• Äldre 18 Feb 22:20
    4497 visningar
    19 svar
    19
    4497

    Pluss en

    Det är väldigt svårt att veta vilka man ska bjuda på bröllopet. Ännu svårare är det när det är många att bjuda, och man vet inte om den man bjuder har ett stabilt förhållande med någon. Är det "ok" att skicka några inbjudningar med +1 och några utan?
    Om min partners kusin som vid tiden för bröllopet är över 18 år har en pojkvän, borde vi bjuda henne +1 eller skriva hennes och hennes partners namn på inbjudan? Vad händer om förhållandet inte är stabilt och de hinner göra slut på tiden mellan de fått inbjudan och tiden för bröllopet?

    Hela grejen med +ettor är väldigt svår, önskar få lite tips och förslag. Hur gjorde ni?

  • Svar på tråden Pluss en
  • Äldre 18 Feb 22:40
    #1

    jag skrev namnet på personen +respektive till dom som är singlar eller har ett relativt nytt förhållande

  • Äldre 18 Feb 22:50
    #2
    virrefo skrev 2014-02-18 22:40:36 följande:
    jag skrev namnet på personen +respektive till dom som är singlar eller har ett relativt nytt förhållande
    Tack för ditt svar. Hur gjorde ni med bordsplaceringen, om ni bjudit dem till middagen? Stod det "respektive" på namnskylten där den personen skulle sitta eller tog ni på något vis reda på namnet på den respektive som skulle komma?
  • Äldre 18 Feb 22:56
    #3

    Måste meddela oss senast den 1 maj om dom har någon respektive och namnet på den personen. gifter oss 5 juli. kommer då skriva ditt namnet. är det så att personen hinner byta partner från maj till juli så känner vi att personen får komma själv. lite framförhållning måste man ju ha

  • Äldre 18 Feb 23:01
    #4
    virrefo skrev 2014-02-18 22:56:05 följande:
    Måste meddela oss senast den 1 maj om dom har någon respektive och namnet på den personen. gifter oss 5 juli. kommer då skriva ditt namnet. är det så att personen hinner byta partner från maj till juli så känner vi att personen får komma själv. lite framförhållning måste man ju ha
    Grattis! Hoppas att bröllopet blir jättebra!
    Man ska kanske låta människor man bjuder vara kloka nog att själva avgöra om de har en partner med sig eller inte och låta den som har en förändrad status höra av sig. Vi är kanske lite för fixerade vid tanken att ha ALLT planerat i förväg.
  • Äldre 18 Feb 23:10
    #5

    Vi har löst det så att vi bara bjuder par som varit ihop längre än ett halvår. Kanske låter lite taskigt, men jag har ingen lust att bjuda dit någon som varit ihop med nån vän/släkting i nån/några månader. 

  • Äldre 18 Feb 23:17
    #6

    +1 är något som många sett på romantiska hollywoodfilmer.
    Det är inte en svensk tradition och ni behöver inte alls bjuda +1

    Man brukar säga att man ska bjuda "etablerade par".
    Enligt gammal tradition betyder det de som är förlovade.
    Men i modern version brukar man säga de som bor ihop eller varit tillsammans relativt länge och relationen är liksom "officiell" och man deltar på familjegrejor tillsammans...
    Så kusinens eventuella partner behöver ni inte ta hänsyn till när ni skickar ut inbjudningarna.

    Saker kan ske in i det sista. Det får man räkna med. Så det kan vara bra att inte trycka upp bordsplaceringen i massor av exemplar flera månader innan.
    Det handlar ju inte bara om nya partners eller kraschade förhållanden, utan om sjukdom, akuta situationer på jobbet osv... 

  • Äldre 18 Feb 23:25
    #7

    Tack för jättebra tips!

    Problemet blir också de vänner vi har som inte har någon partner eller kan klassas som "etablerade par". Det blir tråkigt för dem att komma dit ensamma då de inte känner släkten, men vi vill samtidigt att de ska vara där. Kan man bjuda dem plus en kompis(underförstått blivande partner/date)?

