• lk09nni

    Skäggstubb på bröllop, OK eller ej?

    Hej! Inte en särskilt djup eller allvarlig fråga men nu råkar jag tycka att min kille är så sinnesjukt snygg i några dagars skäggstubb. Själv tycker han dock att det ser ovårdat ut och rakar sig alltid, utom möjligtvis på helgen. Han tycker själv också att det ser bra ut med stubbet men envisas med att det inte passar i seriösa sammanhang.

    Jag tycker så klart att han borde ha lite stubb på bröllopet men han insisterar att det inte passar. Jag förstår vad han menar men undrar lite hur andra ser på saken? Självklart får han själv välja hur han ska se ut på sin bröllopsdag, men alltså... det där stubbet är ju så jävla snyggt. 

    Vad tycker ni? 

    PS: Vet att skägg inte riktigt är en frisyr men saknas verkligen utrymme att diskutera killars utseende i detta forum! Det är fanimej viktigt det också!

  • Svar på tråden Skäggstubb på bröllop, OK eller ej?
  • frkmaria

    Använd argumentet "om du rakar dig rakar inte jag mig" så får du kanske ha kvar stubben! ;)

    Skämt åsido.

    Tycker man om stubben ska den vara kvar, ser absolut inte ovårdat ut alltid utan kan vara mycket charmigt! :)  

  • Marie Malmö

    Det är ju skillnad på rakad skäggstubb och orakad skäggstubb, dvs. om man rakat halsen och liksom gjort en jämn kant så är det ju snyggt - som en frisyr kan man säga. Men att inte raka sig alls ser ovårdat ut.

  • jessi85

    Alltså jag förstår om han inte vill göra det för som kille är man säkert van vid att skäggstubb är mer informellt, å andra sidan håller jag med dig om att det är snyggt! Kanske vill han gå mer all in med skägg så det ser medvetet ut och inte bara som att han struntat i att raka sig?

  • Nyfiken gul , nu fru

    alltså jag kan tycka det är sååå sexigt med skäggstubb och skägg, men det är under förutsättning att det är välvårdat och inte ser ut som att man vaknat upp dagen efter... 

     Han kan absolut ha stubb men då ska det vara ansat och snyggt och inte bara utvuxet.

  • TheD

    Det finns killar som inte passar i stub och det finns killar som gör det. Oftast tycker jag det ser ovårdat ut. Men om han inte vill ha det så vill han inte.

  • Sparkle

    Jag tänker tyvärr inte svara på vad jag tycker om skäggstubben :) just nu i alla fall. Utan vill istället fråga dig hur du skulle känna om din fästman skullle be dig ha en frisyr på bröllopet som han tycker är fin men som du tycker ser ovårdad ut? Jag skulle bli tokig om min fästman ville bestämma över mig och hur jag ska se ut. Till vårt bröllop bestämmer vi allt tillsammans,vi frågar varandra om tips och åsikter men jag tycker det är viktigt att vi båda ska känna oss fina och också involverade i all planering. Om det är så att din fästman känner sig finare och mer vårdad till bröllopet nyrakad, kan han inte få vara det då? :) även om du tycker det är väldigt snyggt med stubb, så kanske ni kan spara det till andra tillfällen där han kan känna att han trivs bättre i det.

  • fkidron

    Jaa.. Alltså jag är väldigt mycket sån som tycker att man ska få gifta sig precis så som man trivs. Dvs trivs han i rakat och rakar sig varje dag så kanske man ska låta honom göra det... Man vill ju inte att han ska känna sig obekväm på sin stora dag! Du kan ju framföra dina önskemål, att det skulle betyda mycket för dig osv.. Och så får man se om det betyder lika mycket för honom. Berätta hur du känner men att det viktigaste är att han trivs med sig själv. Så kanske han överraskar och lämnar rakhyveln ifred på bröllopsdagsmorgon!

    Om jag får slänga in en fråga här när vi ändå pratar om just brudgummernas (brudgummornas? Hur säger man?) utseende - så har även jag en liten situation med min blivande, fast lite tvärt om..

