• Emilia

    Presentera endast bordsdam/herre i festprogram?

    Hej allihop! :)

    Jag funderar lite smått på OM man ska ha festprogram överhuvudtaget och vad isåfall det ska innehålla.
    Sånger, pyssel och sånt går bort för vår del. Jag tror att gästerna kommer underhålla sig själva och hoppas på att de får skoj ändå.

    Vill gärna undvika att alla sitter och bläddrar massa tid i ett häfte, men vill gärna ha något som ett litet minne och för att jag tycker det varit fint.

    Jag funderar på att ha med, meny, livslinje, tack...
    Så kommer vi till gästpresentation.
    Vi kommer bjuda ca 80 pers och jag vill undvika att presentera ALLA i ett tjockt häfte. Kommer ta tid för gästerna att sätta sig in i vem alla är.

    Kan man bara skriva en presentation av personens bordsdam/herre? Eller kanske endast dem som sitter vid samma bord (runda)?

    T.ex.
    "Du sitter bredvid Emma. Bla. bla.

    Eller "Du sitter vid bord X. Här sitter också: Carl som bla bla.

    Är detta en dålig idé? Någon som gjort såhär?

  • Svar på tråden Presentera endast bordsdam/herre i festprogram?
  • Marie Malmö

    Ja, jag har inte riktigt förstått den där med festprogram. Ska i alla fall inte ha något själv. Gästerna får helt enkelt fråga sina bordsgrannar vem de är om de är intresserade.
    Allsång vägrar jag ha och pyssel kan man ägna sig åt där hemma eller på bussen/tåget.

  • TheD

    Vi hade inte festprogram för det känns mycket onödigt. Folk presenterar sig själva om det finns vett i huvudet. Vill man veta något så frågar man. Vill du inte börja en konversation med grannen, då gör du inte det men får man själv en fråga så var god svara.

    Festprogram kan ha en nytta om det är något speciellt som ska ske osv men annars nej.

  • Kalaspinglan
    daniiel skrev 2014-01-24 15:57:25 följande:
    Haha och jag som tycker det är jätteroligt med festprogram, med undantag för gästpresentationerna :P
    Jag gillar också festprogram! Gästpresentationer som är lite kluriga kan vara roliga, men är de av typen "vi måste ha gästpresentationer, vad ska vi skriva... hm... vi skriver: N.N är brudgummens kusins sambo" brukar jag hoppa över dem.

    Vi skrev ett samtalsämne per gäst i vårt häfte, det var lagom. T.ex: Johan  pratar gärna om: resor; Hanna pratar gärna om: dans. Och så försökte vi sätta folk som hade liknande intressen tillsammans. Vi skrev inget om jobb  i vårt festhäfte, för det kan vara lite känsligt (för såna som är arbetslösa eller långtidssjukskrivna) och framförallt är det oerhört tråkigt att prata om/lyssna på.

    Vi hade allsånger, en 1x2-frågesport om oss och bröllopet, en seriestrip och bröllopsbingo. Dessutom hade vi en "tack-sida", där vi räknade upp alla som hjälpt till med bröllopet.
  • Chicita

    Ni kan skriva en presentation om varje person på baksidan av varje placeringskort om ni vill Glad
    Då ser man ju bara det som är precis i närheten av där man själv sitter Glad

  • Aniara4

    Haha, vi hade också såna där förhatliga gästpresentationer, men jag håller med om att det är svårt att göra så att det blir bra. Jag tyckte själv jag lyckades ganska bra, men jag vet ju inte vad gästerna tyckte. Jag försökte undvika att fokusera på jobb och istället skriva något som var speciellt och lite kul med just den personen - gärna lite kryptiskt och tillskruvat så att bordsgrannarna skulle bli nyfikna och fråga om det, och därmed starta en konversation. Det kunde vara någon anekdot ("som en gång har..."), ett intresse eller liknande. Förutom relationen till brudparet då. Det blev inte så långt ändå, en mening per gäst i princip.

    Vi hade några allsånger eftersom vi hade gäster som gillar att sjunga, sen var det väl menyn, en bordsplacering på mittuppslaget, och några skojiga texter och skämtbilder på kärlekstema.

  • lilla flodhäst

    Vi hade festhäften, men ärligt talat så tror jag att den största funktion de fyllde var att vara en färgklick i dukningen! :D Inte så att det gjorde något, bara det att gärsterna hade trevligt ändå och pratade med varandra istället :)

    En typ av program som vi ändå hade, och som var väldigt bra, var en stor informationstavla som stod uppställd under hela dagen med alla hålltider och så. Alltså var i trädgården vigsel skulle vara, var man kunde äta lunch, att det skulle bli snittar efter vigseln, hur dags middagen serveras och att det blev dans efteråt. Det var väldigt uppskattat så att folk lättare kunde planera sin dag och gå ifrån om de behövde utan att missa något.  

  • PoS

    Vi funderade på att ha beskrivning av gästerna vid varje bord på bordsskyltarna som vi hade i ramar. Min mor tyckte då att det var tråkigt att inte få läsa om ALLA gäster eftersom de man sitter bredvid pratar man ju med ändå så till slut gjorde vi ett festhäfte ändå. Eftersom vi ändå redan skrivit alla presentationer kunde vi lika gärna sätta de i ett häfte för alla att se. Vi skrev personliga rader med interna skämt eller roliga anekdoter från dåtiden. Program kan man strunta i men många gäster uppskattar det. Och det blir ju vad man själv gör det till. Om du ska skriva ett personligt häfte till alla gäster med presentationen om bordsdam/herre måste du göra 80 st unika program. Om du skriver om varje bord blir det "bara" 10 unika program. Om du skriver om alla i ett häfte blir det vara 1 program du måste göra. Men du kan ju skriva på bordsplaceringen som ngn skrev så kan du dessutom plocka bort de som inte kommer väldigt lätt utan att behöva göra om 10 program för att du måste ändra bordsplaceringen.

