• Äldre 13 Mar 19:24
    1631 visningar
    1 svar
    1
    1631

    Bjuda förälders kusinbarn

    Hej!

    Jag vet att det finns många trådar om att bjuda barn på bröllop. Har läst många av dessa och jag har tillsammans med min blivande funderat fram och tillbaka.

    Situationen är den att min blivandes släkt kommer från en annan stad och har ca 30 mil att resa för att delta. (Förutsatt att vi är i Stockholm, är vi på en annan ort som vi funderar på blir det ytterligare 30 mil enkel resa.. ) Det innebär alltså att de som kommer troligtvis behöver övernatta. Eftersom våra släkter är så utspridda tänkte vi ha en middag kvällen innan, bröllopet dagen efter och ev. brunch/paketöppning den tredje dagen, just för att vi ska hinna träffa allihopa eftersom det är alltför sällan.

    Vårt dilemman blir att det finns vuxna släktingar på hans sida, kusiner till hans pappa, som vi träffar på större högtider och fester. Vi tycker att dessa är mycket trevliga att umgås med och vill gärna att dessa kommer på bröllopet. Däremot har de ett antal barn (7st och alla under 7 år tror jag) som vi inte känner alls, vi har ingen relation till dom.

    Kan vi låta bli att bjuda hans pappas kusinbarn om vi bjuder hans pappas kusiner när de behöver resa långt och övernatta en eller ev. två nätter?

    Vi funderar på ett s.k. barnfritt bröllop då vi vill ha en ordentlig fest som varar inpå natten, med allt vad det innebär. Men... Han har en systerdotter som vi vill ha som brudnäbb och därmed också med på festen. Jag har fyra kusiner mellan 5-12 år vars föräldrar (mina fastrar och deras män) förmodligen utgår från att dessa är bjudna eftersom "de tillhör familjen". (men nu spekulerar jag bara...)
     
    Däremot tre kusinbarn till mig som vi i så fall skulle utesluta eftersom de är under 4 år och att vi inte har någon relation till dom. Relationsmässigt blir det inte så konstigt tror jag..

    Summan är att det kommer bli 5 barn under 12 år, varav samtliga bor i Stockholm. Ska vi bjuda kusinbarn och förälders kusinbarn också? Då blir det helt plötsligt 15 barn...

    Hur resonerar ni?

  • Svar på tråden Bjuda förälders kusinbarn
  • Äldre 14 Mar 17:13
    #1

    Vi kommer ha brudnäbbar i kyrkan men efteråt ser föräldrarna till att de blir hämtade/lämnade till sina barnvakter då festen är barnfri. Inga som helst problem 

Svar på tråden Bjuda förälders kusinbarn