    Då blir det samtidigt en sorts sortering; "Du får ta med en kompis, men inte Du". Vilket inte heller känns så bra, men samtidigt vill vi inte att våra kompisar ska sitta uttråkade och ensamma hela kvällen. Men det är samtidigt vuxna människor och blir de ensamma och uttråkade så får de kanske skylla sig själva. Men ni förstår tankegångarna?

  • Äldre 18 Feb 23:34
    #8

    Känner kompisarna varandra då? 
    Alltså om dom hör till ert "gäng" så känner dom ju varandra och är alltså inte så ensamma som det kanske verkar Glad 

    Annars kan ni ju prata med era vänner som är bjudna och helt enkelt säga att det finns möjlighet att ta med en till om dom skulle hitta någon från att inbjudningarna gått ut - tills bröllopet är.

    Annars är det bra att lägga lite extra tanke på bordsplaceringen och se till att dom hamnar antingen i närheten av en annan vän (som dom känner) eller bland folk som har liknande intressen.
    Och försök att inte placera en ensam vän bland 3-5 av "dina" (kan ju lika gärna vara blivande maken/makans också) släktingar även om alla tycker om samma sak. För risken är att det inte blir prat om just det i så fall - utan minnen från senaste släktträffen eller liknande och då blir man väldigt ensam...

    Tänk på att man enligt tradition inte heller placerar par (om dom inte är förlovade och ska gifta sig) tillsammans. Så även om dom får ta med en +1 så "ska" dom ju egentligen inte sitta bredvid denne i alla fall...
    (vi struntade lite i det - men försökte ändå placera så att alla hade någon dom kände inom pratavstånd - dock inte direkt bredvid)  

  • Äldre 18 Feb 23:35
    #9

    Det namn som stod på inbjudan var den person som var bjuden. Ingen +1.

  • Äldre 19 Feb 03:01
    #10

    Vi skrev namnen på de inbjudna personerna i anmälan så de skulle förstå. Två killar har relativt nya flickvänner, men ingen är sambo så de blev inte medbjudna. Den ena tjejen har jag bara träffat en gång, den andra några gånger fler. Vi har ett maxtal på 50 personer i lokalen.
    Jag resonerar som så att om de gärna vill ha med tjejen är det bara att fråga och om vi har några återbud efter sista osa så kan de få komma.. dock verkar det knaka lite i fogarna med den andra av killarnas tjej så jag tänkte nog helt rätt från början..

  • Äldre 19 Feb 07:15
    #11

    Våra vänner o släktingar kände inte varandra alls när vi skulle gifta oss 

    Vi litade på att folk skulle lösa den sociala biten själva vuxna människor som dom ändå är.  Vilket dom också gjorde helt galant.

    Vi hade lotteri som bordsplacering så alla satt huller om buller vilket var mycket lyckat då alla verkligen måste presentera sig och hitta gemensamma nämnare när man sätter sig.

    Vi bjöd endast etablerade par, dvs sambos/förlovade/gifta.

    Dom vi inte visste relationsstatus på bjöd vi in som singlar.  Ingen protesterade.

    Krångla inte till det!  

  • Äldre 19 Feb 08:53
    #12

    Vuxna människor behöver inte kompisar med sig för att gå på bröllop. Bröllopet är ju för att fira att någon gifter sig, inte för att festa med kompisarna. 

    Har man kompisar vars respektive man inte har träffat, eller som de faktiskt inte har ansträngt sig för att presentera en för, då är de inte såpass etablerade att man behöver ha dåligt samvete för att man inte bjuder dem. När min man skickade ut ett litet save the date-mail till sina kompisar svarade en "vi kommer!", utan att vi ens hört talas om nån flickvän. Men han bor utomlands och är en kär gammal vän till maken, så då kan man bara vara glad för hans skull och se fram emot att få träffa hans hjärtas dam

     

  • Äldre 19 Feb 10:13
    #13

    Vi bjöd också endast etablerade par, som vi visste att de var sambo/förlovade/gifta. Har t.ex. en kompis som jag vet träffar en kille sen ganska länge, men de är inte ett par offentligt, så hon fick ingen plus en. Däremot finns det åtminstone en i sällskapet som de som kommer själva känner sen tidigare, så det ska nog inte vara några problem! Plus att alla mina vänner är väldigt sociala, det borde gå smidigt :) 

