• Äldre 27 Feb 16:59
    2174 visningar
    11 svar
    11
    2174

    Anonymitetsfunktionen

    Jag har varit medlem här på forumet i ca ett år, och ställer mig frågande till anonymitetsfunktionen. Det känns som att den i vissa fall används när man vill "kasta skit" eller när man blivit irriterad på något.

    Jag förstår att det finns lägen då anonymitetsfunktionen är befogad, t.ex. då ämnen som är väldigt privata eller känsliga diskuteras. Men många gånger väljer folk att svara anonymt även om deras inlägg mycket väl skulle kunna skrivas med den vanliga signaturen; dvs. inte speciellt känsliga eller privata.
    Ett påhittat exempel: någon startar en tråd och skriver anonymt att hen tror att hen är oönskat gravid. Då svarar någon (också anonymt) "styrkekram, jag hoppas du hittar en lösning du själv är nöjd med".

    Vad tycker ni andra, tar folk för lätt till möjligheten att vara anonym, eller är det bra som det är? Skulle man kunna fundera på en skärpning av när det är tillåtet att vara anonym, eller ska man kunna diskutera precis vad som  helst anonymt? Om man ska kunna vara anonym i alla lägen, varför då kräva inloggning? Vissa forum kan man ju kommentera utan konto, dvs. som gäst.

    Jag vill inte klandra någon som startat icke-privata trådar anonymt, jag vill snarare diskutera fenomenet rent generellt.

    Hoppas ni förstår vad jag menar!

  • Svar på tråden Anonymitetsfunktionen
  • Äldre 27 Feb 17:26
    #1

    Vi hade en rätt lång (och bitvis hetsig) diskussion om detta när funktionen lades till.
    Vissa ansåg att "ni har ingen rätt att säga till mig vad som är känsligt eller inte - så därför får jag skriva vad jag vill anonymt".
    Andra tyckte att det ska vara väldigt stikt reglerat - eller helst inte finnas möjlighet alls - att skriva anonymt.

    Det här är i alla fall BT's regler om anonymitetsfunktionen / känsliga rummet
    --------------------------------------------------------------------


    Känsliga Rummet


    Känsliga Rummet ska präglas av extra respekt för individen. Det här är platsen för tröst, råd och stöd så använd silkesvantar här. I Känsliga Rummet kan medlemmar vara anonyma, vilket är en förmån de ej bör missbruka. Anonyma övertramp bedömer vi i allmänhet hårdare. Vid en tillsägelse dras anonymitetsfunktionen in 7 dagar och vid en varning i 6 månader. Trådar som postas i Känsliga Rummet ska ha någon form av personlig koppling. Etisk debatt kring t.ex. abort ska inte föras i Känsliga Rummet. Allmänna åsiktsdebatter hänvisas till annan plats.  Off-topic är inte tillåtet.
    ----------------------------------------------------------------------

    Sen vore det väl trevligt om dom hade lite mer koll på trådarna som skrivs just där.
    För jag tycker att väldigt många är OT.
    Och dessutom att det missbrukas väldigt grovt ibland. 

  • Äldre 27 Feb 17:34
    #2

    En aktivare moderering av forumet kanske skulle kunna hjälpa folk att hålla sig till de regler som finns? Dvs. rensa upp bland trådar som inte uppfyller kriterierna för att postas i Känsliga rummet?

    På många andra forum flyttar ju moderatorer trådar som är postade i fel avdelning, informerar om regler och aktivt ser över vad som diskuteras. På BT verkar det krävas anmälningar för att någon ska reagera, och en tråd i fel forumdel borde man väl ändå inte anmäla?

  • Äldre 27 Feb 17:46
    #3
    Kalaspinglan skrev 2014-02-27 17:34:33 följande:
    En aktivare moderering av forumet kanske skulle kunna hjälpa folk att hålla sig till de regler som finns? Dvs. rensa upp bland trådar som inte uppfyller kriterierna för att postas i Känsliga rummet?

