• Äldre 26 Nov 12:42
    8256 visningar
    15 svar
    +1
    15
    8256

    Blivande brudar 2014 i Vetlanda/Nässjö/Eksjö trakten?

    Som rubriken lyder. Skulle va kul att kunna byta erfarenheter och kontakter med brudar (och brudgummar såklart) som bor eller ska gifta sig i närheten av Nässjö, Vetlanda eller Eksjö.


  • Svar på tråden Blivande brudar 2014 i Vetlanda/Nässjö/Eksjö trakten?
  • Äldre 26 Nov 12:42
    #1

    Jag själv bor inte i Småland med min sambo kommer därifrån och det blir bröllop lite utanför Vetlanda.

  • Äldre 28 Nov 19:05
    #2

    Jag och min sambo bor i Nässjö Glad

  • Äldre 29 Nov 07:26
    #3

    Va kul! Har ni bestämt datum för vigsel? Har ni bokat något mer än?

  • Äldre 29 Nov 09:52
    #4

    Ja, det har vi! Andra lördagen i augusti är det dags (: Kyrkan och festlokalen är bokad! . Hur går planeringen för er? Ni ska gifta er i vetlanda men bor någon annanstans, eller?

  • Äldre 29 Nov 11:33
    #5

    Ja vi bor och jobbar i Värmland. Flyttade hit pga jobb. Men båda kommer från Småland, så vi har bröllopet där.


    Vi har bokat en helhetslösning vilket nu känns jätteskönt. Först hade vi spanat in en riktigt fin lokal, men mycket behövdes fixas med den och sen hyra in allt. Så nu köper vi det, känns bra att kunna koncentrera sig på roliga saker. det är mycket att fixa ändå. Så vi hamnar nog på en budget på ca 100 000kr.


     


    Vi har alltså bokat plats, fotograf, musik till vigsel, dj till fest.. Sen har jag kollat på kläder men inte hittat rätt n. funderar på att beställa från någon kinasida, den jag provat och verkligen tyckte om kostade 10 000kr :) Lite för mycket för en klänning tycker jag.


     


    Vi ska snart ringa en vigselförrättare jag är bekant med. Har inte fått tummen ur än ;)


     


    Vad behöver man mer liksom? Är jätteglad att jag hittade en tjej från Vetlanda som ska fota. Hon är duktig och har precis startat till företag, så relativt billig fortfarande. DJ är också från kontakter i vetlanda, men han bor i Kalmar tror jag. Vigselmusik är två violinister som kommer från vetlanda och har kompisar där men bor i göteborg och malmö... Så vi får nog ihop det.


     


    Däremot så är frisör kvar! Känns som jag måste boka det snart...

  • Äldre 4 Dec 10:10
    #6
    kärleken skrev 2013-11-29 11:33:26 följande:

    Ja vi bor och jobbar i Värmland. Flyttade hit pga jobb. Men båda kommer från Småland, så vi har bröllopet där.


    Vi har bokat en helhetslösning vilket nu känns jätteskönt. Först hade vi spanat in en riktigt fin lokal, men mycket behövdes fixas med den och sen hyra in allt. Så nu köper vi det, känns bra att kunna koncentrera sig på roliga saker. det är mycket att fixa ändå. Så vi hamnar nog på en budget på ca 100 000kr. 


    Vi har alltså bokat plats, fotograf, musik till vigsel, dj till fest.. Sen har jag kollat på kläder men inte hittat rätt n. funderar på att beställa från någon kinasida, den jag provat och verkligen tyckte om kostade 10 000kr :) Lite för mycket för en klänning tycker jag. 


    Vi ska snart ringa en vigselförrättare jag är bekant med. Har inte fått tummen ur än ;) 


    Vad behöver man mer liksom? Är jätteglad att jag hittade en tjej från Vetlanda som ska fota. Hon är duktig och har precis startat till företag, så relativt billig fortfarande. DJ är också från kontakter i vetlanda, men han bor i Kalmar tror jag. Vigselmusik är två violinister som kommer från vetlanda och har kompisar där men bor i göteborg och malmö... Så vi får nog ihop det.


    Däremot så är frisör kvar! Känns som jag måste boka det snart...