  • Alylly­ra
    Äldre 19 Feb 12:58
    #14

    Vi bjöd etablerade par, dvs. par som vi kände till, oavsett om vi träffat partnern eller inte. Men så hade vi också plats för allihop. Jag träffade tex min farbrors nya tjej för första gången efter vigseln

    Enda undantaget var min bästa vän som blev seriös med en kille mellan att inbjudningarna gick ut och bröllopet, och då sa jag helt enkelt att om hon ansåg att det var så pass seriöst att hon skulle vilja ta med honom så var hon jättevälkommen att göra det. Vilket hon ville :)

    Grundtanken är ju att bjuda folk ni vill ska vara där, inte massa okända "+1:or". Men om ni har platsen/budgeten för fler så kan det ju inte skada att vara lite flexibla och öppna era hjärtan för fler. Men ingen av våra singelvänner led av att komma dit själva, vad jag hörde...

  • Äldre 19 Feb 14:57
    #15

    Vi bjöd folks etablerade partners, dock inte enbart sambos/förlovade/gifta då vissa av våra gäster var särbor pga jobb eller studier på annan ort. Däremot bjöd vi inte makens 17-åriga kusins 16-åriga flickvän trots att de varit tillsammans i 1,5 år.

    Jag kände inte makens alla kompisars fruar/flickvänner, och maken kände inte alla mina tjejkompisars killar men det gick bra i alla fall.

    Jag tycker det skulle var väldigt konstigt att följa med som "dejt" (dvs väldigt tidigt i en relation) på ett bröllop - hur kul är ett bröllop där man knappt ens känner den man kom med, än mindre brudparet? Ska man dejta får man göra det någon annastans, så resonerade vi (lite elakt tänker kanske någon nu).

    Har man plats, lust och råd att bjuda +1 kan man ju gärna göra det. Då är det nog bäst att be folk uppge sina +1:ors namn (för- och efternamn) så man kan göra en tydlig bordsplacering.

  • Äldre 19 Feb 15:18
    #16

    Vårt kuvertpris är jättedyrt och jag har har bjudit in pojk- och flickvänner till dem som har det, men det är lite surt eftersom vi inte ens träffat flera av dem. Någon är i en ny relation och där bjöd vi bara in honom (vi vet inte ens vad flickvännen heter), men han sa då att han skulle ta med sin flickvän och det nekar vi ju inte till.
    Något +1 har vi i alla fall inte.

  • Äldre 19 Feb 15:20
    #17

    Vi bjöd alla stabila par bara, inte nya partners som folk bara vart ihop med i typ nån månad.

  • Äldre 19 Feb 16:21
    #18

    Min man har en väldigt stor familj (10 mostrar/fastrar/morbröder/farbröder, och minst lika många kusiner) och hälften av dem hade jag inte ens träffat, så det var lite svårt att lista ut vilka att bjuda. Det slutade med att vi bjöd alla mostrar/fastrar/morbröder/farbröder och på deras inbjudan skrev vi deras namn plus namnet på deras fru/man, och de som vi inte hade koll på skrev vi +1.


     


    Kusinerna var lite svårare, då åldern varierar mellan 3-25 så bjöd vi in dem, och hade de en pojk-/flickvän som vi kände till bjöd vi dessutom in denne. Vissa som inte hade fått sin pojk-/flickvän bjuden frågade lite snällt om de fick ta med dem.


     


    På bordsplaceringen skrev vi namn, och de som vi inte visste namnet på skrev vi (namn)'s +1


     


    Kanske inte optimalt eller rätt etikett, men det fungerade för oss. Vi hade inga klagomål. :)

  • Äldre 22 Feb 00:03
    #19

    Tack så mycket för alla svar! Det återstår fortfarande mycket planerande och funderande för vår del. Men det lutar starkt åt att bjuda etablerade par och singlar får umgås med andra människor på festen. Som någon klok här inne sitter par ändå inte bredvid sin partner under hela middagen. :)

Svar på tråden Pluss en