• beachwedding14

    bröllop kroatien

    Nån som gift sig eller ska gifta sig i kroatien? Vi ska gifta oss på vår familjeresa men ingen vet om det, det ska bli en suprice :) Har koll på vilka papper jag ska fixa men de får ju max vara 3 månader gamla så vad mer behöver jag fixa? Haha ringar fixade vi i tisdags och de kan vi hämta till veckan. Det här är alltså väldigt nytt och jag har ju aldrig drömt om ett big white wedding så vi sks gifta oss på stranden är tanken men jag har ingen som helst koll på vad man "ska" fixa, så please help :)

  • Svar på tråden bröllop kroatien
  • vixan74

    Åh vad spännande vi funderar också på att göra så. Hur långt har ni kommit i planeringen? Vad behöver man för att det ska bli giltigt och har ni kontaktat någon för rådgivning?

  • beachwedding14

    Vi kontaktade ambassaden i Kroatien och har fått.hjälp därifrån :) vi har typ bestämt tema, valt ut personer som tärnor, bestman osv (men inte frågat dem än). Fixade ringar i tisdags (det var då vi bestämde oss för att slå slag i idén) haha så de blir rätt spontant :p

  • beachwedding14

    "Ni två måste ha följande papprena (var): - personbevis (sk långa formen - med uppgifter om föräldrarna) som måste vara undertecknat av handläggaren och stämplat av Skattekontoret PLUS sk apostille-stämpel av notarius publicus - hindersprövning som måste vara undertecknat av handläggaren och stämplat av Skattekontoret PLUS apostille-stämpel av notarius publicus - passets kopia - passets kopia (för vittnen). Jag som Sveriges konsul i Split utfärdar till vigselförrättaren ett intyg om att Sverige ska acceptera en vigsel mellan två svenskar i Kroatien. Jag kan också översätta alla papprena (jag är bemyndigad domstolstolk för svenska och engelska språk - OBS! översättningar av någon svensk tolk för kroatiska språk accepteras inte av kroatiska myndigheter - det måste vara en kroatisk bemyndigad domstolstolk!)" Det är den informationen vi fått :) var vill ni gifta er? :)

  • vixan74

    Vi vet inte var men vi har hyrt ett hus i omis tillsammans med ett annat par. De kommer stanna i en vecka men vi ska stanna i kastell ca 2 veckor till. I kastel luksic finns en vacker kyrka. Vi åker dit den 19 juni och stannar i 3 veckor. Var ska ni ha vigseln? Vi kommer bara vara vår familj och kompis familjen. Har ni någon weddingplanner? Ett bröllop vi floden Cetina är inte fel men frågan är om någon präst kan tänka sig att viga utanför kyrkan. Berätta gärna om er planer!

  • beachwedding14

    Nej vi har bara kontakt med ambassaden :) vi funderar på stranden strax nedsnför split, podstrana. Men har inte bestämt. Jo vi har fått prisuppgift på 500? och 300? extra utanför vanlig vigselplats :) men det blir ju borgelig för oss då vi tillhör olika kyrkor känns det bäst :)

  • vixan74

    Var det weddeingplannern som skulle ha 500?+300? Vi fick ett pris på 900? för pappersarbetet och vigselförrättare.

  • vixan74

    Hur går det för dig? För mig att är det bara 14 dagar kvar till den stora dagen! Åker om en vecka.

  • Isthu

    Hej, kan ni inte berätta hur det har gått? Jag och min kille funderar på att gifta oss på Korcula nästa sommar så jag vill gärna höra hur det gått. Var det mycket meck? Några råd eller tips ni kan dela med er av?

Svar på tråden bröllop kroatien