    Oh då förstår jag. Ursäkta mitt sena svar, det har varit mycket i skolan det senaste.
    Vad skönt! Är det på någon restaurang då eller? Det är väl den enklaste lösningen med tanke på att ni planerar lite på distans :)
    Då jag är student är vår budget aningen mindre :D Halva er ungefär, exklusive bröllopsresan - den kostar mer än bröllopet.
    Vi gör det mesta själva - eller allt egentligen! Valde en lokal (bygdegård) vid sjön som passade antalet gäster. De har allt vad gäller servis, dukar m.m. Min lillebror är kock och kommer förebereda det mesta dagen innan, sedan tar hans kockvänner över för att han ska kunna ta del av dagen.
    Min blivandes syster är frisör så hon gör mitt hår. En kompis till mig är fotograf så det blir lite kompispris på det. Klänningen är köpt sedan en tid tillbaka. Köpte min drömklänning för 3500 med underkjol.
    Den kommer få justeras lite, men tack vare korsett med snörning i ryggen är den flexibel för eventuell kroppsförändring :) På vigseln kommer vi ha en vän som sjunger.

    Vi vet inte riktigt hur vi ska göra med musik ännu, om vi ska ha band, dj eller inget av det. Svårt :)
    En resa till Tyskland kommer resultera i en fylld bar.

    Vi har ju valt helt olika lösningar, men nog kommer vi få ihop det! - precis som vi vill ha det (:
  • Äldre 4 Dec 10:38
    #7

    Va roligt att ha så många nära och kära och kontakter som kan hjälpa till. Min familj är händiga och kommer bygga bänkar och fixa med dekorationen i lokalen, men känner ingen som jag kan fråga om frisör/fotograf osv. En frisör kommer på bröllopet, men jag vill ju inte att hon ska behöva jobba.


     


    Jag det är rysligt mycket pengar. Jag tänkte först kanske 60 000kr, men vill heller inte begränsas av pengarna. Trots att vi har pengarna så svider det lite. Och sen tänker man på kanske framtida husköp/lån och annat som kommer kosta. Att man kanske vill ha kvar de sparpengarna. Men jag har löst det så att jag sparar extra detta året så blir det inte så mycket sparpengar som går åt. Känns verkligen konstigt att lägga så mycket pengar på detta. Men också roligt att spännande :) Det största blir ju helhetslösningen med lokal, mat och personal ca 60 000kr, sedan fotiograf 8000kr, DJ 4000kr, klänning kanske 3000kr.. ja och sen rullar det på. Vi har räknat med att lägga ca 4000kr på trycksaker och porto. save the date är utskickat, inbjudningar, festhäften, tackkort och så porto på det! ganska sjukt... :)

  • Äldre 4 Dec 10:41
    #8

    Låter föresten jättemycket med en bugdegård, jag hade också kunnat va i en sån om vi hittat en tillräckligt stor. Finns en jättefin i närheten vid vattnet. Men känns också kul att bli lite uppassad på på bröllopsdagen. Mysigt att alla kan hjälpas åt, men det finns ju alltid en risk att det blir lite stressigt. Men med bra planering så går allt! Vi ska bjuda många redan till fredagen så vi kan ha lite grillkväll, blir mysigt!


     


    Vad pluggar du? Kommer du från höglandet?

  • Äldre 4 Dec 11:19
    #9

    Ja, som du säger är det roligt att ha många nära och kära som kan hjälpa till, men också att risken finns att det blir stressigt. Jag hoppas att god planering verkligen ska lösa det hela. Sedan är det kul att alla blir så glada över att bli tillfrågade! Vi har bara fått tacksamma och glada reaktioner då vi bett om någons hjälp.
    Är det en vän till dig som är frisör? I så fall skulle jag fråga. Hon/han blir säkert glad :) Det är ju bara innan vigseln, sedan är det ju inget jobb för henne/honom alls.

    Ja, det är med tanke på framtida husköp vi försöker hålla kostnaderna nere. Vi sparar för fullt och hoppas hitta oss ett fint hus något år efter bröllopet.
    Er budget verkar bra!
    men vad bra pris på er helhetslösning! Hur många ska ni vara? (: Är det i vetlanda eller?

    Ja, förstår helt klart vad du menar med det där med uppassningen! Sådan stor dag!
    Låter jättemysigt med grillkväll. Något för oss att klura lite på. Längtar så nu! Vilket var ert datum?

    Jag kommer ifrån N-Ö och tar sjuksköterskeexamen till våren.
    Vad jobbar ni med?

  • Äldre 4 Dec 11:37
    #10

    Vi gifter oss 16 augusti typ 2 mil utanför Vetlanda, borglig utomhusvigsel. Jag är socionom och jobbar på staben på vård och omsorgsförvaltningen i en kommun här i Värmland. Va roligt med en sjuksköterska! När gifter ni er?


     


    Vi ska bara 60-65 personer och det kostar 950kr/person. Då ingår bubbel, trerätters, kaffe och tårta, lokal, all dukting och porslin, personal, städning. Ibland känns det som jag glömt något bara för att jag inte kan fixa med allt. Men det är ju en del ändå. Får koncentrera mig på det. Typ klänning, ring, dekorationer osv..

