• MiaDes­u
    Äldre 30 Nov 03:02
    5464 visningar
    6 svar
    6
    5464

    Japan & Kina inspirerat Bröllop!

    Hej! 

    Jag och min fästman har börjat lite smått med att planera inför vårt bröllop, datum är inte satt men vi vill kolla lite ändå! :)
    Vi har ett stort intresse för Japan och vi hade mer än gärn gift oss i Japan!
    MEN, Vi känner att pengarna inte riktigt räcker till till att gifta oss i Japan!
    Därför undrar jag om det är någon som känner till någon Japansk trädgård här i Sverige??
    Eller någonstans som har Japanskt tema?? :) 
    Vi har planerat att gifta oss under Juli månad, vilket är bestämt, så trädgårdar funkar jätte bra då! :D
    Vi bor i Halland så det skulle ju vara SUPER om det låg i närheten! :) Som Göteborg, Skåne, Halland, Kronoberg, Blekinge (inget måste såklart).

    Har ni fler tips om hur vi kan få ett japanskt tema så är jag jätte tacksam om ni vill dela med er av det! :D

     

  • Svar på tråden Japan & Kina inspirerat Bröllop!
  • Äldre 30 Nov 08:09
    #1

    Någon japansk trädgård har jag svårt att tro att det finns i sverige. Men om jag var ni skulle jag letat upp ett ställe fullt med japanska körsbärsträd, tex Järntorget i gbg (som inte är lämpligt för vigsel) men ändå! Sen måste man ju pricka in vigseln när de blommar, det är väl i slutet av maj? Lycka till!

  • MiaDes­u
    Äldre 30 Nov 10:21
    #2
    meandmylove skrev 2013-11-30 08:09:43 följande:
    Någon japansk trädgård har jag svårt att tro att det finns i sverige. Men om jag var ni skulle jag letat upp ett ställe fullt med japanska körsbärsträd, tex Järntorget i gbg (som inte är lämpligt för vigsel) men ändå! Sen måste man ju pricka in vigseln när de blommar, det är väl i slutet av maj? Lycka till!
    Jag har hittat en trädgård i Nyköping (liiiite långt, men det är ett alt.).
    Tack för tipset, dock är det ju som du säger, lite svårt med vigsel på Järntorget :)
    Ja, de blommar i Maj :)
    Tack :"3 
  • Äldre 30 Nov 10:51
    #3

    Det låter jättetrevligt Glad

    Varför inte "ta japan till er" så att säga.

    Hitta en billig lokal som ni har tillgång till fredag till söndag. Och inred den med japanskt tema.
    Ok det är nog inte många som vill sitta på kuddar och äta på låga bord. Men försök tänk bort den detaljen och se stolarna som "kuddar" och borden som japanska matbord.

    Försök fynda vassmattor på rusta/ ÖB osv och täck väggar och golv så gott det går. Gör enkla stolstäckare av billigt tyg (finns 5-metersklipp på Jysk exempelvis) så att ni ändå får "känslan av färgglada kuddar"...
    Leta efter saker som verkligen får er att tänka"Japan" när ni planerar inredningen.

    Vi kunde ju inte direkt åka till medeltiden för vårt bröllop, så vi tog medeltiden till oss Flört 
    Tänk på att gästerna är en stor del av intrycket.
    Vi bad gästerna att klä sig medeltida (och dom fick svara vid OSA om dom skulle komma som adel, borgare, bönder eller i vanliga kläder) men vi sa också att vi hellre såg det som gåva - än att dom tog med en fysisk present. Klädseln påverkade bordsplaceringen eftersom vi ville ha de med medeltidskläder närmast oss och även prioritera de som klätt sig "finast" genom att låta adeln sitta närmast honnörsbordet osv....
    Så ni kanske kan skriva typ att ni gärna ser att gästerna kommer i kimono eller andra japan-inspirerade kläder och att dom får kryssa i det vid OSA (skriv att det påverkar när ni gör bordsplaceringen då ni prioriterar de med japanska kläder eller någon annan bra formulering).

    Satsa på ert tema.
    Finns det något ni kan göra för att göra vigseln mer "japansk"?
    Gifter ni er borgerligt kanske ni kan ha traditionell japansk musik, varför inte säga löftena på japanska (om det är ok för VF)...

    Ja du förstår hur jag tänker kanske? Glad 

  • Aniara­4
    Äldre 30 Nov 15:04
    #4

    Bra tips från Chicita!

    Jag antar att Hasseludden Yasuragi är för långt bort? (Det är ju iofs närmare än Japan.) Annars hade det kanske passat, de har ju mycket konferenser och är vana att hantera stora grupper också.
    yasuragi.se/

  • Äldre 30 Nov 15:11
    #5

    va fränt tema! jag skulle tycka det var skitfränt om ni hade typ kimonos själv! fast i vitt, eller bara mer "pampig"

    hittade detta på  http://www.brollopsglamour.se/japanska-br%C3%B6llopstraditioner
    " om ett par vill ha ett traditionellt bröllop väljer de oftast ett shintoistiskt bröllop och gifter sig i tempel. där bär bruden en vit kimono som kallas shiromuku medan brudgummen bär en montsuki - en svart formell kimonodräkt". 

    nu behöver ni ju självklart inte ta det bokstavligt, men det vore ju för fränt! hittade lite bilder: 





     personligen tyckte jag brudens huvudprydnad såg för hemsk ut, haha, men det är ju vad JAG tycker :P 
    men sen kan bruden ju köra på andra färger än vit på kimonon. ^^ 
     
  • Äldre 1 Dec 00:12
    #6

    Jag tycker absolut man kan sitta på golvet och äta, det gör man ju på flera japanska restauranger i Sverige. Så länge ingen har något handikapp/skada eller så som förhindrar den, men det vet man ju bäst själv om man har såna gäster. Tycker japanskt tema låter supercoolt, och maten är ju given - sushi! ;)

Svar på tråden Japan & Kina inspirerat Bröllop!