• Santtu

    Hur friade din man/du?

    Hur gick frieriet till? Skulle vara så kul och höra olika berättelser (:

  • Svar på tråden Hur friade din man/du?
  • JW2014

    När jag kom hem från jobbet så möttes jag av en finklädd sambo. På bordet stod en bukett med 10 av dom största rosorna jag någonsin sett. Bredvid så stod 2 glas och en flaska moet & chandon, där fanns också min favorit choklad och ett litet paket. Jag bara gapade! Men jag misstänkte inget frieri eftersom att vi aldrig pratat om förlovning eller äktenskap. När jag öppnade det lilla paketet så gick han ner på knä och friade :) Samma kväll så bestämde vi datum och ringde alla och berättade nyheten. Sedan spenderade vi kvällen i badkaret med champagne och planerade bröllop!

  • Nyfiken gul , nu fru

    jag blev så bubblande kär så jag frågade mest på lite skoj om vi skulle förlova oss (vi hade nyss träffats) , han sa ja varför inte och vi gick o köpte ringar.  Vi förlovade oss 10 dagar efter vi träffats... 

    När vi förlovade oss frågade jag om vi inte ska köra allt på en gång och ändå gifta oss när vi ändå var igång.  Skrattandes sa han javisst. Han trodde dock inte att jag menade allvar men det gjorde jag , men han höll sitt ord och sa ja.  Vi bokade kyrka dagen efter förlovningen och gifte oss 10 månader senare...

    (gifta nu sedan 9 år tillbaka)

     

  • jessi85

    Jag hade varit på en tjejmiddag och kom hem vid halv tolv lite rund under fötterna. Letade i skafferiet efter en chipspåse medan sambon struttade runt på något konstigt oroligt sätt bakom mig. Till slut sa han åt mig att strunta i chipsen och sätta mig i vardagsrummet för han hade något att berätta. Jag satte mig (nervöst) i soffan, han stod upp - för att sedan springa ut ur rummet och lämna mig som ett frågetecken. När han kom tillbaka höll han i en liten ask, sköt upp den mot mitt ansikte och sa "villdugiftadigmedmig" och jag sa "va? Nu? Va?" och han frågade smått desperat "men säger du ja eller?!". Vilket jag så klart gjorde! Inte världens mest romantiska frieri haha, men kul :)

  • Krystal

    På morgonen när jag fyllde 25 så hade m2b sagt att han ville att jag skulle väcka honom om jag vaknade först, för han ville vara först med att gratta mig på födelsedagen sa han. Denna dag var även midsommar, så vi som hos mina föräldrar. Så på morgonen vakade jag, och vände mig för att väcka honom, men han var redan vaken. Han låg och tittade i taket. Sen så började han prata om oss, hur glad han var för att ha träffat mig och hur mycket jag betydde för honom och hur underbart han tyckte att det senaste året hade varit (vi blev tillsammans på våren året innan) Sen gick han upp och kom tillbaka med en ask med två ringar, och frågade om jag ville bli hans fru. Så där, på en bäddsoffa i mina föräldrars undervåning på min 25 årsdag och midsommarafton svarade jag "ja!" på hans fråga Så nu till sommaren är det 10 år sedan. Beroende på om jag får jobba till sommaren eller inte så ska vi se om vi inte kan ha en liten kompinerad 35 års/10 år förlovnings-kalas     

  • KimOchKjell

    Vi hade precis flyttat ihop, satt i soffan och pratade om vilken tur vi hade som fann varandra, och till min förvåning säger min "jag ska aldrig skaffa barn eller gifta mig" sambo att han aldrig tänkt att gifta sig men att han nu kommit på andra tankar, och skulle FAKTISKT vilja gifta sig med mig. Så min hårding blev en mjukis tillslut, så vi beställde ringar och hyrde ett hotellrum i Eriksberg, Göteborg på min födelsedag.

    Vi satt båda på knä och jag tog fram våra ringar och frågade om han ville gifta sig med mig. Efter det frågade jag hans föräldrar om jag fick gifta mig med deras son, och han frågade mina (villkoret för pappas medgivande var gratis tatueringar livet ut) sedan spenderade vi dagen med champagne, god mat, lite mer champagne, bubbelbad och jaa...Mer champagne ;)

  • Nyfiken gul , nu fru
    KimOchKjell skrev 2014-03-11 19:24:36 följande:
    Vi hade precis flyttat ihop, satt i soffan och pratade om vilken tur vi hade som fann varandra, och till min förvåning säger min "jag ska aldrig skaffa barn eller gifta mig" sambo att han aldrig tänkt att gifta sig men att han nu kommit på andra tankar, och skulle FAKTISKT vilja gifta sig med mig. Så min hårding blev en mjukis tillslut, så vi beställde ringar och hyrde ett hotellrum i Eriksberg, Göteborg på min födelsedag.

