• Äldre 28 Oct 21:53
    4421 visningar
    13 svar
    13
    4421

    Vinterbröllop: Tips på transport 8 km

    Hej,
    Jag gifter mig under sportlovet och kyrkan ligger ca 8 km från festlokalen.
    Vi funderar lite ang. transport- det är ju brukligt att färdas i ngt lite speciellt :)

    Vi vill egentligen åka häst och vagn- men det är för långt 8 km på vintern.
    Vi kan däremot åka häst och vagn från stallet till lokalen - ca 500 meter :)

    Men frågan är ju hur vi ska åka från kyrkan- det vi har tillgång till är ju vår vita volvo...
    Vad tycker ni: volvo+ häst?

    Skoter är ju ocå ett alternativ, men det är också för långt 8 km (plus risk för rufs+dieselångor)

    Någon som har någon bra tanke?

  • Svar på tråden Vinterbröllop: Tips på transport 8 km
  • Äldre 28 Oct 22:21
    #1

    En fin bil alt limo? Spark ;) haha

  • Äldre 30 Oct 05:04
    #2


    En fin bil gör sig väldigt bra även om det är snö ute så jag röstar på det.
  • Eliin
    Äldre 30 Oct 07:54
    #3

    Ja, en fin bil som andra säger gör sig ju bra.
    MEN tyvärr är det ju så att urvalet av bilar blir mycket mindre på vintern då de flesta veteranbilar står vinterförvarade och inte körs på vintern. Jag tror det samma kan gälla med bilar som inte räknas som veteran också, t.ex cab är det ju så med. De som äger sådana bilar vill/kan/bör inte använda dem i snö (inga vinterdäck) och rakt inte när de saltar vägarna då saltet sliter skadar bilen.
    Vi gifter oss också på vintern, dock inte någonstans där det är snögaranti... Och vi kommer nog bara be min far köra oss i hans vanliga kombibil, vi ska iofs inte så långt heller mindre än 1km mellan kyrka och festlokal.

    Men jag tycker dit förslag med volvo+häst lät toppen!

  • Äldre 30 Oct 09:37
    #4

    Jag hade valt en hummerlimo :)  

  • Äldre 30 Oct 09:38
    #5

    Aaaa nu kom inte bilden med, men kolla här www.royallimo.se/

  • Äldre 30 Oct 11:07
    #6

    jag hade åkt bil och sen åkt häst och vagn (eller släde) sista biten. Alternativt åkt spark eller nåt. 

  • Äldre 4 Nov 09:40
    #7
    Eliin skrev 2013-10-30 07:54:39 följande:
    Ja, en fin bil som andra säger gör sig ju bra.
    MEN tyvärr är det ju så att urvalet av bilar blir mycket mindre på vintern då de flesta veteranbilar står vinterförvarade och inte körs på vintern. Jag tror det samma kan gälla med bilar som inte räknas som veteran också, t.ex cab är det ju så med. De som äger sådana bilar vill/kan/bör inte använda dem i snö (inga vinterdäck) och rakt inte när de saltar vägarna då saltet sliter skadar bilen.
    Vi gifter oss också på vintern, dock inte någonstans där det är snögaranti... Och vi kommer nog bara be min far köra oss i hans vanliga kombibil, vi ska iofs inte så långt heller mindre än 1km mellan kyrka och festlokal.

    Men jag tycker dit förslag med volvo+häst lät toppen!
    Jo håller med till viss del i det men vissa delar av vårt land saltas inte. Man kan också ta bilen på en biltransport till platsen och köra den lilla biten det behövs om det är långt till platsen. Efteråt så spolas bilen med vanligt vatten undertill så saltet rinner av. Gäller nog inte de finaste utställningsbilarna med dess ägare men de som har en fin bruksbil kan gå med på detta för trots allt så är ju bilarna gjorda för vinterkörning. Har några kompisar som kört även på vintern?

  • Äldre 4 Nov 10:31
    #8

    Ok, tack för idéer! Ja, det kanske blir Volvo och häst :) jag tror just detta att det är på vintern och att man ställer av bilar... Vi kommer att vara en bit norrut, med stor chans att det är snö.

  • Äldre 27 Jan 23:09
    #9

    Var i vårt avlånga land sker detta då?
    Mvh Tz 

  • Äldre 5 Feb 18:54
    #10

    Det blir häst i 8 km :) det sker i Hälsingland

  • Äldre 5 Feb 19:17
    #11

    jag har en vanlig sportcab (peugeot)  och jag kör vintertid, det finns vinterdäck.  Bor också i Hälsingland.  Den ser ju speciell ut även med taket på.... 

    jag skulle faktiskt  ta och titta runt bland vänner och bekanta om ni kanske i alla fall kan låna en riktigt fin bil - utan att det är en veteranbil eller specialbil.

     Finns ju många som har lite exklusivare bilar som kanske kan tänkas vilja låna ut den till er.  Dekorera den kan man ju göra , vet en som hade breda vita sidenband som satt fast kring motorhuven, den såg ut som ett inslaget paket. Rosett mittpå. 

      
    Typ såna här bilar.

    Eller varför inte precis tvärtom?

    Hitta nån som äger en mini?  Eller en folkabubbla?

    (för övrigt, häst sista biten håller jag med om)

     

  • Äldre 5 Feb 19:20
    #12

    men va? 

    hela mitt långa inlägg fanns när jag klickade på skicka.....    

    Jag skrev att ni kan ju kolla om nån omkring er har en liten finare bil att låna ut om ni inte vill åka egen bil.

    eller precis tvärtom - hitta nån som kan låna ut en Mini?  Eller en folkabubbla?

    (häst sista biten håller jag med om)  

  • Äldre 7 Feb 11:15
    #13

    Vi ska åka häst hela vägen! Vi trodde det var för långt, men nu har vi pratat med folk som säger att det är möjligt.

Svar på tråden Vinterbröllop: Tips på transport 8 km