• Äldre 17 Mar 07:39
    3077 visningar
    13 svar
    13
    3077

    Hjälp! Inbjudningarna väger 22g!

    Hej,

    Skulle precis skicka iväg våra save-the-date och provvägde på jobbet. 22g. Vi har bara satt på ett frimärke. Ska vi chansa och skicka ändå?

    Vår adress står bak på kuvertet, faktureras vi då för extrakostnaden om posten är noggranna eller får våra gäster betala för att hämta ut kuvertet?

    Finns det någon maxkostnad att betala om man underfrankerat?

  • Svar på tråden Hjälp! Inbjudningarna väger 22g!
  • Äldre 17 Mar 07:58
    #1

    Vänta tills 1 april, då ändras reglerna till 7kr styck och upp till 50 gram. :) jag själv skulle aldrig riskera det.

  • Äldre 17 Mar 08:28
    #2

    Men frimärkena är ju redan påklistrade :( from 1 april måste vi ju köpa nya i så fall.

  • sötnöt­en
    Äldre 17 Mar 08:41
    #3

    Såhär säger posten, vilket stämmer:


    ?Posten tar ut en avgift för otillräckligt frankerade brev. Avgiften består av skillnaden mellan erlagt porto och rätt porto plus expeditionsavgift på 25 kr för första brevet (plus 5 kr per efterföljande brev dock max 250 kr). Avgiften betalas av avsändaren.


    Om avsändare saknas får mottagaren betala. I det fallet är avgiften det felande portot plus 10 kr i expeditionsavgift. 

    Dessutom tror jag inte att det är nya frimärken som gäller! Hittar ingen information om detta
  • sötnöt­en
    Äldre 17 Mar 08:44
    #4

    Okej, hittade info de ska höja :/ MEEEEEEEN, de man har sen innan är ändå giltliga :D 
     

  • Äldre 17 Mar 09:16
    #5

    Men jag tror att dom höjer priset på frimärken from 1 april och att dom tå "klarar" mer vikt. Då kommer dom säkert inte se lika ut som dagens. Så våra tar säkert bara 20g i vikt även om jag väntar 2 veckor med att posta.

    Det bästa alternativet kanske är att köpa ett frimärke till att sätta på varje kuvert. Men det känns ju surt när det är 2g bara :P

  • Alylly­ra
    Äldre 17 Mar 09:23
    #6

    Ja, fast det måste väl kännas ännu surare om breven inte kommer fram eller om ni eller era gäster får betala en påminnelseavgift?

    Våra vägde typ 25 g, vi satte på 2 frimärken utan att ens reflektera över det. Det var ju förmodligen de viktigaste breven vi kommer att skicka i våra liv... 

  • sötnöt­en
    Äldre 17 Mar 10:07
    #7

    De gamla frimärkena gäller ju i april? 

  • CJ5
    Äldre 17 Mar 10:42
    #8

    Vänta till första april och köp enkronersfrimärken hos ditt postombud? Det är värdet på portot inte hur portot ser ut i sig som avgör om det är rätt frankerat eller ej.. Tex så funkar julportot resten av året men det går som b brev, annars kan man lägga till 50 öres frimärken och då få upp portot till sex kronor.

    Nu svamlar jag. Mitt tips, vänta till efter första april och köpt till enkronors märken.

  • Äldre 17 Mar 11:23
    #9

    Våra inbjudningar vägde 22 gram och jag skickade det med ett frimärke och alla kom fram utan att någon har fått betala.

  • Äldre 17 Mar 11:27
    #10

    Vägde våra nu, 28g. Så tack för infon, vi skickar efter 1a April!

  • Äldre 17 Mar 11:58
    #11

    Jag hoppas inte gästerna får betala för att ta emot dom! Men visst faktureras vi om vår adress står bak på kuvertet?

    Köper nog till ett extra till varje ändå. Vill få ut dom nu :)

  • Äldre 17 Mar 13:21
    #12

    Vi skickade iväg våra inbjudningar nyligen. De vägde mellan 21-23g och vi satte bara på ett frimärke och sen skrev vi avs. adress. Vi har iallafall inte fått nån räkning och alla kort verkar ha kommit fram =)

  • Äldre 20 Mar 07:51
    #13

    Vill bara uppdatera och säga att korten låg i vår brevlåda igår igen haha. Posten skickade tillbaka dom till oss med en handskriven lapp att dom vägde 2g för mycket och att vi skulle köpa ett till frimärke. Så jag gjorde så och postade igen. Hoppas dom kommer fram idag!

Svar på tråden Hjälp! Inbjudningarna väger 22g!