• Vancouver

    Hur hårda är Posten?

    Våra inbjudningskort med kuvert ligger på cirka 29-30 gram. Gränsen för att endast behöva ett frimärke går vid 20 gram. Vågar man chansa och bara ta ett frimärke ändå? 

    Vi sparar flera hundra kronor på att bara ta ett frimärke, men är det värt risken? Jag antar att om vi blir "påkomna" så får mottagarna en räkning de måste betala, och det känns ju sådär.

     

  • Svar på tråden Hur hårda är Posten?
  • Chicita

    Jag skulle inte chansa även om det blir dyrt.
    Kan ni spara porto genom att själva agera brevbärare och köra ut lite av breven i den stad ni bor?  

  • Larssonmaria86

    Jag skickar mycket post (eget företag) och jag har flera gånger fått tillbaka brev som väger 21-22 gram, då har jag ju avsändarstämpel, annars får mottagaren betala ut det om jag har rätt för mig för dem kan ju inte veta att det är du som lagt det på brevlådan. Nu dubbelväger jag alltid alla brev för det är surt både för mig och mottagaren om det blir problem.
    Så min rekommendation blir tyvärr att ta två frimärken.

  • sha

    När jag skickar julkort har jag vägt dem någon gång bara och då har de vägt ganska mycket mer än 20 g och de har alltid kommit fram med bara 1 frimärke.
    Men julkort känns inte lika mycket "hela världen" om de inte kommer fram som en bröllopsinbjudan så jag vetisjutton om jag hade vågat chans på inbjudan.
    Borde dock finnas fler här inne som har bättre svar!

  • Rexmer

    Vänta till efter 1 april då höjs portot till 7 kr. Men samtidigt höjs viktgränsen från 20 gram till 50 gram.

  • Papillon

    När min kusin gifte sig var tackkorten något för tunga vilket ledde till att alla gäster fick betala en extra kostnad och lösa ut korten från posten eller något liknande (minns inte exakt, bodde fortfarande hemma då). Jag minns i alla fall att min kusin tyckte att det var jättepinsamt! Så så kan det tyvärr gå om man har otur, det är ju en chansning helt enkelt.

  • Innuendo
    Castell skrev 2014-03-10 21:40:56 följande:
    Nej, det är du(avsändaren) som får räkningen! ;) 
    Om det står någon avsändare, ja.Flört Annars bir det mottagaren. Men på sådana här viktiga saker skriver man väl avsändaradress.

    Jag skulle inte chansa, Posten kan vara väldigt vresig.
    Även helgon har ett förflutet & även syndare har en framtid.
  • Castell

    Innuendo, det var lite det jag menade förr eller senare får någon betala till Posten,
    däremot tyckte någon gav en jätttebra idé, vänta till den 1 april.. Flört

  • Vancouver

    Ni har rätt, vi får finna oss i att betala lite extra för de extra grammen, och regler är ju ändå regler även om det känns lite surt att hamna på fel sida av marginalen. 

    Vi har lagt ned väldigt mycket tid på inbjudningarna så det skulle kännas tråkigt om det skulle hända någonting bara för att vi var dumsnåla i slutskedet. 

    Chicita: Vi räknade ut att vi inte skulle tjäna så mycket när man även såg till bensinkostnaderna, men tack ändå för tipset. 

    Rexmer: Ah, vad synd att ändringen inte kom tidigare. Vi vill tyvärr få iväg inbjudningarna redan denna vecka.

     

  • Innuendo
    Castell skrev 2014-03-11 06:56:00 följande:
    Innuendo, det var lite det jag menade förr eller senare får någon betala till Posten,
    däremot tyckte någon gav en jätttebra idé, vänta till den 1 april.. Flört
    Ja, Posten ser till att få betalt av någon i alla fall. Det var kanske dumt av mig att skriva som jag gjorde, ibland tar besserwissern i mig över och styr händerna lite som den vill över tangentbordet. Flört Det var inte menat som något "påhopp" eller så, bara så du vet!

    Jo, det var en smart idé att vänta, men det förutsätter att man har tid att vänta så pass länge också.
    Vancouver skrev 2014-03-11 09:53:02 följande:
    Ni har rätt, vi får finna oss i att betala lite extra för de extra grammen, och regler är ju ändå regler även om det känns lite surt att hamna på fel sida av marginalen. 

    Vi har lagt ned väldigt mycket tid på inbjudningarna så det skulle kännas tråkigt om det skulle hända någonting bara för att vi var dumsnåla i slutskedet. 

    Chicita: Vi räknade ut att vi inte skulle tjäna så mycket när man även såg till bensinkostnaderna, men tack ändå för tipset. 

    Rexmer: Ah, vad synd att ändringen inte kom tidigare. Vi vill tyvärr få iväg inbjudningarna redan denna vecka.

     
    Nej, det lönar sig sällan att vara dumsnål. Det är nog bäst att frankera inbjudningarna ordentligt. Synd att man inte kan sätta ett och ett halvt frimärke på korten! Flört
    Även helgon har ett förflutet & även syndare har en framtid.
  • 20110519

    Mina inbjudningskort vägde 22-23g och jag chansade på att skicka bara med ett frimärke. Alla verkar ha kommit fram, vad jag har hört iallafall. 

    Men väger det närmare 30 skulle jag inte chansa, utan då skulle jag sätta två. 

  • TheD

    Jag har skickat med ett och med vanliga svenska frimärken utomlands...vilket egentligen inte borde gå men lyckats har jag haha

  • Innuendo
    TheD skrev 2014-03-11 15:46:50 följande:
    Jag har skickat med ett och med vanliga svenska frimärken utomlands...vilket egentligen inte borde gå men lyckats har jag haha
    Lura Posten så där! Fyyyy.... Flört
    Även helgon har ett förflutet & även syndare har en framtid.
  • Maria466

    Vi tänkte som så att vi lämnar in och postar "över disk" för att vara säkra på att de gick iväg (har varit med om att brev ej kommit fram när jag postat i vanlig brevlåda).  Döm om min förvånging så väger dom kuverten och varje kuvert vägde 23-24 gr så det var bara att ta hem dem igen. Men dagen efter postade vi dem i vanlig låda med ett frimärke och alla har kommit fram. Så vore jag dig skulle jag använda 2 frimärken med tanke på att de väger så pas mycket över 20gr. Lycka till

  • Jjadeland

    Hade du skickat de EFTER 1 april så går vikten upp till 50gr i stället för 20gr och frimärkena kostar 7:- i stället för 6:-. men till er andra också... Så är alla "valörlösa frimärken" värda mer efter 1 april. Alltså dom det inte står 6:- på! Dom blir värda 7:-, så man tjänar på att köpa dom nu innan och så kan man använda dom sen. Bra info.

  • Tossen

    Stenhårda mot mig. Mina vägde 22g, fick tillbaka alla i brevlådan. Nu en vecka senare har ca 10 inbjudningar av 25 inte kommit fram trots 1 extra frimärke. Hatar posten just nu.

Svar på tråden Hur hårda är Posten?