    På många andra forum flyttar ju moderatorer trådar som är postade i fel avdelning, informerar om regler och aktivt ser över vad som diskuteras. På BT verkar det krävas anmälningar för att någon ska reagera, och en tråd i fel forumdel borde man väl ändå inte anmäla?
    Jo tyvärr är det så, man ska anmäla trådstarten i så fall och i anmälan väljer man "fel plats" (eller vad det nu står som anledning).
    Men jag tycker i så fall att det är viktigare att anmäla de som missköter sig.

    Sen håller jag med, moderatorerna borde vara mer aktiva. I alla fall de moderatorer som faktiskt kan göra något åt sakerna.
    Den enda som brukar vara någotsånär aktiv här är Forumvärd 
  • Äldre 27 Feb 18:13
    #4

    Att det faktiskt finns en möjlighet att vara anony tycker jag är jättebra. Jag hade rätt mycket nytta av den funktionen eftersom vi hade en hel del problem med släkten inför bröllopet och sådant skulle jag aldrig våga ta upp icke-anonymt ifall någon skulle känna igen mig.
    Tyvärr så tycker jag att det överutnyttjas något enormt och hälften av gångerna så förstår jag inte alls varför ts valt att vara anonym..
    Att bt skulle vara lite hårdare och faktiskt hålla sig till sina egna regler (som ändå är rätt bra) hade ju varit bra, men allt hänger ju just nu på att andra faktiskt anmäler. Jag brukar anmäla när jag ser saker, men jag har inte obegränsat med fritid och jag gör helst annat än att sitta och fylla i anmälningsforulär.. För att det verkligen ska fungera så hade det nog behövts aktiva moderatorer men det tror jag inte kommer hända i och med att moderatorerna oftast bara förklarar hur man anmäler när någon tar upp behovet av aktiva moderatorer... 

    Men ja, jag tycker det anävnds för mycket och jag skulle vara väldigt negativ till att göra det ok att kommentera anonymt oavsett ämne.. Folk vågar vara så mycker mer otrevliga när dom inte behöver stå för vad dom skriver... 

  • Äldre 27 Feb 19:13
    #5

    Jag tycker ju även att det är stor skillnad på att ställa en fråga anonymt och att kunna svara på en fråga anonymt.

    Ibland kan jag förstå varför vissa vill vara anonyma när dom ställer en fråga som faktiskt inte är så "farlig".
    Och man kan ju ändå vilja ha en bra svar.
    Men om det är känsligt för mig att svara så behöver jag ju faktiskt inte svara...

    Man fick ju ändå inte använda anonymitetsfunktionen för allmäna åsiktsdebatter, utan det var ju i första hand för att söka tröst, råd och stöd.

    Och handen på hjärtat - hur mycket tröst eller stöd är det i ett anonymt svar?
    Råd... tja. Men det borde man kunna lämna ändå som sagt, om det inte är ett väldigt känsligt ämne...
    Och folk gav faktiskt råd i känsliga ämnen - även innan anonymitetsfunktionen dök upp. Så jag tror inte att det är något stort problem.
     
    Så att ta bort möjligheten att svara anonymt borde hjälpa en hel del i frågan 

  • Aniara­4
    Äldre 27 Feb 19:22
    #6

    Ja... fast det kan också vara en fördel att kunna svara anonymt att "jag har varit i samma situation, i mitt fall var det så här och så här, och jag tänkte så här och gjorde så här".

    Det har hänt att jag har avstått från att svara i "vanliga" trådar just för att jag hade behövt avslöja för mycket privat information för att kunna vara till någon eventuell hjälp.

  • Äldre 27 Feb 21:02
    #7

    Vissa forum har väldigt aktiva stammisar som moderatorer, det kanske skulle kunna vara ngn.


     


    Anonymitet i all ära, men ofta vet man ändå vem TS är om man är här mkt tyvärr. Tonen blir helt klart råare när man använder anonymiteten som skydd.

  • Alylly­ra
    Äldre 28 Feb 10:25
    #8
    Chicita skrev 2014-02-27 17:26:41 följande:
    Det här är i alla fall BT's regler om anonymitetsfunktionen / känsliga rummet
    [...]
    Ja, de följs ju inte alla gånger vad jag kan se. Och det känns väldigt trist när en funktion för "tröst, råd och stöd" utnyttjas till att kasta skit på andra som inte tycker som en själv.

