• 2015

    Svart bröllopsklänning VS creme färgad bröllopsklänning?

    Jag vet att jag bestämmer själv och så. Men vill ändå höra era åsikter. Jag älskar svart! och har nästan aldrig vitt på mig.
    Men och andra sidan så förknippar människor svart med sorg. Och det vill jag inte att de skall förknippa vårt bröllop med. Jag vill att vårt bröllop skall förknippas med glädje.

    Så hur gör jag?!
    (Jag kan tänka mig cremefärgad klänning om jag hittar den "rätta". Även om svart är mer "min" färg).

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Svart bröllopsklänning VS creme färgad bröllopsklänning?
  • daniiel

    Såhär såg min klänning ut, men man kan ju välja vilken klänning man vill :) Dom svarta skorna syntes bättre när jag bytte om till min kortare klänning under middagen. Den hade också ett svart band i midjan.



     


    Det finns ju klänningar med svarta broderier, med svart spets osv. Några fler exempel nedan.


  • 2015
    daniiel skrev 2013-11-11 23:31:39 följande:
    Såhär såg min klänning ut, men man kan ju välja vilken klänning man vill :) Dom svarta skorna syntes bättre när jag bytte om till min kortare klänning under middagen. Den hade också ett svart band i midjan.


     


    Det finns ju klänningar med svarta broderier, med svart spets osv. Några fler exempel nedan.


    Men så vacker du är! Önskar att man var lika vacker skälv :P. Helt fantastiskt fint!
    Tack för att du delade med dig Glad.
  • Cuddly

    För så längesedan var det ju inte vitt man skulle ha på bröllop utan klänningarna skulle vara svarta! Varför vet jag inte, men jag tror att det kunde vara för att de skulle kunna återanvända klänningen sedan när man själv dog eller vid begravning av till exempel maken... Ultra praktiskt. Googla svart och bröllopsklänning och kolla på googles bilder så lär du nog få se hur de gamla helsvarta klänningarna såg ut. Många är riktigt maffiga faktiskt. Jag tycker det ser väldigt dramatiskt ut! I positiv bemärkelse. Så om du tycker om svart... bry dig inte om vad de andra säger om det, det finns en tradition av svarta brudklänningar också. Och jag tror inte att det blir så svårt att sticka ut i mängden med en sådan heller. Jag röstar för hel svart mest för att det verkar som att det är det du gillar.

  • daniiel
    Cuddly skrev 2013-11-12 08:01:04 följande:
    För så längesedan var det ju inte vitt man skulle ha på bröllop utan klänningarna skulle vara svarta! Varför vet jag inte, men jag tror att det kunde vara för att de skulle kunna återanvända klänningen sedan när man själv dog eller vid begravning av till exempel maken... Ultra praktiskt. Googla svart och bröllopsklänning och kolla på googles bilder så lär du nog få se hur de gamla helsvarta klänningarna såg ut. Många är riktigt maffiga faktiskt. Jag tycker det ser väldigt dramatiskt ut! I positiv bemärkelse. Så om du tycker om svart... bry dig inte om vad de andra säger om det, det finns en tradition av svarta brudklänningar också. Och jag tror inte att det blir så svårt att sticka ut i mängden med en sådan heller. Jag röstar för hel svart mest för att det verkar som att det är det du gillar.
    Ofast hade man bara råd med en finklänning och svart var då en praktisk färg, för den kunde användas till alla tillställningar (inte för att dom gick på så många), inkl begravningar. Dom svarta klänningarna på den tiden var ganska enkla och inte alls speciellt maffiga. Tex som bilden nedan kunde det se ut, en ganska enkelt och täckande svart klänning.


    Men, även folkdräkt var vanligt att använda, för det var ofta den finaste dräkten (klänningen) man ägde.

    Vit brudklänning kommer från överklassen, för att visa på att man hade råd att köpa en vit klänning som bara användes en dag.

    Men det sagt, så betyder det inte att man inte idag kan använda svart brudklänning, det är ganska modernt. En av mina favoriter, Vera Wang, har i sin höstkollektion 2012 ett flertal väldigt vackra svarta klänningar www.verawang.com/EN/UK/wedding/bridal-collection/fall-2012 Men jag tycker att om man har tvivel, så är nog chansen större att man ångrar sig i efterhand om man valde en helt svart klänning motför om man valt en vit (ivory, creme, champange osv), eventuellt med svarta detaljer då. Men som vanligt är det bästa att bege sig ut för att pröva klänningar, så man får redan på vad man själv känner sig mest bekväm i :) Både gällande färg och modell. Att tänka på är att det nog inte är så många brudbutiker i Sverige som har helt svarta brudklänningar, men balklänningar brukar kunna finnas i svart :)
  • daniiel
    2015 skrev 2013-11-11 23:33:27 följande:
    Men så vacker du är! Önskar att man var lika vacker skälv :P. Helt fantastiskt fint!
    Tack för att du delade med dig Glad.
    Tack, vad snällt skrivet av dig :) Jag brukar sällan känna mig vacker, men på bröllopsdagen gjorde jag faktiskt det :) Och det är ju det man ska sträva efter, att själv känna sig vacker och bekväm på sin bröllopsdag! Oavsett om det är i en vit, svart, grön, röd eller lila klänning :P
Svar på tråden Svart bröllopsklänning VS creme färgad bröllopsklänning?