• Äldre 14 Mar 19:15
    2196 visningar
    7 svar
    7
    2196

    Hjälp mig skriva text för dryck

    Jag har börjar knåpa på inbjudan men vet inte hur jag ska skriva att vi bjuder på en buffé med råvaror från lokala producenter och dryck till maten. Sedan är tanken att vi ska ha en bar med öl, vin till en billigare slant.
    Vill inte skriva självkostnadspris, bara för att vissa kanske räknar exakt på kronan och vi tänkte att det blir enklare med jämna belopp.....
    Ni får gärna dela med er av er hela text i inbjudan, detta var svårare än jag trodde,..... 
  • Svar på tråden Hjälp mig skriva text för dryck
  • Äldre 14 Mar 21:02
    #1

    Äsch. Självkostnadspris är ok att skriva, man avrundar alltid sånt på fester jag har varit på där baren varit till självkostnadspris! :D

  • Äldre 14 Mar 21:28
    #2

    Ja, skriv självkostnadspris om det är fast pris typ 20 kr för allt. Det skulle jag inte reagera på alls!

  • Äldre 14 Mar 22:24
    #3

    Lite osäker då en vän började räkna och kom fram till att en öl 12,5, vin blir för ett glas 18kr osv osv. Tänkte om man bara skrev att dryck till förtäring efter maten finns till försäljning? Fast man skriver det lite formellt finare?

  • Äldre 14 Mar 22:29
    #4
    carola78 skrev 2014-03-14 22:24:29 följande:

    Lite osäker då en vän började räkna och kom fram till att en öl 12,5, vin blir för ett glas 18kr osv osv. Tänkte om man bara skrev att dryck till förtäring efter maten finns till försäljning? Fast man skriver det lite formellt finare?


    Absolut kan man skriva så! Hellre att gästerna tror att det är barpriser, men det kostar 20 kr/glas än att de tror att det är självkostnadspris och sen visar sig vara barpriser med kanske 80 kr/glas.

    Hellre bli positivt överraskad än negativt överraskad förstås!

    Vi skrev nåt i stil med "Efter middagen öppnar baren där du kan köpa förfriskningar till festen". Vi kommer ha barpriser då vi ej ordnar själv utan har en festlokal med alkoholrättigheter.
  • Äldre 15 Mar 07:41
    #5

    Jag tycker det är svårt, man kommer ju runda av priset för att få jämt och om det så skulle bidra till att vi går 500kr pluss är väll det ändå en relativt liten summa i det stora hela?

    Jag har knåpat ihop detta så länge men kommer säkert redigera det några gånger:
     Välkomna till vårt bröllop mellan 


    Peter & Carola

    Vi gifter oss i XXX
    Lördagen den 9:e Augusti 2014 kl15:00


    Bröllopsfesten hålls vid XXX

    Vi bjuder på en enklare förrätt och därefter buffé gjord på lokala råvaror med tillhörande dryck. 


    För er som vill hålla tal alt underhålla, kontaktar XXX eller XXX 
    För mer information (bröllopssidan)


     


     


    O.S.A senast den 1/6 2014                                              Klädsel: Kostym
    tel:


    Dryck utöver middagen kommer att kunna köpa på plats.

  • Äldre 15 Mar 08:47
    #6

    "dryck utöver middagen(s) (eller den som serveras under middagen) kommer att kunna köpa(s) på plats"
    Alltså "dryck utöver middagens kommer att kunna köpas på plats" eller "dryck utöver den som serveras under middagen kommer att kunna köpas på plats" 
    :)  

  • Äldre 15 Mar 09:07
    #7

    tack man blir ganska lätt blind när man håller på :)

Svar på tråden Hjälp mig skriva text för dryck