• AllaGodaTing

    Jag vill ha stort bröllop med många gäster, han har scenskräck.

    Vi har pratat om att gifta oss om ett år eller två (varit tsmns sen 2006). Jag vill bjuda några vänner o släkten. Men han har scenskräck. Vi har haft namngivningar förut för våra barn o han har inte velat säga nåt under ceremonierna o haft ångest o vart nervös för namngivningarna. Och ibland verkar det som om han inte vill gifta sig alls o jag tror det beror på scenskräcken. O jag vill ju att han ska känna sig bekväm i situationen när vi gifter oss. Så om vi bara skulle bjuda våra föräldrar o syskon med deras familjer så skulle vi bli ca 30 pers o det är ju ändå väldigt många. Så har ni nån idé om hur man kan göra? Hur få honom att slappna av, känna sig bekväm o så? Kanske kan man gifta sig på nån mer avslappnande plats än i kyrkan? Tänkte gifta oss mitt i sommarn. Jag känner mig jävligt ego som vill ha gäster vid vigseln om han har scenskräck men om man hittar nån mer avslappnande miljö än i kyrkan kanske det går bra? Eller vad har ni för tips? :)

  • Svar på tråden Jag vill ha stort bröllop med många gäster, han har scenskräck.
  • frkmaria

    Kanske kan ni gifta er inför bara vittnen med vigelsförrättare i stadshus eller dyl och sedan ha en fest för alla på kvällen, men bara bjuda till festen? Festen behöver han ju inte säga något på då. Men tänk också på - detta är bland era vänner och familj och om det är någonstans man kan känna sig trygg ska det ju vara där! Det kanske släpper då! :) 

  • AllaGodaTing

    Jag funderade på det oxå men jag har ända sen jag vart liten drömt om ett stort fint bröllop med fin klänning o gäster och allt som hör till, o ska man istället gifta sig ensamma på stadshuset känns det som det lika gärna kan kvitta haha. Nä men typ. Tänker även på att han har ju klarat tre namngivningar trots allt. Har inte tagit upp just denna grejen om scenskräck o så med honom än, han kanske oxå vill ha gäster men ändå inte..

  • snowstars

    Ni kanske ska gifta er borgerligt så är det enda han behöver säga "ja"? I en kyrklig vigsel måste man ju prata lite mer, men en borgerlig kan man ju forma som man vill, bara man får med själva vigselakten ;) Det går att göra en pampig vigsel av det också, så du får som du vill och din blivande make behöver "bara" stå där och sen säga ja. 

  • TheD

    Min make gillar inte att stå i centrum/på scen. Sen är det då jag som är van att stå på scen. Visst, karln gillade inte att traska in och ut medan folk tittade men han gjorde det. Det är faktiskt en dag som paret ska stå i centrum men man behöver inte låsa fast en person under strålkastare ;)

  • AllaGodaTing

    Sant :) Vi pratade om detta idag o han sa att det är inte scenskräcken som är "problemet" utan han ser ingen mening med att gifta sig, man kan leva tillsammans för resten av livet ändå säger han...
    Men han "gick med på" att gifta sig en speciell dag jag föreslagit men det var mer för att få slut på diskussionen, hehe, han ser verkligen ingen mening med att gifta sig :( Och jag vill ju inte gifta mig för att jag har "tjatat" mig till en vigsel..... men ändå vill jag gifta mig..... 
    Hur ska jag få  honom att förstå  att  SJÄLVKLART vill man gifta sig? :D (och nej, han har inget fuffens för sig eller planer på att lämna mig om nån skulle tro det, han tycker bara giftermål är "onödigt") ... 

  • jessi85

    Åh det är samma här! Så vi har kompromissat och kommer att ha vigseln i stadshuset med våra familjer som vittnen, och på kvällen har vi en stor fest. Festen kommer då att bli mer som en vanlig fest, inte så mycket fokus på oss utan bara äta och dricka gott tillsammans med släkt och vänner. Jag hade gärna haft en vigselcermoni inför alla gäster men min sambo vägrar, så då gör vi så här :)