  • Äldre 4 Dec 11:47
    #11
    kärleken skrev 2013-12-04 11:37:16 följande:

    Vi gifter oss 16 augusti typ 2 mil utanför Vetlanda, borglig utomhusvigsel. Jag är socionom och jobbar på staben på vård och omsorgsförvaltningen i en kommun här i Värmland. Va roligt med en sjuksköterska! När gifter ni er?


     


    Vi ska bara 60-65 personer och det kostar 950kr/person. Då ingår bubbel, trerätters, kaffe och tårta, lokal, all dukting och porslin, personal, städning. Ibland känns det som jag glömt något bara för att jag inte kan fixa med allt. Men det är ju en del ändå. Får koncentrera mig på det. Typ klänning, ring, dekorationer osv..


    Kuul, vi gifter oss lördagen innan, den 9 aug! :)
    Ja, jag ser så fram emot att börja arbeta som SSK!

    Okej! Tycker det låter som ett bra pris :) och det låter verkligen så skönt och smidigt!
    Har ni bestämt vilka rätter ni ska ha eller blir det senare?
    Vi kommer att bjuda in knappt 100 personer, sedan återstår att se hur många det blir som kan komma. Vi har verkligen varit tvungen att sålla bland vänner och bekanta då min blivande har riktigt stor och go släkt.

    Javisst, det är så mycket att tänka på när man väl börjar planera, men vi är ju ute i så pass god tid att det finns gott om tid att fixa sådant där.
  • Äldre 4 Dec 12:56
    #12

    Vad härligt med så mycket folK! Ja hade vi också bjudit så många så hade vi nog inte valt detta alternativ. Då hade det vart viktigare att alla fick komma till ett bra pris. Mat och annat kan ju verkligen förenklas och bli billigare. Egentligen så bryr vi oss inte så mycket om hur maten blir, det är bara skönt att ha denna lösning. Men vi tänkte ha förrätt serverad och sedan buffe till varmrätt. Sedan serverad eftrrätt och sen tårta i en annan del av huset, så folk kan ta en bensträckare. Sen blir det dans!! Hoppas på att alla dansar och har roligt. Det är verkligen kul när alla ha rroligt på dansgolvet.

  • Äldre 4 Dec 13:16
    #13
    kärleken skrev 2013-12-04 12:56:23 följande:
    Vad härligt med så mycket folK! Ja hade vi också bjudit så många så hade vi nog inte valt detta alternativ. Då hade det vart viktigare att alla fick komma till ett bra pris. Mat och annat kan ju verkligen förenklas och bli billigare. Egentligen så bryr vi oss inte så mycket om hur maten blir, det är bara skönt att ha denna lösning. Men vi tänkte ha förrätt serverad och sedan buffe till varmrätt. Sedan serverad eftrrätt och sen tårta i en annan del av huset, så folk kan ta en bensträckare. Sen blir det dans!! Hoppas på att alla dansar och har roligt. Det är verkligen kul när alla ha rroligt på dansgolvet.
    Ja, det ska verkligen bli jättekul! Nej, maten är ju egentligen inte så viktig. Det är lite irriterande hur mycket jag snöat in på det. Min lillebror ska snart laga en provmeny så vi får testa lite olika.
    Vi tänkte ha som er, serverad förrätt, buffé till varmrätt och serverad dessert (alt. ett dessertbord).
    För oss får enkelheten styra en del med maten, vad kan man förbereda och vad är lätt att servera osv.

    Ja, självklart ska det dansas! Så kul! Ser fram emot en dunderfest! :)

    Har ni tänkt att ha aktiviteter och sånt?
  • Äldre 30 Jan 20:48
    #14

    Hej! Bor i Vetlanda och ska gifta mig 17 maj! Sååå mycket att styra med nu! Vi ska va i Bäckseda kyrka och sen i folkets park. Har catering som hjälper oss med maten. Nu kollar jag tårtor. Ganska dyrt tycker jag. Vi blir ca 50 pers. Kul med fler från samma stad som ska gifta i år!

  • Äldre 31 Jan 22:24
    #15
    Jessyljung skrev 2014-01-30 20:48:16 följande:
    Hej! Bor i Vetlanda och ska gifta mig 17 maj! Sååå mycket att styra med nu! Vi ska va i Bäckseda kyrka och sen i folkets park. Har catering som hjälper oss med maten. Nu kollar jag tårtor. Ganska dyrt tycker jag. Vi blir ca 50 pers. Kul med fler från samma stad som ska gifta i år!
    Ett tips med tårtor är att beställa helvita från maxi och dekorera själva. Finns mycket fint att hitta på internet till tårtor :)
Svar på tråden Blivande brudar 2014 i Vetlanda/Nässjö/Eksjö trakten?