    Vi satt båda på knä och jag tog fram våra ringar och frågade om han ville gifta sig med mig. Efter det frågade jag hans föräldrar om jag fick gifta mig med deras son, och han frågade mina (villkoret för pappas medgivande var gratis tatueringar livet ut) sedan spenderade vi dagen med champagne, god mat, lite mer champagne, bubbelbad och jaa...Mer champagne ;)
    men åhh vilken häftig historia!  
  • Allrakäraste

    Jag kom hem från jobbet en helt vanlig onsdag, fästmannen stod i duschen så jag satte mig i soffan med datorn och väntade på att han skulle bli klar så att vi kunde diskutera vad vi skulle fixa till middag. Väl ute ur duschen går han in i sovrummet och vi pratar på lite om hur det varit på jobbet. När han kommer tillbaka har han på sig fina jeans och håller på att knäppa en skjorta. Blev lite förvånad eftersom jag inte visste kunde minnas att han skulle bort eller så. "Vet du vad det är för dag idag?" frågade han. Jag svarade att det var den 11/12 2013 och skrattade lite eftersom en kund tidigare under dagen pekat ut det roliga datumet. "Jo och jag har räknat ut att vi har varit ihop i exakt 49 månader idag" säger han och ler finurligt "Egentligen hade jag tänkt vänta tills vi varit ihop i 50 men jag prutar en månad.... vill du förlova dig med mig?"
    Inga ringar, utan bara rakt och fint medan vi satt bredvid varandra i soffan. Sedan bad han mig att byta om och så gick vi ut och åt, han hade bokat bord på vår favoritrestaurang. Tänk så bra en vanlig onsdag i december kan bli! :)
    Det kan tilläggas att jag hade börjat lägga ut hintar om att jag var redo att förlova mig några månader tidigare men det var först 2 veckor innan som han verkligen hade bestämt sig och valt ut datumet. Jag hade på något sätt trott att det skulle bli jag som skulle fria men fästmannen hann före!

  • KimOchKjell
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2014-03-11 20:23:51 följande:
    men åhh vilken häftig historia!  
    Haha jaa, lite annorlunda.
    Inte så värst romantiskt kanske, men himla mysigt :D
  • daniiel

    Det var ganska snart efter vi träffades, 2 veckor - 1 månad kanske. Jag var 18år och han nyss fyllda 20. Min, numera, make var hos en kompis och jag var hemma. Han skickade ett sms där det stod något i stil med "Vi ska gifta oss!" och jag svarade "Jasså?". Han skrev då att självklart skulle vi gifta oss och frågade om jag inte ville det. Jag var ju ung och upp över öronen förälskad, så sa såklart ja. Det var i slutet av 2005.

    Ca 5 månader efter det flyttade vi ihop och fick samma dag reda på att jag var gravid. Det var 1 aj 2006. I december 2006 föddes vår dotter och vi kastades då in i en jobbig period med sjukhusvistelser osv.

    I februari 2007 var vi på stan och kom plötsligt på att varför inte köpa förlovningsringar? Så vi gick in och kikade, prövade och beställde varsin. Ca 2 veckor senare kom ringarna och vi använde dom.. ja, jag använde aldrig min och maken försökte använda sin i ett par veckor. Min är numera såld och han tappade bort sin på jobbet. Han får inte ha smycken på jobbet, men hade glömt ta av den i omklädningsrummet. Han stoppade den då i arbetsbyxorna, som tydligen hade hål i fickan.

    Ytterligare ett par år gick och en nyårsafton, tror det var nyår 2009/2010, så var jag dunderförkyld och sov hela kvällen. Då väckte maken mig och gick ner på knä och sa att i år, då är det dags! Vi börjde smått planera, men saker och ting blev inte som vi hade tänkt och pengarna fanns inte.

    I februari 2011 satt jag på min juridiklektion och vi pratade om just äktenskap och sambolag osv. När jag kom hem den dagen sa jag att nu bokar vi kyrkan! Innan den veckan var slut hade vi bokat tid för vigsel i kyrkan och 13 augusti 2011 gifte vi oss äntligen! Vi hade under alla åren pratat om att vi skulle gifta oss, det fanns inga tvivel om den saken, bara pengarna fanns där och att livet hade stabiliserat sig lite för vår dotter.

    En lång berättelse om vår väg till altaret och vi är lite oense om när vi verkligen förlovade oss. Maken säger att det var där ca 2 veckor - 1 månad efter vi träffades och jag vet inte.. på sätt och vis har han nog rätt :) Vi säger alltid att vi båda två visste redan från första kvällen vi träffades.


  • Larssonmaria86

    Min sambo friade till mig på vår 10-års dag den 16 januari förra året. Vi hade planerat att äta på restaurang och åkte in till stan (Malmö) och när vi skulle bestämma efterrätt så kände vi att där var inget som passade oss så vi bestämde att vi skulle åka hem istället och köra inom  ICA och handla någon efterrätt. När vi börjar närma oss byn vi bor i så säger M att han vill köra inom kyrkogården och hälsa på min pappa (han gick bort för sex år sen och han stod min sambo väldigt nära), jag undrar givetvis varför, klockan är 22.00 en kall januarikväll och jag var väl inte jättesugen på det. Men han menade på att vi firade 10 år tillsammans och att det var en stor milstople i våra liv och ville gärna dela vår dag med pappa.
    När vi kommer fram så lyser månen, det är -5 grader och snön fullständigt gnistrar som ligger orörd på kyrkogården. Vi tar oss fram till pappas grav och pratar lite allmänt när jag ser hur han plötsligt går ner på ett knä och tar fram en ringask med min drömring. Han frågar då om jag vill gifta mig med honom och att han valde denna platsen för han ville att pappa skulle dela detta ögonblicket med oss. Jag började storgråta samtidigt som jag var i fullständig chock och fick till slut fram ett ja :P Min "dröm" då jag är väldigt traditionell av mig var att M skulle gå till pappas grav och fråga om min hand (har dock aldrig sagt detta) men detta blev tusen gånger bättre :D
    Efter frieriet fick vi åkt till ICA och kan ju meddela att jag grät konstant av lycka så M fick säga till mig att sluta då folk glodde på oss och trodde väl att M gjort något dumt mot mig, men han hade ju bara gjort mig till världens lyckligaste! :) 

Svar på tråden Hur friade din man/du?