• Anonym
    Äldre 19 Jan 12:40
    9939 visningar
    10 svar
    10
    9939

    Han vill baka in sina skulder i vårat hus...

    Han har stora skulder efter att ha haft ett affärssamarbete med sin far, som gick åt pipsvängen. Då det begav sig gick jag med på att vi skulle höja upp lånet på vårat hus, för att få loss 350.000:- att skjuta till i detta företag (då hans far sa att företaget skulle blomstra efter den investeringen. Vilket förstås var helt fel beslut av oss/mig). När företaget kursade blev vi sittande med 350.000:- extra på huslånet. Så värdelöst. Jag bannade mig själv tusentals ggr för att jag inte sa Nej från början, men gjort är gjort o vi har levt med detta plus ett par hundra tusen till i blancolån som står på sambon (från samma företag). Igår hade han pratat med en vän som kom på den briljanta iden att istället för att vi ska söka skuldsanering (vilket vi är i uppstarten för) så tyckte vännen att vi borde höja huslånet ÄNNU mera, för att på så sätt få ner de dyra räntorna på blancolånen och då kunna börja betala av istället för att få en sanering. Jag skrek rätt ut! Inga mer lån på vårat hus! Och om sambon nu hellre vill försöka betala av på sina skulder sa jag att han då borde ta en diskussion med banken istället o försöka få ner räntorna på annat vis. Men han såg BARA fördelar med att lägga så mkt som möjligt på huset. Nu är inte vi gifta, men OM vi separerar och säljer huset och får lån kvar, då står ju JAG helt plötsligt med skulder... Eller har jag fel? Nu planerar ju vi bröllop, så han tycker givetvis att jag är oresonlig som börjar tala om separation och husförsäljning men helt dum är jag väl inte som säger Nej?

  • Svar på tråden Han vill baka in sina skulder i vårat hus...
  • Äldre 19 Jan 12:59
    #1

    Du är smart som säger nej! Och då menar jag både ekonomiskt och relationsmässigt. Jag tror inte att det finns något som sliter på en relation så mycket som att inte vara överens om ekonomin. Precis som du säger kommer du få hälften av skulderna om det bakas in i huslånet (det är ju dock inte säkert att banken går med på att höja huslånet som tur är). Jag har dock för mig att det finns en möjlighet att skriva ett samboförord/äktenskapsförord där det står att du äger en större andel av huset om ni ändå höjer huslånet. Jag ska inte svära på det, men en advokat kan hjälpa till och se till att kontraktet skrivs korrekt så att det blir juridiskt bindande.

    Men stå på dig! Om han inte vill lösa ekononomin på ett rättvist sätt så är det ju han som är helt oresonlig.  

    Lycka till! 

  • Äldre 19 Jan 13:03
    #2

    Håller också med! Du ska ju inte behöva betala för deras misstag och felsatsningar! Om ni ändå kommer fram till att ni ska höja taket på huslånet så är ett samboavtal jätteviktigt.

  • Äldre 19 Jan 13:52
    #3

    Baka inte in i huset. Har ni kontrollerat att ni kan få skuldsanering på sambon om han har tillgångar i form av ett hus, det är inte säkert.

  • Anonym
    Äldre 19 Jan 21:11
    #4

    Vi har inga "tillgångar i form av hus", eftersom huset ju är överbelånat... Allt sånt är redan klart.

  • Anonym (tt)
    Äldre 20 Jan 07:11
    #5

    Vilken tråkig sits. Är det de 200000 i blanco som han ska försöka få sanering på? Det är ju inte ngn superstor summa. Har ni mycket stort huslån, på ngn miljon eller några hundra tusen? Ta även med i beräkning att skulden inte får vara ny. Den måste ha nåt år på nacken. Ja och såklart bör ni ju inte ta ngt nytt lån tex till ny bil eller liknande för då kan de bli kinkiga o tycka att kan ni göra det så klarar ni oxå av att betala. Jag tycker inte heller att du ska gå med på att höja huslånet, ni får ju antagligen inte ens göra det om ni har kronofogden på er, för det antar jag att ni har då det är där man ansöker om skuldsanering.

