• airam

    glömt p-piller HJÄLP! :(

    Nu är det så här att jag har varit klumpig och glömt ett p-piller.

    I lördags började jag på min nya karta efter en uppehållsvecka. Jag åt dom som vanligt och i tisdags hade jag och min pojkvän fulländat samlag eftersom jag ätet p-piller. Nu i fredags (förrgår blir det) så upptäckte jag att jag hade glömt att ta torsdagens p-piller. Så jag tog det glömda och fredagens också. Det jag vill komma till är, spermier lever ju kvar i ens slida upp till 5 dagar ungefär (?) Eftersom klockan var 7 på kvällen kunde  inte få tag i ett akut-p piller och nu har det varit helg så nu är det på ju tok försent för att ta ett. Även hört att det är känsligt att glömma ett piller på första veckan, aldrig förstått varför. Så jag har TVÅ frågor.

    1. Hur stor är risken att jag kan ha blivit gravid?
    2. Kollade ägglossningkalender, ska isåfall ha ägglosning nu den 28:e på tisdag. Kan ägglossningen komma igång bara för att jag missade ETT piller. För visst har man inte ägglossning under tiden man äter p-piller, eller har man ändå en "tid" då man har ägglossning fastän man äter p-piller?

    Åh är så orolig. PEPP TACK! Äter förresten prionelle 28

  • Svar på tråden glömt p-piller HJÄLP! :(
  • TheD

    Akutpiller kunde du ju ha inhandlat på morgonen om inte annat på Hemköp...

  • airam

    Om jag hade tagit det i lördags hade det inneburit att det gått mer än 72 timmar från det "oskyddade" samlaget

  • daniiel

    Du gjorde ju rätt som tog två piller när du upptäckte det. Komplettera med kondom nu i någon vecka och sedan är det bara att vänta och se. Hade ni samlag i tisdags, spermierna lever ca 7 dagar (vissa lite längre, andra kortare) och din ägglossning beräknas nu på tisdag, alltså en vecka senare, och störst chans att bli gravid är ca 3 dagar före till ca 2 dagar efter och ägglossningen hämmas av p-pillrena, så.. ja.. Risken att du blivit gravid är ju väldigt liten, men om du vill vara säker, så gör ett test om någon vecka. Sedan får ni ta det därifrån..


  • Plättis

    Det är omöjligt att säga säkert hur det blir för att man glömmer ett piller, men om det går en vecka mellan ni hade sex och ägglossningen skulle jag inte oroat mig särskilt mycket. När du har ägglossning kan du bli gravid, så om man har oskyddat sex inom fem dagar före den är det större sannolikhet att man blir gravid. 

    Anledningen till att det skulle vara värre att glömma ett piller första veckan är just att det är de som skyddar dagarna innan ägglossning. För enkelhetens skull kan vi utgå från att menscykeln är 28 dagar (men det kan självklart variera från person till person). Första dagen är mensens första dag, och i mitten av cykeln har man ägglossing. Eftersom spermier kan överleva i upp till fem dagar (jag har hört sju också, men det varierar) inuti slidan är det veckan innan ägglossning som man kan bli gravid. 

    För att tydliggöra:
    Dag 1. Mensens första dag.
    Dag 8-14. Risk/chans att bli gravid (beror på hur man ser det Flört
    Dag 14. Ägglossning.
    Dag 28. Dagen innan mens. 

  • junibruden89

    Fast att ta dubbla piller hjälper ju inte då de är tidsbesparande men det är nog bara att vänta det räcker ju att missa ett piller så kan man bli gravid men kör med kondom under en vecka för att inte öka risken iaf

  • Pixi

    Anledningen till att första veckan är så viktig är att man bygger upp nivån igen, det är därför man är skyddad andra veckan även om man skulle glömt ETT piller, på samma med tredje iom att du inte äter några den fjärde veckan. Därför är det viktigt att ta båda två för att snabbare nå upp till platån igen med östrogen och gestagen. Du nämner här att du äter p-piller. De har dubbel verkan. Både förhindrar ägglossning och gör slemmet i slidan tjockare så att sperman inte kommer in. Förmodligen det du läst om och om igen... Det man får då varje månad är en månadsblödning att man stöter ut slemhinna men oftast eller snarare alltid så finns det inte något ägg med då äggstockarna "sover" pga pillrena. Dock vet man inte hur hårt de sover, en liten risk finns alltid med piller även fast man inte missat ett enda. Så mitt råd (äter själv p-piller och gjort det i fem år) är att andas, försök tänka på annat, aktivera dig med nått du tycker om, se om blödningen kommer som den ska, gör den inte det så kan du ta ett gravtest då. Gör den det så vänta en vecka och ta ett test för säkerhetsskull så slipper du vara orolig sen.

  • Pixi

    risken/chansen att bli gravid när man inte har några p-medel alls är ca 7% så det är en ganska liten procent. Håller tummarna för dig!

Svar på tråden glömt p-piller HJÄLP! :(