• Äldre 10 Dec 12:09
    1866 visningar
    8 svar
    8
    1866

    Berätta om bröllopet i julkorten?

    Min sambo och jag ska gifta oss i slutet av juni, det vill säga när semestrarna är i full gång och många är bortresta. Vi är inte redo att skicka ut inbjudningarna ännu och har därför funderat på att skicka ut så kallade "Save the Date"-kort, för att redan nu "förvarna" alla att bröllopet kommer att ske i sommar.

    För att spara lite tid och pengar har vi dock funderat på att istället berätta om datumet i julkorten vi skickar ut: "Vi vill också berätta att vi kommer att gifta oss den 28:e juni. Vi hoppas att ni kan komma och redan nu reservera datumet i fråga.  Inbjudan och detaljer kommer längre fram". 

    Min rädsla är dock att det kommer att upplevas och tas som en halvtaskig bröllopsinbjudan på ett julkort och att själva effeketen när  den faktiska inbjudan skickas går förlorad. Andra alternativet är att faktiskt lägga lite pengar på riktiga "Save the Date"-kort och att skicka med dessa med julkorten.

    Vad tror ni? Hur skulle ni göra? Vi hoppas kunna skicka ut inbjudningarna i slutet av februari. 

  • Svar på tråden Berätta om bröllopet i julkorten?
  • Alylly­ra
    Äldre 10 Dec 12:18
    #1

    Jag skulle inte tycka att det var halvtaskigt utan tvärtom mycket smart! "Inbjudan kommer längre fram" indikerar ju att det kommer att komma en riktig inbjudan, men att ni vill passa på och förbereda folk på det.

    Det är klart att det inte blir samma "wow"-effekt när den riktigta inbjudan kommer, eftersom alla redan vet om det, men om ni vill skicka ut Save the Date så tycker jag att det är ett bra sätt att göra det på.

  • stormh­elen
    Äldre 10 Dec 14:01
    #2

    Vi skickade ut julkort i fjol som save-the-date kort. Jag tyckte att det var smart då man slog två flugor i en smäll. Det blir ju ett julkort som står ut i mängde. Flört


     


    Dessutom tror jag att det är bra att ni är ute i god tid med att skicka ut save-the-date kort tidigt då det är (som du säger TS) semestertider.


     


    Jag tycker att ni kan köra på julkort som save-the-date kort. Glad

  • Äldre 10 Dec 14:03
    #3

    Jag håller med Alyllyra om att jag nog mest skulle tycka det var ett smart sätt att skicka spara datumet. Julkort är alltid kul att få och med en sådan rolig överraskning dessutom, ja, ännu bättre! :)


  • stormh­elen
    Äldre 10 Dec 14:04
    #4

    Ska tillägga att det inte var någon som tyckte att det kändes snålt eller tråkigt att få ett sådant julkort, utan vi fick istället många komplimanger för det, då folk bla tyckte att det var roligt och ett julkort som de kommer att minnas länge. (I vanliga fall får man ju bara ett kort som det står "god jul och gott nytt år önskar .........").

  • Äldre 11 Dec 09:30
    #5
    stormhelen skrev 2013-12-10 14:01:55 följande:
    Vi skickade ut julkort i fjol som save-the-date kort. Jag tyckte att det var smart då man slog två flugor i en smäll. Det blir ju ett julkort som står ut i mängde. Flört

     


    Dessutom tror jag att det är bra att ni är ute i god tid med att skicka ut save-the-date kort tidigt då det är (som du säger TS) semestertider.


     


    Jag tycker att ni kan köra på julkort som save-the-date kort. Glad


    Tack för alla svar.

    Hade ni gjort en särskilt typ av julkort eller använde ni vanliga som går att köpa i butikerna? :)
  • stormh­elen
    Äldre 11 Dec 19:27
    #6
    Vancouver skrev 2013-12-11 09:30:49 följande:
    Tack för alla svar.

    Hade ni gjort en särskilt typ av julkort eller använde ni vanliga som går att köpa i butikerna? :)

    Vi använde vanliga julkort som vi köpte i butiken (lite finare än vanliga).


    Så här såg de ut.




    Vi var ute i väldigt god tid med save-the-date korten, men över hälften av gästerna bor i helt andra städer och vissa inte ens i Sverige. =P
  • Copern­icus
    Äldre 12 Dec 11:43
    #7

    Vi kommer skicka "Save the date"-kort som julkort i år. Har inte festlokal klar än så därför väljer vi att göra så här.

  • drömpr­insens­fru
    Äldre 19 Dec 20:29
    #8

    Det låter som en alldeles utmärkt idé TS! Bra att ni är ute i god tid


    Vi gifte oss i juni 2011 och vi skickade inbjudningarna i december 2010, inbjudningarna var istället för julkort och ingen klagade på det! Alla blev jätteglada för inbjudningarna och 99% av gästerna hade tackat ja till bröllopet innan det ens hann bli jul

Svar på tråden Berätta om bröllopet i julkorten?