  • Aniara­4
    Äldre 20 Jan 08:54
    #6
    Anonym (tt) skrev 2014-01-20 07:11:55 följande:
    Har ni mycket stort huslån, på ngn miljon eller några hundra tusen?
    Förlåt, men du bor inte i Stockholm va? Obestämd Hitta hus för en miljon vore en dröm... här är det svårt att hitta något alls under 5.

    TS, jag kan inte hjälpa dig med juridiken, men var väldigt, väldigt försiktig nu och ta reda på så mycket du kan om vad som gäller. Personligen skulle jag tveka att gifta mig (eller ens bo ihop) med någon som både lånar på huset OCH tar blancolån för osäkra investeringar - oavsett hur bra hans pappa sa att det var.

    Min man har gjort en investering i ett företag med rätt osäker framtid, det är något han verkligen ville ge ett försök, OCH han investerade pengar han redan hade, och kunde leva med att i värsta fall förlora. Jag var inte helt nöjd med det heller, jag tyckte det var ok att han höll på med sin grej så länge det inte kom till att lägga in egna pengar (annars har de mestadels haft anslag och investeringar från andra håll), men hade han fått för sig att låna till det - no way José. Nu är jag mindre riskbenägen än de flesta och har hellre en fågel i handen än tio på börsen, typ, men någon som skuldsätter sig bortom vad den är rimligt säker på att kunna klara av - nej, det skulle vara extremt avtändande för mig.
  • Äldre 20 Jan 11:25
    #7

    Om huset redan är överbelånat är det nog redan klappat och klart, det finns nog (såvitt jag vet) inga seriösa banker som accepterar att man höjer lånet mer än till de här 85 % av husets värde. Så det är nog lugnt. Men annars håller jag helt klart med samtliga ovanstående, våga vägra! Om ni inte är gifta och inte har någon ekonomisk överenskommelse mellan er: låt honom stå där med sina skulder! Och om du är det minsta osäker på vad som gäller: boka någon typ av rådgivning med din bank, de kan de här frågorna och lär kunna hjälpa dig på ett bra sätt. Lycka till! Och stå på dig!

  • Äldre 21 Jan 14:50
    #8

    Glöm inte att skiva äktenskapsförord! Om ni gifter er och sedan (mot förmodan Glad) går skilda vägar, så är det väldigt surt att dessutom betala av på ännu mer av hans skulder.

    Det är möjligt att få skuldsanering ägandes ett hus. I så fall tas bara den överbelånade biten av huslånet med i skuldsaneringen.

    Vad gäller baka in blancolånet i huslånet så är det räntemässigt förmånligt, om än ganska tveksamt om huset är så överbelånat som du säger. Ifall ni ändå lyckas så kan ett lämpligt avtal er emellan (+ äktenskapsförord så småningom)  så kan du slippa de sista skulderna på huset vid ev. separation.

    Om han går med på det så kan ni även nu skriva ett avtal så att de 350.000 som huset efterbelånades bara är hans skuld vid ev. separation. Inte alla som tycker att det är så roligt att ta fullt ansvar för sina ekonomiska risktaganden, dock. Obestämd


  • Anonym
    Äldre 22 Jan 15:13
    #9

    Lenblo: så det går alltså att skriva bort vissa delar av huslånet (den extra belånade delen)? Det hade jag ingen aning om! Definitivt bra att veta

  • Äldre 24 Jan 13:47
    #10

    Min man har jobbat på skuldsaneringen och viskar små tips i mitt öra ibland. Glad

    Däremot får man sällan skuldsanering innan man är så överskuldsatt att man hamnat hos Kronofogden. Men försöka går alltid!

Svar på tråden Han vill baka in sina skulder i vårat hus...