• Trattkantarellen

    Professionell bröllopsfotograf - Behövs det?

    Denna fråga ställer min m2b. Han är själv väldigt duktig på Photoshop och de flesta bilder vi kikar på på nätet hos olika fotografer hävdar han bestämt att han kan fixa likadant, räcker med en fotointresserad släkting med bra kamera som sköter fotograferandet tycker han. Så ska alltså m2b behandla och retuschera och greja alla bilder. Jag vet inte riktigt, är inte så bra på sånt här själv.. Vad säger ni? För och nackdelar, hur gjorde/gör ni? (skriver mobilen, så ursäkta att allt är ihopklumpat)

  • Svar på tråden Professionell bröllopsfotograf - Behövs det?
  • xMariax

    Vi kommer antagligen att göra så.. Vi hittar ingen fotograf vars bilder vi tycker om eller har råd med, så jag kommer ''träna upp'' någon släkting så denne kan använda min systemkamera och så retuscherar jag sen. Då får jag bilderna exakt som jag vill ha dem. Tycker du att han är bra på att retuschera och ni känner någon som kan ta skapliga bilder så kör på det om ni vill!


    24 Maj 2014
  • Ello

    Vi skall också låta en släkting fotografera och så kan både hon och jag använda photoshop.

    Ett förslag är väl att du låter släkting ta några bilder så får din blivande fixa dem, så ser ni ju om det blir bra eller inte.

  • Alyllyra

    Vi tyckte det var 100 % värt pengarna med en professionell fotograf. Vi har flera vänner och släktingar som är ganska intresserade av foto och sånt, men att få till de kompositioner, ljusbilder etc som en riktig fotograf kan göra handlar om mycket erfarenhet. Det är inte bara redigeringen man betalar för, om man säger så.

  • daniiel

    Nej, det behövs inte. Det beror helt och hållet på prioriteringar och budget osv. Det är dock inte nödvändigt, även om vissa tycker att det är en sak väl värd att spendera pengar på.

    Vi hade fått lägga halva vår budget på fotografering om vi hade velat ha en professionell fotograf och ännu mer om vi hade velat ha många bilder sedan efteråt. Vi valde inte att prioritera det. Vi hittade en ung tjej, som var duktig, och betalade henne det hon begärde och fick sedan ca 700 oredigerade bilder på DVD-skivor från dagen. Det var vad vi ville ha. Kvantitet. Vi fick också ca 60st redigerade bilder. Vi kunde själva sedan bestämma om vi ville ha riktiga foton, förstoringar osv och själva beställa det. Ett alternativ som passade oss och vår budget.


  • xMariax
    daniiel skrev 2013-10-14 16:49:02 följande:
    Nej, det behövs inte. Det beror helt och hållet på prioriteringar och budget osv. Det är dock inte nödvändigt, även om vissa tycker att det är en sak väl värd att spendera pengar på.

    Vi hade fått lägga halva vår budget på fotografering om vi hade velat ha en professionell fotograf och ännu mer om vi hade velat ha många bilder sedan efteråt. Vi valde inte att prioritera det. Vi hittade en ung tjej, som var duktig, och betalade henne det hon begärde och fick sedan ca 700 oredigerade bilder på DVD-skivor från dagen. Det var vad vi ville ha. Kvantitet. Vi fick också ca 60st redigerade bilder. Vi kunde själva sedan bestämma om vi ville ha riktiga foton, förstoringar osv och själva beställa det. Ett alternativ som passade oss och vår budget.
    Jag trodde faktiskt att ni anlitat ''riktig'' fotograf! Riktigt fina bilder! Får man fråga om hon gått nån kurs eller läst foto på gymnasiet eller dylikt?
    24 Maj 2014
  • filibustern

    ne inte behövs det. det är ju upp till er vad ni vill lägga pengarna på. säger din m2b att han kan fixa bra kort billigt så go for it! 

    själv så tänkte vi först att min tänkta tärna skulle få fota (då hon gått kurser och har en bra kamera) men så börja vi tänka lite och nu har vi bestämt att det är bättre att lägga ut lite pengar och få riktigt bra kort, än gratis och ev. dåliga. dock har den fotograf vi fastnat för billiga priser så..  

  • HannaP

    Det är absolut värt att lägga mkt pengar på en fotograf! Vi hade en hyfsat billig professionell fotograf och jag är sådär nöjd. Det är skillnad på profesionell och profesionell....
    Jag tänkte samma sak som många andra men såhär i efterhand ångrar jag att vi inte budgeterade lite mer på en fotograf...

  • PimPim83

    För oss var det verkligen värt att satsa pengar på en professionell fotograf! Vi har många duktiga fotografer bland våra släktingar, men deras bilder kommer inte ens i närheten av de som fotografen tog. Att få till bra bilder handlar ju om så mycket mer än en bra kamera och kunskaper i photoshop.


  • Chicita

    Vi hade två amatörfotografer, varav den ena gått en utbildning i foto / media men aldrig fotograferat ett bröllop.

    Skillnaden mellan "en släkting med bra kamera" och en amatör som ändå är duktig på porträttfotografering är bra stor.
    Släktingen med den bra kameran kanske inte tänker på hur bakgrunden ser ut.
    Det är inte så kul att få bilder som ser ut som om det växer ett träd ut ur huvudet eller bara bilder där man blinkar och gör konstiga grimasher...
    Skillnaden mellan proffs och amatör är ännu större.
    Ett proffs kan både locka fram och dirigera er så att ni får fram era bästa vinklar. Ett proffs kan också förstå hur bilden faktiskt kommer att se ut i slutänden. För det man ser i sökaren och det som hamnar på bilden behöver inte bli exakt samma sak.

    (exempel- min make tycker alltid att han får fina bilder av mig. När jag ser dom så ser jag ut som om någon har satt sig på mig. Jag ser ut att vara 1,10 lång och minst lika bred. Detta för att han omedvetet vinklar kameran lite neråt när han tar en bild, även om han böjer lite på benen för att hamna i en bättre vinkel)

    Men svaret på frågan... behöver man proffs?
    Nej - det behöver man inte... 

    Behöver man någon som faktiskt förstår sig på den där fina dyra kameran?
    Ja - det behöver man... Solig 

Svar på tråden Professionell bröllopsfotograf - Behövs det?