  • Alyllyra

    Jag tycker det är en kul idé, men som andra har skrivit kan det bli krångligt att hålla koll på flera varianter av festhäfte och jobbigt om man måste ändra bordsplaceringen i sista stund.

    Vi hade gästpresentationer som vi fick mycket beröm för. Det viktigaste tror jag är att försöka skriva något personligt om alla och gärna undvika att skriva vad de jobbar med. Vi försökte på varje person relatera till ett gemensamt minne. Alltså - vad har personen för relation till oss. Och så lite kryptiskt, så att det inte bara blir uppspaltade fakta.

    När jag har varit på bröllop med gästpresentationer har jag oftast läst min egen, sen personerna runt mig (gärna tillsammans med personen i fråga så att man kan fråga vad som menas). Sen plockar jag alltid med mig festhäftet hem som minne och kan i efterhand läsa om andra jag känner som också var med på festen. Jag tycker sånt är kul :) 

  • Chicita

    I den här tråden finns lite förslag på presentationer
    www.brollopstorget.se/Forum-14-4/m4203952.html

    Och i trådstarten där har jag länkat till den gamla tråden som började bete sig lite konstigt på slutet men som ju fortfarande innehåller massa bra tips om formuleringar.

    Jag tycker att det är kul att leka med ord.
    Men jag skulle inte valt gästpresentationer själv, jag tycker att det är onödigt och det är dessutom väldigt lätt att göra någon ledsen om man inte tänker sig för hur denne presenteras.
    Känner man inte alla väldigt bra så måste man ta reda på saker som man kan använda i presentationen när det gäller dom "okända" så att dom inte bara presenteras som "X-sambo, arbetslös" (eller liknande) 

  • snowstars

    Det jag upptäckte nu sist jag var på bröllop var att det var kul att kunna se vilka alla var. Jag var inte så jättenära brudparet, så då kunde man läsa och se vem som var moster/syster/barndomsvän. De som sitter närmast en får man väl koll på ändå, men det är ju just de som man kanske inte vet vilka de är som är kul att läsa om. Tycker jag, men jag får höra ibland att jag är alldeles för nyfiken  Flört

     Men visst är det viktigt att tänka på hur man presenterar folk. På just det här bröllopet blev jag nästan rörd eftersom de hade skrivit så fint om mig, fast de egentligen bara kände min sambo. Jag har precis börjat med presentationer till vårt bröllop och försöker att inte skriva vad folk jobbar med utan sånt som kan vara kul att veta. Typ "har åkt vasaloppet", är utbildad geolog" eller "har ett stort intresse för gammalt porslin". Men det är svårt, de som man inte känner så bra blir det lätt att ta till deras jobb på.. 

  • Chicita
    snowstars skrev 2014-01-29 12:24:38 följande:
     Men visst är det viktigt att tänka på hur man presenterar folk. På just det här bröllopet blev jag nästan rörd eftersom de hade skrivit så fint om mig, fast de egentligen bara kände min sambo. Jag har precis börjat med presentationer till vårt bröllop och försöker att inte skriva vad folk jobbar med utan sånt som kan vara kul att veta. Typ "har åkt vasaloppet", är utbildad geolog" eller "har ett stort intresse för gammalt porslin". Men det är svårt, de som man inte känner så bra blir det lätt att ta till deras jobb på.. 
    Ja och det gäller nog att korrekturläsa några dagar senare eller låta någon annan läsa.
    Annars kan det bli som för en kompis som presenterades som "Sjukt socialfall" där hela gästpresentationen byggde på ordvitsar och ordvändningar.
    Hon jobbade som socialsekreterare men var sjukskriven för närvarande...
    Inte riktigt genomtänkt där, men det var säkert klockrent efter 2 glas vin sent en kväll när man hade gjort 50 presentationer före Tungan ute 
  • snowstars
    Chicita skrev 2014-01-29 12:28:02 följande:
    Ja och det gäller nog att korrekturläsa några dagar senare eller låta någon annan läsa.
    Annars kan det bli som för en kompis som presenterades som "Sjukt socialfall" där hela gästpresentationen byggde på ordvitsar och ordvändningar.
    Hon jobbade som socialsekreterare men var sjukskriven för närvarande...
    Inte riktigt genomtänkt där, men det var säkert klockrent efter 2 glas vin sent en kväll när man hade gjort 50 presentationer före Tungan ute 
    Hehe, nej, det blev ju lite fel.. Lite därför försöker i alla fall jag att inte vara rolig när jag skriver mina presentationer. Man kan liksom skriva fint och lättläst utan att skoja till det ;) 
  • Chicita
    snowstars skrev 2014-01-29 12:31:00 följande:
    Hehe, nej, det blev ju lite fel.. Lite därför försöker i alla fall jag att inte vara rolig när jag skriver mina presentationer. Man kan liksom skriva fint och lättläst utan att skoja till det ;) 
    hear hear Flört

    Skoja till det kan vara helt ok, men man måste ju verkligen tänka på vad det faktiskt står...
    Och inte bara skämta med vissa och vara tokseriös med andra.
    Att hålla samma ton genom hela alltet är nog att rekommendera Glad 
  • Emilia

    Tusen tack för era synpunkter.

    Jag tror vi har bestämt oss för att ändå göra ca 9 st olika.
    Funderar på att ha årtal som bordsnr och då i häftet skriva lite om det årtalet (vad som hände i världen men också vad som hände oss) och sedan presentera de som sitter vid bordet.

    Men det är inte lätt att få till något roligt!

Svar på tråden Presentera endast bordsdam/herre i festprogram?