• Äldre 18 Mar 16:48
    2094 visningar
    3 svar
    3
    2094

    Tid att bli gravid!

    Hej alla glada!
    Jag och min blivande man funderar på att skaffa barn nästa år! :)
    Det jag nu funderar över är, hur länge tror ni det tar innan det tar sig? Om man skulle vilja bli gravid i december, ska man börja nån månad innan?
    Vad har ni får tankar och hur har det gått för er?

  • Svar på tråden Tid att bli gravid!
  • Äldre 18 Mar 17:18
    #1

    Ja har man tur så "tar" det ju på en gång, första försöket. Det är väl inte så att livmodern tränar "fångar lyra" med varje befruktat ägg som passerar och blir bättre och bättre för varje försök tills den tillslut får tag i ett?
    Der är ju som det är, man har bäst chans att bli gravid när man har ägglossning, vilket varierar lite kvinna till kvinna, men ca runt 14 dagar efter senaste mensens första dag brukar det vara bäst chans för en "lyra"...  

  • Äldre 18 Mar 19:49
    #2

    Det går inte att säga hur lång tid det tar. Jag var 20 år när första barnet fastnade, av en slupp så vi prickade inte ÄL. Andra barnet (22 år) var planerat och tog 6 månader med ÄLtest. Det är ju väldigt svårt att vilja bli gravid en viss månad..

  • Himla
    Äldre 19 Mar 01:26
    #3

    Jag brukar säga att barn skaffar man inte, dom får man. Det finns så mycket som ska stämma för att det ska bli ett barn så försök att bestämma att nu kör vi, så får ni se vad som händer, utan att hänga upp er på tid eller datum och hoppas på det bästa. Men det kan funka på en gång och det kan ta år innan det händer så mitt råd är att bara försöka när ni väl bestämt er utan att försöka styra så mycket. Det kan bli väldigt tungt om saker inte går som man tänkt sig. Lycka till, ni har verkligen livets härligaste resa framför er.

Svar på tråden Tid att bli gravid!