• Sofie02

    Traditioner

    Jag skulle gärna vilja ha lite tips på traditioner till bröllop och bröllopsfest. Typ att brudvals och bära över tröskeln. Så många som möjligt

  • Svar på tråden Traditioner
  • Utvandrare

    Jag känner inte till många av de svenska, så kommer hänga här för tips!
    I min kultur har vi alltid: something old, something new, something borrowed, something blue med oss/på oss när vi gifter oss. 
     

  • Sofie02

    Tänker också på traditionen att kasta ris utanför kyrkan och att man skär bröllopstårtan tillsammans.

  • Sofie02

    Utvandrare skrev 2014-03-10 15:46:39 följande:Jag känner inte till många av de svenska, så kommer hänga här för tips!I min kultur har vi alltid: something old, something new, something borrowed, something blue med oss/på oss när vi gifter oss.  Ja, det ska man ju självklart ha. Och ett mynt i höger sko

  • Sofie02

    filibustern skrev 2014-03-10 17:19:38 följande:en tradition som vi ska annamma är att brudgummen ska fixa brudbuketten. utan brudens vetskap :)


    Va fint! Men undrar om man vågor lita på att det blir något som passar...
  • filibustern
    Sofie02 skrev 2014-03-10 21:54:18 följande:
    Tänker också på traditionen att kasta ris utanför kyrkan och att man skär bröllopstårtan tillsammans.
    de där med ris har jag aldrig gillat :P lär ju ha ris i håret flera dagar.. kan göra risgrynsgröt av det dagen efter :P 
    skära bröllopstårtan tillsammans lär vi göra ^^

    JO! en som jag också gillar är det där silvermyntet i skon.  äsch. nu hittar jag det inte på nätet.. men har för mig det skulle vara i hö sko, och det ska bringa rikedom... nu är det väl mer ett skrock.. :P
  • Lenblo

    Gå uppför kyrkgången tillsammans! Det symboliserar att man är två fria personer som valt varandra av kärlek och inte tvång.

  • filibustern
    Sofie02 skrev 2014-03-11 09:49:04 följande:
    filibustern skrev 2014-03-10 17:19:38 följande:en tradition som vi ska annamma är att brudgummen ska fixa brudbuketten. utan brudens vetskap :)
    Va fint! Men undrar om man vågor lita på att det blir något som passar...
    haha! det är väl det som blir så spännande. vi har HELT olika smak. men samtidigt - han har överraskat mig med god smak förut. och samtidigt, det är ju något HAN har fixat. så jag blir nog glad oavsett^^ men nog är det nervöst, men mest ser jag fram emot det!
  • Mathildatiger
    Lenblo skrev 2014-03-11 18:02:14 följande:
    Gå uppför kyrkgången tillsammans! Det symboliserar att man är två fria personer som valt varandra av kärlek och inte tvång.
    Det är den finaste traditionen tycker jag!
Svar på tråden Traditioner