• planerar

    Räcker det?

    Vi kommer vara ca 70 gäster tror ni detta räcker? 


     6cl Gin & tonic ( (4liter gin) 66st



    6cl Vaniljvodka, 3cl apple sourz,.(ca:7 liter vanilj vodka)(116,6st)



    6cl vodka, fruktsoda, lime (15liter sprit.) 250st



     6cl Short, turkisk lakrits. 70St



    Öl Carlsberg & Norrlands ( 250st



    Cider Briska 80st



    Rött vin ca2,5dl (24lit)



    Vitt vin ca2,5dl (9liter) 




     
  • Svar på tråden Räcker det?
  • FrökenW

    Det ser mer än väl tilltaget ut - i snitt sju drinkar, 4,5 öl och 4,5 dl vin per person. Det är svårt att förutse vad folk kommer välja och man vill ju inte gärna att det tar slut, men vill ni spara pengar eller inte vet om det kommer gå åt efter festen om det blir över så kan ni nog dra ner lite på spriten. Och storleken på drinkarna, själv hade jag nog serverat fyror el till och med treor istället, och 1-1,5 dl vin per glas, ungefär som på krogen. Främst för att minska risken för överdriven fylla. 

    Sen beror det ju lite på vad era gäster dricker i vanliga fall. I vår bekantskapskrets hade det nog gått betydligt mer GT och mindre vodka. 

  • FrökenW

    Är vi och öl primärt tänkta till bar eller middag, förresten? Jag tänker tre glas vin (1-1,5 dl) el tre öl till trerätters middag, två till buffé. Så det ni har kalylerat med räcker absolut till middagen oavsett vad folk väljer att dricka, men är det många som väljer vi till middagen blir det kanske lite ont om det i baren sen. 

  • Allrakäraste
    FrökenW skrev 2014-03-12 17:30:18 följande:

    Det ser mer än väl tilltaget ut - i snitt sju drinkar, 4,5 öl och 4,5 dl vin per person. Det är svårt att förutse vad folk kommer välja och man vill ju inte gärna att det tar slut, men vill ni spara pengar eller inte vet om det kommer gå åt efter festen om det blir över så kan ni nog dra ner lite på spriten. Och storleken på drinkarna, själv hade jag nog serverat fyror el till och med treor istället, och 1-1,5 dl vin per glas, ungefär som på krogen. Främst för att minska risken för överdriven fylla. 

    Sen beror det ju lite på vad era gäster dricker i vanliga fall. I vår bekantskapskrets hade det nog gått betydligt mer GT och mindre vodka. 


    Jag håller med, för min del beställer jag aldrig 6:or i baren (tycker i regel att de smakar alldeles för mycket sprit då...) och jag tror att de flesta klarar sig på 4:or så ni kan nog dra ner på spriten och ändå ha så att det räcker åt alla :)
  • planerar

    Tack för svaren :) Det är min kära blivande man som tycker 4:or är för snålt att bjuda på ;/ All alkohol är inräknat till mat och till festen. Dock har jag inte välkomsdrinken inräknad i denna mängd ovanför. Vi kommer att bjuda på ett glas valfritt till förrätt och en valfri till varmrätt. Och sedan ta 20:-/st i baren. Vi är så rädda att något skall ta slut, och tror ni det blir för lite vitt vin? För det är inte så många som föredrar det till maten.

Svar på tråden Räcker det?