    Den numera ökända "ring-tråden" var faktiskt första gången på länge som jag har sett att en tråd har modererats och att denna handling har påpekats i tråden (inte bara till den som anmälde). Kanhända sker det moderering i andra trådar också, men det är aldrig någon som säger nått om det. För att moderering ska funka tycker jag att moderatorn måste berätta vad denne har gjort så att alla kan se vad som var ett övertramp och att reglerna faktiskt efterföljs.
  • Äldre 28 Feb 11:07
    #9
    Alyllyra skrev 2014-02-28 10:25:13 följande:
    Jag skickade faktiskt ett PM till Forumvärd där och bad henne gå in och ta en kik på tråden eftersom jag tyckte att det började bli lite väl mycket pajkastning åt alla håll och kanter. Så det var säkert därför hon skrev i tråden.
    Jag anmälde inte specifika personer eller inlägg, utan bad henne slå en kik där inne bara... 

    Men precis - andra gånger ser man inte att dom har sagt till utan inlägg är bara helt plötsligt borta eller så svarar inte en person längre (eller inte förrän någon vecka senare)  
  • Äldre 28 Feb 12:06
    #10

    Jag har flera gånger lyckats lista ut vem den anonyme som skriver är. Man ser på språk, stavning, styckeindelning och annat vem det är som skriver. Om skribenten dessutom berättar något som man har läst i en annan tråd om henom så är det inte så svårt att veta.. 

    Själv tycker jag att anonymitetsfunktionen missbrukas mer än vad den används konstruktivt. Jag kan förstå att man som TS vill vara anonym när det gäller känslig information, men att man känner att man måste vara anonym för att skriva "oj då, hoppas det löser sig" förstår jag inte. Och delar man med sig av en åsikt tycker jag absolut att man ska använda sitt nick, eller vara tyst.  

    Men ja, jag har också varit anonym ibland. Det finns faktiskt detaljer om en själv som man inte vill att kreti och pleti ska veta ;)  

  • Äldre 2 Mar 20:47
    #11

    Kul med svar i tråden!
    Era åsikter stämmer väldigt väl överens med vad jag själv tycker och tänker. Jag tycker absolut att BT borde ha aktiva moderatorer, som raderar inlägg (och förklarar varför, t.ex. genom att hänvisa till någon regelnr) och delar ut varningar (också med hänvisning till relevant regel). Kollade igenom moderatorlistan (den hittas i regelverk-paketet) och kände inte igen ett enda namn.


    Marione skrev 2014-02-27 21:02:57 följande:

    Vissa forum har väldigt aktiva stammisar som moderatorer, det kanske skulle kunna vara ngn.


     


    Det här tycker jag är en bra idé! Medlemmar som varit med länge, och som man sett att klarar av att hålla sig sansade i debatten, är aktiva i många olika slags diskussioner osv tycker jag mycket väl kunde tillfrågas om de vill bli moderatorer. För att ingen ska missförstå mig, så eftersträvar jag inte själv något moderatorskap.
    snowstars skrev 2014-02-28 12:06:47 följande:
    Själv tycker jag att anonymitetsfunktionen missbrukas mer än vad den används konstruktivt. Jag kan förstå att man som TS vill vara anonym när det gäller känslig information, men att man känner att man måste vara anonym för att skriva "oj då, hoppas det löser sig" förstår jag inte. Och delar man med sig av en åsikt tycker jag absolut att man ska använda sitt nick, eller vara tyst.  
    Jag tycker också att anonymitetsfunktionen missbrukas, det verkar som att en del användare är rädda för att starta trådar om någon kan se att de startat en tråd. Som sagt så förstår jag att man vill vara anonym när det är känsliga saker man diskuterar, men generella "vad tycker ni om ..."-frågetrådar ser jag ingen orsak till anonymitet i.

    Jag har också svarat anonymt någon gång, men då har det varit i trådar där jag annars skulle riskera att hänga ut nära och kära alternativt riskera att outa mig själv för mycket.

    Någon gång har jag anmält någon tråd i anonyma rummet som bröt mot kraven på "personlig frågeställning, inte allmän diskussion", men absolut ingenting hände.
Svar på tråden Anonymitetsfunktionen