• Anonym (;))
    Äldre 18 Feb 21:55
    12369 visningar
    28 svar
    28
    12369

    Solitär på 0.60 ct, litet?

    Har köpt ringarna nu och det blev en solitärring, med stenar även på sidorna. Mittsten på 0.60 ct och sidostenar på 0.40 ct så totalt 1.00 ct på vigselringen. Som förlovningsring har jag en alliansring på 0.30 ct. Min fästman tycker jag kommer ha en "fjuttig" ring och tycker jag skulle tagit en Mittsten på upp mot 1 ct. Har han rätt? Har jag valt för "enkla" ringar? Personligen tycker jag nämligen att de är minst sagt "tillräckliga".

  • Svar på tråden Solitär på 0.60 ct, litet?
  • Äldre 18 Feb 22:09
    #1

    Det handlar ju om hur ens hand ser ut :) Har man stora, grova händer så krävs det ju en större sten än om man har små, nätta händer. Jag har storlek 16 i mina ringar och små händer och jag tycker att 1 ct sr klumpigt ut på mig. Jag hittade en underbar, lite annorlunda ring från 70 talet som jag förälskade mig i :) Då jag älskar svenskt hantverk och design så slog jag till ;) Mittstenen är på 0,46 ct och eftersom att fattningen sticker ut en del så bidrar det, (i kombination med mina små händer) till att stenen ser stor ut. Den känns FÖR stor när jag provar ringen, men jag antar att jag vänjer mig när jag får bära den varje dag. Välj den ring som du känner dig bekväm med, och tänk på att hela ringens design räknas inte bara ct ;)

  • Äldre 18 Feb 22:27
    #2

    Om du gillar dom så finns det ingen anledning att börja tveka, det är ju ändå du som ska ha dom på dig:) 
    Att mittenstenen känns liten kan ju bero på att sidostenarna är så pass stora. Jag har en ring med en större sten i mitten och 5 små vid varje sida och min mittensten är mindre än dina små stenar, ändå ser inte inte min mittsten SÅ liten ut... 

  • Anonym (;))
    Äldre 18 Feb 22:54
    #3

    Fast vigselringen består av: 20 stycken ( 10 på vardera sida) diamanter på totalt 0.40 ct och i mitten sitter en större på 0.60 ct. Totalt: 1.00 ct, men antar att man inte säger att ringen är på 1 ct då själva mittstenen bara är på 0.60 ct och de andra är massa små. Jag har väldigt små fingrar/händer

  • Äldre 18 Feb 23:39
    #4

    Handlar om tycke och smak. När det börjar bli till den större stl är ringarna sällan snygga enligt mig.

  • Mathil­datige­r
    Äldre 19 Feb 08:20
    #5
    Anonym (;)) skrev 2014-02-18 21:55:15 följande:
    Har köpt ringarna nu och det blev en solitärring, med stenar även på sidorna. Mittsten på 0.60 ct och sidostenar på 0.40 ct så totalt 1.00 ct på vigselringen. Som förlovningsring har jag en alliansring på 0.30 ct. Min fästman tycker jag kommer ha en "fjuttig" ring och tycker jag skulle tagit en Mittsten på upp mot 1 ct. Har han rätt? Har jag valt för "enkla" ringar? Personligen tycker jag nämligen att de är minst sagt "tillräckliga".
    Enkla enligt vem? Egentligen handlar det bara om vad du tycker, det finns inga regler. Om din fästman vill ha en ring på 1 karat får han väl ha det själv då.
  • Äldre 23 Feb 08:50
    #6

    Allt är ju relativt. :) Vi bor inte i Sverige. Jag fick vara med och välja min förlovningsring, med en generös budget. De "stora" stenarna kändes inte rätt för mig, utan jag valde en liten nätt 0.61ct prinsesslipad sten som kostade en tredjedel av vad m2b hade tänkt sig. Skulle jag beskriva min ring med tre ord skulle det vara: diskret, "understated" och fantastisk. ;) Jag tycker att den är liten nog att passa till alla tillfällen, och glittrig nog för att kunna kombineras med större smycken till fest.

    Sedan åkte vi till Sverige på semester, där alla kommenterade att den var enorm... Svärmor, som är svensk, antydde att det såg ut som en oäkta cocktailring, och absolut opassande till vardagsklädsel. 

    Hahahaha, jag tycker fortfarande att den är (positivt) liten, nätt och alldeles alldeles underbar, men om du bor i Sverige kommer nog de flesta tycka att din 0.6:a är större än väntat.

  • Äldre 24 Feb 17:39
    #7

    Det dar har ju sa mycket med tycke och smak. Som manga andra sagt fore mig, sa lange som du ar nojd med ringen sa ar det ju bra, strunt i vad andra tycker om din ring, det ar din asikt som raknas har.

  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 24 Feb 18:33
    #8

    Håller med ovanstående!

    Det är du som skall bära ringen på fingret så det är också du som skall känna dig bekväm. Solig 

    Jag ar en förlovningsring med mittsten (morganite) på ca 1 karat med halo runt av diamanter. Många i min bekantskapskrets anser att den är "stor"  men jag gillar nätta band med större mittstenar som kontrast. Det passar min stil och min hand. Så vigselringen kommer också bli en rätt så stor mittsten av moissanite med tunt och nätt band till.

    Smaken är som baken och du ska känna dig bekväm med din ring. Glad Om du ångrar dig och vill ha en större sen kan du ju byta ut mittstenen??

  • Äldre 24 Feb 19:39
    #9

    Köp den ring du tycker om. Känns fel att köpa en större ring än vad man själv vill ha. Man kan ju fråga sig vad det egentligen står för.

  • Äldre 26 Feb 15:10
    #10

    Med svenska mått mätt så är det stora stenar du har, men jag veta att det är väldigt annorlunda i exempelvis USA. Men oavsett så tycker jag inte att det verkar litet alls. Jag har en solitär på 0,37 och folk har kommenterat att den är stor... :) 

Svar på tråden Solitär på 0.60 ct, litet?