• Äldre 18 Mar 13:41
    3386 visningar
    10 svar
    10
    3386

    Grillat

    Nu när våren är på ingång så åker mångas grillar fram, jag hade tänkt ta fram våran weber ikväll men sen kom det en till snöskur här nyligen igen. Så det får väl vänta tills helgen eller så får vi se om jag vågar trotsa vädret!

    Är så otroligt sugen på grillat nu, någon här som redan har grillat i år? =)

    Vad grillar ni helst och vad har ni för grilltips?  

  • Svar på tråden Grillat
  • Äldre 18 Mar 13:51
    #1

    Vi har fortfarande en halvmeter snö, med strålade sol idag. 
    Har lagt kyckling i marinad så vi ska ta fram grillen i kväll och grilla till middag.

    MItt sug efter grillat har också varit väldigt starkt.

    Vi grillar helst kyckling och gör en god egen tsatsiki till. Gärna sallad eller pommes frites till.  

  • Äldre 18 Mar 14:45
    #2
    20110519 skrev 2014-03-18 13:51:09 följande:

    Vi har fortfarande en halvmeter snö, med strålade sol idag. 
    Har lagt kyckling i marinad så vi ska ta fram grillen i kväll och grilla till middag.

    MItt sug efter grillat har också varit väldigt starkt.

    Vi grillar helst kyckling och gör en god egen tsatsiki till. Gärna sallad eller pommes frites till.  


    Nu blev jag ännu mer sugen! Vad marinerar du kycklingen i? Tsatsiki måste vara den perfekta såsen till allt grillat!
  • Äldre 18 Mar 19:06
    #3

    Jag marinerar kycklingen i caj p´s grillolja, salt, alpnaerings kycklingkrydda och alpnaerings grillkrydda. 

    Jag använder mig av alpnaerings kryddor för att jag säljer de, men samma krydda av annat märke borde fungera lika bra. Det tycker vi passar väldigt bra med kycklingen. =)

    Sen är tsatsiki så enkelt att göra själv också. Grillat blir så mycket bättre med tsatsiki. =) 

  • Äldre 19 Mar 10:06
    #4

    Låter gott. Jag inväntar solen och helgen för att plocka fram grillen. Blev det gott igår? Jag har inte testat de kryddorna men ska garanterat testa! =) 

    Hur gör du din tsatsiki? Med Turkisk Youghurt?

    Så himla gott!  

  • Äldre 19 Mar 12:31
    #5

    kryddorna finns på www.alpnaering.se/ 

    Jag använder 500 gr turkisk youghurt, 2 vitlöksklyftor, lite svartpeppar, 1 hel gurka, salt.
    Riv gurkan med skal på på grova sidan av rivjärnet, salta och pressa ut vattnet från gurkan.
    Blanda youghurt, svartpeppar och de 2 pressade vitlöksklyftorna, rör om. Häll i gurkan när den har runnit av i en sil. .Blanda.
    Färdigt att servera.

    Det blev riktigt gott, både jag och sambon tyckte det var jättegott. Blev rester kvar till idag, så middagen är färdig idag med. =) 

  • Äldre 19 Mar 13:05
    #6

    Åååh, grillat... Från det att vår weber stuvas in i garaget och fram till första grillningen har jag grillad majs-cravings. Jag älskar grillad majs! Med smör och flingsalt... Mmmm... Annars rekommenderar jag varmt Rydbergs (?) grillbea, den är helt fantastisk!

  • Äldre 20 Mar 11:31
    #7
    niriel skrev 2014-03-19 13:05:27 följande:

    Åååh, grillat... Från det att vår weber stuvas in i garaget och fram till första grillningen har jag grillad majs-cravings. Jag älskar grillad majs! Med smör och flingsalt... Mmmm... Annars rekommenderar jag varmt Rydbergs (?) grillbea, den är helt fantastisk!


    Majs är så himla gott med smör som smälter på :D Och inte att glömma Halloumi-ost! Mums! 
  • Äldre 31 Mar 15:06
    #8

    Blev det nå grillat för er del?


    Planerar bröllop 2014-06-20. fjarilkarin.blogg.se
  • Äldre 1 Apr 13:34
    #9

    Oooh yes. I lördags släpade vi ut grillen. Med majs och den stora favoriten: bacon-lindad halloumi. Bland annat. Nu hoppas vi på fint väder och en låååång grillsäsong!

  • Äldre 17 Jun 14:05
    #10

    Men hallå Ullevi du bara MÅSTE testa Morbergs grillsåser, vi marinerade kyckling i hans marinad sen hade vi en BBQsås han hade till. OTROLIGT god måste jag faktiskt säga, över förväntan!

Svar på tråden Grillat