• Äldre 15 Jan 13:52
    8833 visningar
    22 svar
    22
    8833

    Farmors ring - konstigt?

    Har blivit erbjuden farmors förlovningsring till vårt bröllop.  


    Väldigt glad och tacksam, dels eftersom att jag älskar familjehistoria och det är himla fint att låta ringar gå i arv i generationer. Men också dels för att hennes ring har en gammaldags stil som jag är ute efter, en stil som jag inte sett i "vanliga" butiker idag.


    Dock känns det kanske lite konstigt? Jag tänker mig att varje gång jag kommer titta ner på ringarna som symboliserar vårt äktenskap, så kommer jag också direkt tänka på min farmor. Jag vet inte om jag faktiskt vill påminnas om henne varje gång jag tänker på vår kärlek. Missuppfatta mig inte, vi har en jättebra relation. Men jag vet inte. Jag har i alla fall god tid till att fundera.


    Några erfarenheter eller tankar?


     

  • Svar på tråden Farmors ring - konstigt?
  • Äldre 15 Jan 14:01
    #1

    Jag tycker inte det är konstigt alls. En av mina vänner använder sin mammas farmors vigelsring som förlovningsring. Ringen har använts i varannan generation, och jag tycker det är en jättefin tanke. Jag tror inte min kompis tänker på varken sin mamma, morfar eller gammelfarmor när hon tittar på sitt ringfinger

    Om ni har en fin ring i släkten och du tycker den passar din stil: använd den! (och tänk på alla pengar ni sparar när ni slipper köpa en ny ring).

  • Äldre 15 Jan 14:51
    #2

    Kan det vara ok att tänka på kärleken den symboliserar? Glad
    Och den dag din farmor inte finns kvar så bär du en del av henne med dig alltid, men det blir inte sådär "jag måste ha farmors halsband på mig" utan det är något som representerar dig och din make samtidigt och kärleken, till varandra, till släkten och ju då även till din farmor...

  • AkJ
    Äldre 15 Jan 17:03
    #3

    Jag tycker det låter superfint! :)


    1/11 2014 är det dags - bröllopsbloggar här: brollopjj.wordpress.com
  • Äldre 17 Jan 17:15
    #4

    Jättefint tycker jag! Gillar du ringen tycker jag absolut att du ska fundera på att acceptera ringen. Fick en guldring av min mormor för något år sedan. Den hade tillhört min gammelmormor och jag hade gärna använt den som min förlovningsring om det inte varit så att ringen är i rött guld och jag trivs bäst i vitguld :) Varje gång jag har på mig ringen (dock på högerhanden) så tänker jag såklart på min gammelmormor, men mer som en värmande känsla i bröstet och tanken på att jag kanske en dag kan lämna den här ringen vidare och låta den gå i arv flera generationer... :)

  • Äldre 18 Jan 08:51
    #5

    Jag kommer att ha min farmors ring som vigselring, det är tillochmed den ringen hon köpte till sig själv efter att hon skiljt sig så det blev hennes "självständighetsring" kan man säga. Låter kanske knasigt att ha den som vigselring, men när jag kommer titta på den så kommer jag ju bara att tänka på min fina familj och min blivande man såklart :) Så jag tycker inte alls det är konstigt att ha något ärvt från en släkting

  • Äldre 20 Jan 22:16
    #6

    Jag tycker inte det låter det minsta konstigt, tvärtom är det ju en väldigt vacker gåva som jag skulle ta emot direkt om jag blev erbjuden den! Att ha en ring som går i släkten gör den ju både unik och speciell. Naturligtvis är det du som ska fatta beslutet, men eftersom du frågar svarar jag; Nej, inte alls konstigt, bara roligt! Glad


    Bland de största pessimisterna finner man tidigare optimister.
  • Äldre 21 Jan 08:26
    #7

    Mamma erbjöd mig hennes ring, men jag tackade nej. Hon har använt den vid två äktenskap som gått i kras så det känns som att den är lite "cursed"... Sen är den i guld och diamanter, och jag är ute efter en i vitguld, rubiner och diamanter :p Känns lite otacksamt att ha tackat nej då det verkade vara väldigt stort för henne, men jag måste ju göra det som känns rätt...

  • Äldre 21 Jan 12:42
    #8

    Jag hade min mormors vigselring när jag gifte mig... för mig symboliserade den allt! Kärlek, gemenskap och framför allt omtanke.

  • Äldre 21 Jan 21:56
    #9

    Tack för alla era synpunkter! :)

  • CJ5
    Äldre 21 Jan 22:39
    #10

    Jag skulle ha använt en ring jag ärvt av min farmor.. Men.. det har blivit slängd! Kan inte riktigt få hjärtat att fatta det...

Svar på tråden Farmors ring - konstigt?