    Jag vill ABSOLUT inte tala om för honom hur man SKA se ut på ett bröllop som brudgum, det är våran dag och vi ser ut som vi vill, med gummistövlar och höhatt om vi så vill... Han är väldigt anti-högtidsklädnader i största allmänhet. Han brukar ha på sig slips om man måste till större engagemang. Men på sitt eget bröllop vill han bara gifta sig i vit skjorta och finbyxor, dvs utan slips och kavaj. Han är jättesnygg i bara vit skjorta, vältränad med breda axlar och lite mörk, men är det trots allt något som jag bör kunna kräva av honom att ha på sig iallafall under själva vigseln? Han kräver ju ingenting av mig.. Förutom att jag inte ska sminka mig för mycket eller göra till mig så att han känner igen kvinnan han blev kär i! (sminkar mig sällan)

    Folk omkring mig typ familjen och så tycker absolut att jag kan säga till honom att ta på sig slips för att, ja, det har man ju liksom.. Men jag vill inte att det ska bli irritationsmoment heller!

    Är det något som man ser ofta, män som gifter sig i bara skjorta? Borde jag låta honom vara? Har inte varit på så många bröllop.. Bör tillägga att vi inte gifter oss kyrkligt, utan på stranden.. I 40 graders värme. Jag själv har ju ingen chapel-slöja direkt..

  • fkidron

    Förlåt TS att jag så fräckt trängde mig in i din tråd!! Jag kan skriva en trådstart istället...?

  • lk09nni
    fkidron skrev 2014-02-17 21:53:19 följande:
    Förlåt TS att jag så fräckt trängde mig in i din tråd!! Jag kan skriva en trådstart istället...?
    Nä ingen fara, det blir bara roligare om det blir lite diskussion! 

    Angående skägget så tror jag att min kille inte riktigt har gett det där med "vårdat stubb" en ärlig chans. Han kan låta det växa lite när vi är på semester eller på landet, men annars ska det av. För mig duger det fint men jag håller med om att det kanske bör fixas till till en högtidlig fest! När jag tagit upp det här med stubbet och hur snyggt det är och att han borde ha det oftare kommer han med en massa undanflykter: "Jag har för glest skägg" (det har han inte), "man måste ha en speciell rakapparat för att kunna trimma till det", "det kliar", osv.  Vilket leder oss vidare till ditt ämne: 

    Hur mycket får man lägga sig i sin killes utseende egentligen, utan att vara en kontrollerande surkärring? Även fast han inte direkt ber mig, ändrar ju jag mitt utseende för min killes skull (har text sparat ut klart längre hår än vad jag tycker är bekvämt för att han alltid beundrar det och säger att han tycker det är så fint). Jag piffar till mig med parfym jag vet att han gillar och har visat många bilder på brudklänningar för honom, för att han ska få säga vilka modeller han tycker är finast.

    Jag älskar honom naturligtvis för den han är, och kommer att älska honom hur han än ser ut, men vid speciella tillfällen (som tex bröllop) blir det liksom knepigt att ställa krav. Om jag vore dig fkidron skulle jag propsa på slips, även om jag personligen tycker det verkar ashett med bara skjorta och finbyxor på stranden (och lite skäggstubb till då Flört)
  • Kalejdoskop

    Jag har faktiskt "beställt" skäggstubb av min fästman till vår bröllopsdag, för han är inte han utan lite stubb ;) Jag tycker det är snyggt som bara den, men som många andra här påpekar, vårdad skäggstubb ska det ju vara på en sån dag :) Hoppas han håller med dig till slut!

  • Katarina

    Oj det är en svår balansgång mellan att ha en åsikt och försöka bestämma....I know! Jag är väldigt bestämd och rak med vad jag tycker men har försökt tona ner det inför bröllopsdagen - precis som många skriver här uppe så ska ju brudgummen känna sig bekväm och fin och det måste ju vara upp till honom hur han ser ut (precis som jag får bestämma över min "look").

    Jag har dock motsatt problem, min blivande man har ett ganska stort skägg - han har samma look som bilden nedan.
    Jag tycker att han är jättefin - men skulle kanske föredra en mer tidslös stil på just bröllopsbilderna....jobbar på att inte uttrycka för starkt vad jag tycker.

    Hade föredragit 4 mm skägg kanske...

    Hur som helst - jag tycker skäggstubb är väldigt fint! och kanske "mjukar upp" det stela som jag tänker att ett bröllop med allt det innebär kanske kan medföra - och sen är det ju sexigt också!


