• kärleken

    Vad var det bästa på ditt bröllop?

    Jag är nyfiken på vad som var bäst på ert bröllop. Vad var värt all möda? Vad kommer ni komma ihåg och vad var onödigt att lägga så mycke tid/pengar/oro över?



    Självklart så var det säkert att ni blev gifta (!) men jag undrar över vigsel och fest, vad var bäst?



    Vad det människorna och dansen?



    Eller hade det inte kunnat bli så stämningsfullt om inte lokalen/dekorationerna var så bra?



    Vad gjorde er fest/vigsel/middag så bra?



    Vad är värt att lägga pengar/tid på?



    Det finns säkert massa sådana här trådar men jag hoppas på att få lite input.





    (min baktanke är lite att komma underfund med hur värt ”en perfekt lokal” eller inhyrd dj/band är… osv. Jag vill inte snåla på mitt bröllop men inte heller lägga pengar på väldigt dyr (mindre viktig) utfyllnad.)


  • Svar på tråden Vad var det bästa på ditt bröllop?
  • jimmyojennifer

    Vi hade vår fest i en liten gårdslokal där vi bor. Vi betalade 1000 kronor för att ha lokalen i tre dagar. Vi pyntade dagen innan och städade dagen efter.
    Vår dekoration bestod av en hemgjord vimpel och sedan blommor som vi ställde i lokalen. På borden hade vi små "diamanter" och löpare, hemgjorda ljuslyktor och blommor.
    Vi körde spotify. Vår fest var super lyckad! Rolig, härlig stämning, dans och skratt. Jag är väldigt nöjd med vårt beslut att inte lägga massor av pengar på lokalen. Vi var totalt 56 stycken.


    Jag var jätte orolig att dekorationerna inte skulle vara tillräckligt men det hade blivit för mycket om vi haft mer. Vi har bara fått höra bra saker i efterhand. Hur rolig festen var och hur god maten var( hemgjord buffé)


    Vi försökte tänka "less i more". Vad vill vi lägga pengar på egentligen, hur mycket pengar vill vi göra av med för en dag?
    Lokalen var inte en viktig del för oss utan lokalen var ett ställe att vara på, det blir vad man gör det till helt enkelt.


    Det bästa med vår bröllopsdag var att vi hade så himla rolligt och det tror jag att vi haft oavsett om vi lagt 1000 kr på lokalen eller 15000 kronor. =)


    Framtiden är den du själv skapar
  • Chicita

    Det absolut bästa med vår middag/fest /gästabud var att nästan alla gäster hade hörsammat vår önskan om att komma i medeltidskläder.
    Gästerna är faktiskt en stor del av "dekoren". Fint klädda gäster kan lyfta den tristaste lokal. Och nu menar jag inte att man ska välja den trista kvarterslokalen med exponerade rör i taket och skrangliga bord / stolar och hoppas att gästerna är dekorativa nog Tungan ute 
    Men att exempelvis be gästerna att klä sig i glada färger eller undvika svart eller något annat tillägg till klädkoden kan göra massor för intrycket.

    Annars skulle jag nog säga att det bästa man kan göra är att lägga mycket tid och tanke på bordsplaceringen så att alla har någon dom känner inom pratavstånd och sitter bredvid människor dom har något annat gemensamt med. Och att antingen ha tillräckligt med personal för att servera maten smidigt, eller tänka till när det gäller buffén så att man kan ta från flera håll och att det är lätt för de som sköter buffén att komma åt och fylla på (ett exempel på bifogad bild om hur man kan arrangera en buffé).

    Sånt är viktigare för stämningen än antalet vaser, blingbling och om dukarna är kritvita eller inte Flört



     
  • karamell

    Det fanns många saker som gjorde att vårat bröllop blev riktigt lyckat, men om jag ska välja de viktigaste är det nog:

    Stället där vi hade festen & middagen på (Villa Soludden) hade inte kunnat bli bättre

    Gästerna, vi bjöd bara sådana som verkligen står oss nära om hjärtat (vi hade 65 gäster) varav inget var släkt förrutom mamma pappa syson och 2 kusiner. Alla var genuint glada och lyckliga, och bidrog till stämningen

    Noggran tidsplan, sen att bara kunna släppa alls stress på dagen och bara njuta, även om inte allting går enligt plan. 

  • karamell

    Justdet, Jag vill tillägga, bra band och bra fotograf! Det bidrog också väldigt mkt till att det blev lyckat!

  • daniiel

    Vi trodde att vi hade valt den perfekta lokalen, som egentligen låg över vår budget, men.. ja, den var ju perfekt! Det blev vårat största misstag. Vi är så besvikna på valet av lokal, speciellt eftersom vi tyckte att vi betalade en hel del pengar och fick otroligt dålig service där personalen bland annat stal av oss och tillslut, efter många om och men, fick vi visserligen ersättning.. men ingen ursäkt.

    Det bästa med bröllopet var nog att vi valde att involvera vår dotter (som då var ca 4,5år) så pass mkt som vi gjorde och att vi inte kompromissade med gästlistan, utan bjöd in alla som vi ville bjuda in.


  • Miss M

    Hmm, svår fråga. Vi hade en underbar dag!

    Det som var bäst var nog att vi var så avslappnade under dagen. Vi hade hela tiden saker att göra, men utan att bli stressade. Vi hade ingen spikad (tids-)plan över dagen, men allt flöt på ändå. Vi skrattade massor. Vi släppte kontrollen över middagen trots att vi båda har erfarenhet av att jobba med middagar/sittningar och brydde oss inte alls om vad som hände i köket.
    Jag är också väldigt nöjd över att vi bjöd in en bekant som dj, för han spelar väldigt bra och jag dansade massor och hade superkul på dansgolvet. Sådär så att jag kände att jag inte ville åka ifrån festen. Flört

    Både jag och min man är supernöjda med hela dagen och om jag ska ge något tips är det nog att släppa kontrollen, delegera arbetsuppgifterna till släkt och vänner och bara njut av dagen! Min man sa också, när vi höll på att planera, att så länge man är 80 % nöjd med något, så blir det bra. Man ska inte överdriva. Det var nog ganska klokt. Folk bryr sig inte om detaljerna utan ett välplanerat bröllop blir fint oavsett vilken stil man har, vilken lokal man har och om alla dekorationer är färgmatchade. Flört

  • Lenblo

    Gästerna - att vi bara bjöd in de vi verkligen ville ha där. Inte en negativ person så långt ögat nådde.
    En duktig folkdanslärare som gjorde att även de som inte kunde dansa från början hade roligt på vårt ganska dansintensiva bröllop.
    Fotografen - dyr men värd varenda krona!

    Delegera mera! Vi tyckte att vi kunde göra en massa "småsaker" själva, men många bäckar små...

  • Vichy

    Nu har jag inte gift mig än, men det jag längtar efter mest (förutom att gifta mig med min stora kärlek) och som jag tror jag kommer tycka bäst om är att se alla våra närmaste på ett och samma ställe!

    Vi är nämligen båda skilsmässobarn och har stora familjer som bor långt ifrån varann...
    Det är så sällan hela familjen är på samma ställe, senast det var så var på min systers student! 

Svar på tråden Vad var det bästa på ditt bröllop?