gravida
    - Ni har festen på en plats dit många kommer köra bil

  • Äldre 22 Mar 13:47
    #2

    Jag skulle nog också tro att det är svårt för gästerna att veta långt i förväg om dom kommer att välja alkohol eller inte.
    Sånt kan ju förändras bara över dagen.
    Exempelvis: Man blir sjuk 2 dagar innan bröllopet och äter penicillin, men hade valt alkoholhaltigt alternativ till maten.
    Eller - Man trodde att man måste köra bil dit, men någon dag innan bröllopet så bestämmer man att man delar taxi med några andra som ska dit (eller man kanske hittar någon som kan hämta en på kvällen) 

    Rent etikettmässigt så tror jag inte att något hindrar.
    Jag skulle hellre handla rätt rejält från systemet samma vecka som bröllopet (det går att förbeställa så ni vet att det finns hemma, men gör själva köpet samma vecka). För då kan ni lämna tillbaka alla oöppnade förpackningar och få pengarna tillbaka. 

  • Äldre 22 Mar 19:30
    #3

    specificera allergier går jättebra att skriva ut i inbjudan. 

    Men som det redan är sagt så kan man inte veta när/vad/hur man tänker dricka . För många kanske man inte vet det förrän på själva bröllopsdagen när man ser väder och vind tex.  Och dom som aviserar att dom vill dricka alkoholfritt kanske faktiskt ångrar sig och VILL ha en öl till maten när dom väl sitter till bords.... 

    bättre då att skriva information om det finns betalbar, att det ingår två glas valfritt till maten eller att ni har olika dryckespaket att välja på osv.   Så kan folk få chans att fundera och vet att det finns olika möjligheter.

    utgå ifrån att alla vuxna närvarande gäster tänker dricka alkohol. Det skulle jag göra i alla fall.  Bättre att det blir alkohol över än att det saknas för att folk ändrar åsikt.

     

Svar på tråden Be gästerna välja dryck