  • frkmaria

    Lägga sig i och lägga sig i..
    Min sambo har alltid haft pipskägg.. eller alltid. Men alltid när jag känt honom. När han inte orkar raka sig på ett tag får han ganska stort helskägg + pipskägg. Ser inte klokt ut! Han bryr sig ju inte men jag måste faktiskt få lov att säga till.. :P Det ser ovårdat ut. Men hans helskägg är väldigt fint, om han bara kan tänka sig kapa den där lilla snurren på hakan.. :P  

  • Nyfiken gul , nu fru
    fkidron skrev 2014-02-17 21:52:30 följande:
    Jaa.. Alltså jag är väldigt mycket sån som tycker att man ska få gifta sig precis så som man trivs. Dvs trivs han i rakat och rakar sig varje dag så kanske man ska låta honom göra det... Man vill ju inte att han ska känna sig obekväm på sin stora dag! Du kan ju framföra dina önskemål, att det skulle betyda mycket för dig osv.. Och så får man se om det betyder lika mycket för honom. Berätta hur du känner men att det viktigaste är att han trivs med sig själv. Så kanske han överraskar och lämnar rakhyveln ifred på bröllopsdagsmorgon!

    Om jag får slänga in en fråga här när vi ändå pratar om just brudgummernas (brudgummornas? Hur säger man?) utseende - så har även jag en liten situation med min blivande, fast lite tvärt om..

    Jag vill ABSOLUT inte tala om för honom hur man SKA se ut på ett bröllop som brudgum, det är våran dag och vi ser ut som vi vill, med gummistövlar och höhatt om vi så vill... Han är väldigt anti-högtidsklädnader i största allmänhet. Han brukar ha på sig slips om man måste till större engagemang. Men på sitt eget bröllop vill han bara gifta sig i vit skjorta och finbyxor, dvs utan slips och kavaj. Han är jättesnygg i bara vit skjorta, vältränad med breda axlar och lite mörk, men är det trots allt något som jag bör kunna kräva av honom att ha på sig iallafall under själva vigseln? Han kräver ju ingenting av mig.. Förutom att jag inte ska sminka mig för mycket eller göra till mig så att han känner igen kvinnan han blev kär i! (sminkar mig sällan)

    Folk omkring mig typ familjen och så tycker absolut att jag kan säga till honom att ta på sig slips för att, ja, det har man ju liksom.. Men jag vill inte att det ska bli irritationsmoment heller!

    Är det något som man ser ofta, män som gifter sig i bara skjorta? Borde jag låta honom vara? Har inte varit på så många bröllop.. Bör tillägga att vi inte gifter oss kyrkligt, utan på stranden.. I 40 graders värme. Jag själv har ju ingen chapel-slöja direkt..
    JAG personligen tycker väl att man i den mån det går ska matcha varandra. Det ser ju lite knäppt ut kanske om du har megafluffbrudklänning, slöja, diadem och brudbukett  och så kommer han i vita chinos och uppknäppt skjorta och ser ut som han nyss klivit upp...  det blir fel då.

    Dom killar jag sett som gift sig i uppknäppt skjorta och finbyxor då har tjejen haft en enkel klänning på sig. Vanlig rak enkel sidenklänning tex, (fodralklännning , knäkort)   En vanlig frisyr och kanske bara 3 liljor vilandes på armen.  

    Så antingen får han så lov att dra på sig en slips eller en kavaj  och matcha dig - eller så får du vara den som matchar hans lite mer lediga stil.    

    En kavaj eller slips kan man kompromissa om också, han kan ha det under vigseln och medan ni  blir fotograferade. Men sen är det helt okej att han tar av sig o knäpper upp.

     
  • fkidron

    Ja nu ska jag varken ha släp eller slöja utan ganska enkel klänning. Heller inte jättemycket smink eller så. Jag får väl bearbeta honom lite men är det viktigt för honom att vara utan så ska jag låta honom vara det! 

    TS jag tycker han gott kan prova en snygg stubb och så får han se vad han tycker! Det är ju faktiskt sant att man lite klär sig för varandra också, det är ju dig han gifter sig med, han vill väl att du ska tycka han är snygg? Men akta för att propsa på det för hårt, man vill ju inte att det blir bråk! 

Svar på tråden Skäggstubb på bröllop, OK eller ej?