  • filibustern
    AllaGodaTing skrev 2014-02-23 20:11:56 följande:
    Sant :) Vi pratade om detta idag o han sa att det är inte scenskräcken som är "problemet" utan han ser ingen mening med att gifta sig, man kan leva tillsammans för resten av livet ändå säger han...
    Men han "gick med på" att gifta sig en speciell dag jag föreslagit men det var mer för att få slut på diskussionen, hehe, han ser verkligen ingen mening med att gifta sig :( Och jag vill ju inte gifta mig för att jag har "tjatat" mig till en vigsel..... men ändå vill jag gifta mig..... 
    Hur ska jag få  honom att förstå  att  SJÄLVKLART vill man gifta sig? :D (och nej, han har inget fuffens för sig eller planer på att lämna mig om nån skulle tro det, han tycker bara giftermål är "onödigt") ... 
    det är som om jag hade skrivit det där. min fästman är liksom "jag älskar dig oavsett om vigifter oss eller inte". jaaaa. men varför inte gifta sig då? "ja men varför ska man gifta sig?". han har väl typ också "gått med på" att gifta sig.. men det känns inte skitkul... 
  • a ring on my finger
    AllaGodaTing skrev 2014-02-23 20:11:56 följande:
    Sant :) Vi pratade om detta idag o han sa att det är inte scenskräcken som är "problemet" utan han ser ingen mening med att gifta sig, man kan leva tillsammans för resten av livet ändå säger han...
    Men han "gick med på" att gifta sig en speciell dag jag föreslagit men det var mer för att få slut på diskussionen, hehe, han ser verkligen ingen mening med att gifta sig :( Och jag vill ju inte gifta mig för att jag har "tjatat" mig till en vigsel..... men ändå vill jag gifta mig..... 
    Hur ska jag få  honom att förstå  att  SJÄLVKLART vill man gifta sig? :D (och nej, han har inget fuffens för sig eller planer på att lämna mig om nån skulle tro det, han tycker bara giftermål är "onödigt") ... 
    Hur länge har ni varit tillsammans och hur gamla är ni?

    Vi har varit ett par i över 11år och det är inte förrän de senaste åren min sambo ens kunnat tänka tanken att gifta sig.
    Jag har klargjort att jag definitivt vill gifta mig någon gång men har inte tjatat.
    Dessutom har jag fångat två buketter på bröllop vi varit på så då har han fått många pikar, haha
    Kombination att vår dotter väldigt gärna vill att vi ska gifta oss så att hon kan få kasta blommor och att vi i princip är det enda ogifta paret kvar i umgängeskretsen fick honom att sakna mjukna

    Nu ser han t.o.m fram emot att kunna säga att jag är hans fru.
  • AllaGodaTing

    Nu var det ett tag sen jag skrev här o det har blivit lite bättre med sambon, nu verkar han vilja gifta sig utan att jag tjatar ;)

    Vi har varit ihop i 8 år i år och är 25 år båda två. Vi har tre barn o köpte hus i somras, och när man har barn o hus är det ju dessutom "viktigt" att vara gifta om det värsta skulle hända. Det räcker ju med att man förlorar sin förälder/partner, då ska man inte behöva förlora sitt hem också (skulle han gå bort så har jag inte möjlighet att köpa loss halva huset från barnen som ärver hans del isf).

  • iso
    AllaGodaTing skrev 2014-05-11 11:24:49 följande:

    Nu var det ett tag sen jag skrev här o det har blivit lite bättre med sambon, nu verkar han vilja gifta sig utan att jag tjatar ;)

    Vi har varit ihop i 8 år i år och är 25 år båda två. Vi har tre barn o köpte hus i somras, och när man har barn o hus är det ju dessutom "viktigt" att vara gifta om det värsta skulle hända. Det räcker ju med att man förlorar sin förälder/partner, då ska man inte behöva förlora sitt hem också (skulle han gå bort så har jag inte möjlighet att köpa loss halva huset från barnen som ärver hans del isf).


    rent juridiskt är det ju väldigt skillnad på att vara gift eller sambo. särskilt om ni har hus och barn. sen behöver ju inte borglig vigsel betyda stadshuset. vi kör borgerligt på annan plats och jag tänker ha vanlig brudklänning t ex. och jag tror det kommer bli hur bra som helst.

    se det borgerliga som att ni har oändliga valmöjligheter istället för kyrkan som ju ändå har ett standardutseende. 

    jag tror nog han kommer blir mer taggad ju mer ni börjar planera och bestämma. :)
Svar på tråden Jag vill ha stort bröllop med många gäster, han har scenskräck.